رشت-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دومین همایش پیشگیری از حوادث غرق شدگی با بیان اینکه غرق شدگی یکی از مشکلات اصلی حوزه سلامت است گفت: توجه به مبحث پیشگیری از غرق شدگی نیازمند توجه همه دستگاهها و سمن و فراتر از حوزه وزارت بهداشت و درمان است.

توجه به مبحث پیشگیری از غرق شدگی نیازمند کمک همه دستگاهها و سمن هاست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ،دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی  با هدف کاهش مرگ و میرهای ناشی از این مشکل،۷ تیر ۱۳۹۷ توسط مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان و تحت حمایت سیویلیکا در شهر بندر انزلی- دهکده ساحلی برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش با اشاره به اینکه با اجرای طرح تحول سلامت در کشور این فرصت ایجاد شد تا جامعه درک کند که سلامت تنها با درمان محقق نمی‌شود گفت:در طرح تحول سلامت انسان سالم کسی است که از آرامش جسمی، روحی و روانی برخوردار باشد .

شاهرخ یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد از فعالیت‌های حوزه سلامت جامعه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد و ۷۵ درصد این فعالیت‌ها خارج از این حوزه است افزود: مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی در پیشگیری از عوامل تهدیدکننده سلامت در جامعه بسیار اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه شیوه رفتار در مدیریت حوادث نیازمند بازنگری و تغییر است خاطرنشان کرد: همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی با هدف سازماندهی و افزایش همکاری‌های متولیان حوزه ساماندهی سواحل در استان گیلان برگزار شده است.

یوسف زاده چابک با اشاره پدیده  غرق شدگی جز حوزه تروما است  اظهار داشت: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی غرق‌شدگی دومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در دنیا می‌باشد. همچنین بیش از نیمی از افراد مغروق کمتر از ۱۵ سال سن داشته که نشان‌دهنده در معرض خطر بودن این گروه سنی می‌باشد.

وی ادامه داد:  در شمال ایران نیز غرق‌شدگی بعد از حوادث ترافیکی شایعترین علل مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی می‌باشد. وی گفت: علاوه بر شنا در محل های غیر حفاظت شده، مرداب هایی بدون حفاظ ، عدم آگاهی افراد جوان و خانواده‌های آنها، بیماریهای زمینه‌ای مثل قلبی و عروقی ، تشنج به عنوان شایعترین علت در معرض خطر بودن جهت غرق شدگی در این ایران خصوصا در جوامع روستایی محسوب می‌گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با بیان اینکه حوادث ترافیکی نیز یکی از عوامل مهم تهدید سلامت جامعه است اظهار داشت: سوانح و حوادث در طول تاریخ از عوامل تهدید کننده سلامتی انسان بوده است و در دنیای امروز به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بشری مطرح است سالانه بیش از ۳.۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل حوادث و مسمومیت ها از بین میروند و در این بین حوادث جاده ای بیشترین تلفات و مصدومیت ها را به خود اختصاص داده استقربانیان حوادث جاده ای عمدتا از گروه سنی فعال اقتصادی هستند که ناتوانی ها و معلولیت های ناشی از آن هزینه های زیادی را به اقتصاد کشورها تحمیل میکند.

وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی از دیگر مقوله‌های مهم تروما تلقی می‌شود گفت:و آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی پس از انقلاب در ایران به ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد. که این آمار بسیار بالا بوده و نیازمند تحقیق و پژوهش در راستای کاهش آن هستیم.

وی با اشاره به افزایش آمار تلفات جاده ای طی دو سال اخیر در کشور، گفت: تنها با مدیریت علمی و همگرایی بین افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند می توانیم این آمار را کاهش دهیم

یوسف‌زاده چابک با تاکید بر اینکه طرح جامع سیستم تروما در استان گیلان با هماهنگی بسیار خوب دست‌اندکاران این حوزه به کار خود ادامه می‌دهد بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته در این حوزه آمار تلفات حوادث جاده‌ای نوروز امسال در گیلان با کاهش مواجه بود.

