قدس آنلاین:استاندار خراسان رضوی گفت: فرهنگ رضوی این ظرفیت را دارد که نه تنها مشکلات کشور بلکه جهان اسلام را رفع کند و باید از این امکان بهره مناسبی هم در داخل و هم در بعد خارجی برد.

فرهنگ رضوی ظرفیت حل مشکلات کشور و جهان اسلام را دارد

رشیدیان در جریان سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دیدار با وی افزود: خراسان رضوی استانی ویژه با ظرفیت‌های گسترده است که مهمترین و نخستین ویژگی آن وجود مضجع شریف امام هشتم شیعیان در این خطه می‌باشد که موجب حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر در این استان شده است.
 
وی تصریح کرد: این  فرصتی بی بدیل برای کارهای فرهنگی است و نیاز است کمیسیون فرهنگی مجلس شعبه‌ای ویژه برای این موضوع باید در مشهد داشته باشد.

به گزارش خانه ملت استاندار خراسان رضوی گفت: آنچه در مشهد و خراسان رضوی در معرض دید زائران خارجی قرار می‌گیرد مبنای قضاوت آنان در مورد جمهوری اسلامی ایران و رشد و توسعه و ظرفیت‌های آن است از این رو این منطقه ظرفیتی بی بدیل برای معرفی توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی است
رشیدیان افزود: ممکن است اشکالاتی درحوزه باز تولید محصولات و ظرفیت‌های فرهنگی در نقاط مختلف داشته باشیم، اما ظرفیت زیارت بسیار بالاست و مردمی که با وجود  مشکلات و دشواری‌ها به عشق ومحبت به امام علی ابن موسی الرضا (ع) به خراسان رضوی سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد : این مردم وقتی به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند از نظر روحی و ظرفیت درونی برای احیای مجدد ارزش‌های دینی بسیار مهیا هستند و ما با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته نتوانسته ایم از این امکان به خوبی استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به وجود معاونت زیارت و هماهنگی امور زائران دراستانداری خراسان رضوی گفت: در بحث گسترش ظرفیت‌های گردشگری وحضور زائرانی از کشورهای مختلف هم اکنون تعاملاتی با ترکیه، هند، پاکستان وکشورهای عربی در دست انجام است تا ظرفیت‌هایی که تا کنون مغفول مانده را فعال کنیم.
رشیدیان ابراز امیدواری کرد: تعاملات و ارتباط بین استان و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در راستای بهره گیری از ظرفیت‌ها گسترده فرهنگی و معنوی مشهد واستان تقویت شود.
 
ظرفیت های  تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی

وی ظرفیت تاریخی وفرهنگی خراسان رضوی و مشهد را نیز بسیار گسترده خواند و گفت: این خطه یکی از اولین نقاط شکل گیری قومیت ایرانی بوده که آثار تاریخی اطراف کشف رود سابقه و قدمتی بیش از ۷۰۰ هزار ساله دارد.

استاندار خراسان رضوی افزود : منطقه‌ای که برای قوم ایرانی دارای تاریخی کهن است و از دیگر سو، تمدن، فرهنگ وادب خراسانی گستره‌ای وسیع تا چین و هند را متاثر کرده است و وجود بزرگان فرهنگ و ادب پارسی، چون حکیم ابوالقاسم فردوسی، عطار و خیام نیشابوری خود بر وجهه و اهمیت تاریخی و فرهنگی این خطه افزوده است.
رشیدیان گفت: از سویی ظرفیت‌های طبیعی خراسان رضوی در آن چند فصل و از منطقه‌ای خشک و کویری تا معتدل و سبز را داراست و مناطق حفاظت شده ارزشمند و غنی از دیگر جاذبه‌های استان است.

وی افزود: این استان از گذشته تا امروز مهد علم و دانش و ادب بوده چنانکه هم اکنون ۲۳۶ مرکز آموزش عالی و ۳۰۰ هزار دانشجو و ۵ هزار عضو هیات علمی دارد که در کنار حوزه علمیه خراسان که بعد از قم دومین مرکز علوم دینی کشور می‌باشد ظرفیت علمی بی بدیلی است که طی سال‌های اخیر تلاش شده از این توان و امکان برای حل و فصل چالش‌ها و مسائل استان بهره گرفته شود.
 
خراسان رضوی نمونه بی نظیر در همدلی و همراهی اهل تشیع و تسنن و اقوام و مذاهب

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره تنوع قومیت‌های و تکثر مذاهب مختلف در این استان، گفت: در عین این تنوع وتکثر این استان نمونه‌ای بی نظیر از همدلی و همراهی اهل تشیع و تسنن و اقوام و مذاهب مختلف است که در غالب مراسم و مناسبت‌ها در کنار هم و همراه هستند.
 
رشیدیان تصریح کرد: در واقع وجود مقدس امام رضا (ع) خود دلیلی مهم برای همدلی و همراهی در همه بخش هاست.
 
رتبه نخست خراسان رضوی در تحقق اشتغال

وی در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال با توجه به جمعیت جوان جویای کار هم گفت: سال گذشته خراسان رضوی با تحقق ۱۷ درصد اشتغال جدید کشور رتبه نخست در میان استان‌های مختلف به خود اختصاص داد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به هدف گذاری ۱۶۰ هزار اشتغال جدید در سال گذشته افزود: بر اساس برش استانی برنامه ششم توسعه، در سال نخست باید ۱۲۳ هزار اشتغال ایجاد می‌شد که با این هدف گذاری این رقم یعنی حدود ۱۲۴ هزار شغل جدید محقق شد که ۱۶ هزار مورد آن در حوزه‌های حمایتی و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتگر بود.

رشیدیان تصریح کرد:، اما این امر به معنای حل مشکل اشتغال نیست، زیرا همچنان ۲۶۰ هزار نفر بیکار در استان داریم که ۴۸ درصد آن‌ها را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در اشتغال دانش آموختگان ناشی از آموزش‌های ما در مدرسه و دانشگاه است، گفت: تا زمانی که در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه تحول ایجاد نشود و تفکر و فرهنگ شکل نگرفته و دانشگاه‌های ما تبدیل به نسل سه و چهار نشود نمی‌تواند تغییری در این شرایط ایجاد نمود.

رشیدیان  با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بالای حوزه زیارت استان اقتصاد زیارت است، گفت: این حوزه می‌تواند در بخش سوغات و صنایع دستی نمود قابل توجهی یابد و در این حوزه اقداماتی شروع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.