رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر از توافق سران اروپایی در زمینه سیاست‌های مربوط به پذیرش پناهجویان خبر داد.

توافق کشورهای اروپایی در زمینه بحران پناهجویان در پی نشستی ۱۲ ساعته

به گزارش قدس آنلاین: سران اروپایی پس از چندین دور مذاکره در زمینه سیاست‌های مربوط به پذیرش پناهجویان به توافق رسیدند.

«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپایی امروز جمعه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد: «سران ۲۸ کشور اروپایی در زمینه پناهجویان به توافق رسیدند.»

نشست ۱۲ ساعته در بروکسل در حالی پایان یافت که سرنوشت دولت آتی آلمان با توجه به اختلافات موجود میان «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور و «هورست زیهوفر» وزیر کشور آلمان به این توافق گره خورده است.

در این توافق به مراکزی برای پذیرش پناهجویان اشاره شده است. کشورهای اروپایی می‌خواهند مراکزی را ایجاد کنند که روند بررسی درخواست پناهجویان در خاک آنها صورت گیرد و  پیش از اینکه پناهجویان به اروپا برسند، صلاحیت آنها برای پذیرش بررسی شود.

به این منظور به کشورهایی در شمال آفریقا و غرب آسیا پیشنهاد کمک مالی می‌شود تا در این کشورها مراکز غربالگری ایجاد شود.

مرکل اعلام کرده است که سران اروپایی همچنین در این مورد به توافق رسیدند که بررسی‌های دقیق‌تری در داخل اتحادیه اروپا صورت دهند. این اقدام با این هدف پیگیری می‌شود که مانع از انتخاب آزادانه یک کشور اروپایی برای ارائه درخواست پناهجویی شود.

در این بین زیهوفر تهدید کرده است که از قدرت خود به عنوان وزیر استفاده می‌کند و به پلیس مرزی فرمان می‌دهد تا از پذیرش عده‌ای از پناهجویان که می‌خواهند وارد اتحادیه اروپا شوند، خودداری کنند. احزاب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی به ریاست مرکل و زیهوفر در زمینه پذیرش پناهجویان اختلاف داشتند. سوسیال‌مسیحی‌ها اعلام کرده بودند تا نتیجه نشست امروز صبر می‌کنند تا ببینند آیا مرکل و شرکای اروپایی‌اش می‌توانند به راهکاری قابل قبول در زمینه بحران پناهجویان دست یابند یا خیر.

ایتالیا پیشتر اعلام کرده بود که هیچ توافقی را در زمینه برگزیت و مسایل امنیتی امضا نخواهد کرد و این اقدام را بر توافق کشورهای اروپایی در مورد پناهجویان مشروط کرده بود. «جوزپه کنته» نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که کشورش از توافق به دست آمده خرسند است. وی افزود: «ایتالیا دیگر در زمینه مقابله با مهاجرت غیرقانونی از شمال آفریقا و غرب آسیا تنها نیست.»

در این نشست همچنین به نقش ترکیه هم پرداخته شد و شرکت‌کنندگان توافق کردند تا مبلغ ۳ میلیارد یورو (۳.۴۹۷ میلیارد دلار) دیگر به ترکیه بپردازند. از سال ۲۰۱۶ تاکنون این دومین بار است که برای تلاش ترکیه به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا به این کشور پول پرداخت می‌شود.

مرکل هم گفت که در زمینه اینکه اروپا بتواند در زمینه حل مسایل مربوط به مهاجرت غیرقانونی اقدامی صورت دهد، خوشبین است و افزود: «ما همچنان کار زیادی برای انجام دادن داریم تا دیدگاه‌های مختلف را به هم نزدیک کنیم.»

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم گفت: «امروز همکاری اروپایی پیروز شد. اروپا می‌تواند مدت زمان زیادی با فشار مهاجرت باقی بماند. ما باید در برابر این بحران در حالی که به ارزش‌هایمان پایبند هستیم، ایستادگی کنیم.»

«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش هم گفت: «ما مدت‌هاست که خواستار اینجاد این مناطق امن و مراکزی بوده‌ایم با این حال یک نفر باید این را خارج از اروپا مطرح می‌کرد و این ایده اکنون غلبه کرده است.»

«مارک روته» نخست‌وزیرهلند دیگر مقام اروپایی بود که به توافق به دست آمده واکنش نشان داد و گفت: «اروپا مرحله به مرحله با موضوع پناهجویان مقابله می‌کند و توافق در این مورد ضروری بود.»

انتهای‌پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.