وی با اشاره به اینکه حوزه تروما حوادثی چون سقوط حین کار، سقوط سالمندان، سوختگی، مسمومیت و غرق‌شدگی را دربر می‌گیرد تاکید کرد: مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان به‌عنوان تنها مرکز تحقیقات ترومای مستقر در شمال کشور در حوزه‌های مختلف تروما فعالیت می‌کند.

آموزش های همگانی و رعایت استانداردهای بهداشتی در کاهش حوادث ساحلی موثر است

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش  گفت: طرح ساماندهی و سالم‌سازی سواحل در روند کاهش و پیشگیری از غرق‌شدگی بسیار اثرگذار است.

محمدهادی ایازی با تاکید بر اینکه اصلاح‌ زیرساخت‌ها عاملی اساسی در کنترل و پیشگیری از غرق‌شدگی است خاطرنشان کرد: در کنترل و پیشگیری از این پدیده، مقوله سالم‌سازی و ساماندهی سواحل در سال‌های اخیر با شدت بیشتری در کشور دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از منظر نظام سلامت برای پیشگیری و افزایش سلامت در جامعه تامین مولفه‌های بهداشت فردی و همگانی امری اساسی است تصریح کرد: کاهش آسیب‌پذیری استفاده‌کنندگان از سواحل و دریا به انواع بیماری‌ها از دیگر عوامل مورد نظر در نظام جامع سلامت است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: آموزش‌های همگانی و رعایت استاندارهای بهداشتی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سمن‌ها در کاهش حوادث ساحلی اثرگذار بوده و این مقوله در جامعه نیازمند توجه است.

ایازی با بیان اینکه عمده استفاده‌کنندگان از دریا با قوانین بهداشتی و عملیاتی استفاده از سواحل آشنایی ندارند تاکید کرد: آموزش همگانی و ترویجی در خصوص استفاده از سواحل و دریا در سال‌های اخیر در دستورالعمل طرح جامع مدیریت سواحل قرار گرفته است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهسازی، ساماندهی و سالم‌سازی سواحل را از دیگر دستورالعمل‌های طرح جامع مدیریت سواحل کشور دانست و بیان کرد: طراحی و ساخت دوش‌های بهداشتی و دفن بهداشتی پسماند در سواحل از دیگر موارد مورد تاکید وزارت بهداشت و درمان در حوزه سواحل است.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های اولیه در سواحل از مباحث جدی و مهم در کاهش تلفات ساحلی محسوب می‌شود تاکید کرد: صدور مجوزهای قانونی در رستوران‌ها و اماکن عرضه موادغذایی و استقرار پایگاه‌های اورژانس در سواحل امری حائز اهمیت است.

ایازی فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری از حوادث ساحلی را نیازمند فراگیری و توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ساحلی بودن استان گیلان ارائه بورشورها و پیامک‌های هشداری و ایمنی به مسافران در کاهش حوادث موثر است.

وی با تاکید بر اینکه غرق‌شدگی پس از حوادث جاده‌ای دومین عامل مرگ و میر غیرعمد در کشور محسوب می‌شود افزود: سال گذشته هزار و ۲۶ نفر در اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند و این آمار در مقایسه با سال ۹۵ با افزایش ۱۲.۴ درصدی مواجه بوده است.

ایازی با بیان اینکه ۴۳۱ نفر معادل ۴۲  درصد کل آمار غرق‌شدگان  سال گذشته در کشور مختص فصل تابستان بوده است خاطرنشان کرد: بیشترین میزان‌ غرق‌شدگان در هر سال مربوط به رودخانه‌های کشور است و این مقوله نیازمند توجه ویژه است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۲۸۷ نفر در رودخانه‌های و ۱۶۰ نفر در دریا جان خود را از دست دادند گفت: سال گذشته ۱۴۲ نفر از غرق‌شدگان سواحل کشور از محدوده‌های غیرمجاز استفاده کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.