نماینده ولی فقیه در سازمان حج با بیان اینکه طی رایزنی‌هایی که با رییس جمهور و رییس بانک مرکزی داشته‌ایم درصدد هستیم که ارز مبادله‌ای حذف شده را در مورد حجاج استفاده کنیم و حجاج با ارز ۳۹۰۰ تومان به سفر حج بروند، گفت: با وجود افزایش قیمت‌ها و با توجه به شعار سال، صلاح نیست زائران ما پول ایرانی به بازارهای عربستان ببرند و پول ملی را تحقیر کنند.

به گزارش قدس‌انلاین به نقل از ایسنا حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ـ نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ـ صبح امروز جمعه (۸ تیر ماه) در همایش آموزشی توجیهی ۱۰ هزار نفر از حجاج استان تهران که در مجموعه ۱۲هزار نفری آزادی برگزار شد، با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه اطلاع‌رسانی برای زائران است، گفت: با توجه به فضا مسمومی که در سال‌های گذشته به وجود آمده و شیطنت‌های رسانه‌ای که ایجاد شد، عده‌ای از سفر حج سرباز زدند و ما باید از این فضا دور شویم.  

وی ادامه داد: خوشبختانه باز هم شاهد حضور حجاج هستیم و تیر دشمن به سنگ خورد. امید است بتوانیم شرایط بهتری برای حجاج فراهم کنیم. تمام آنچه در مقررات بین طرفین مصوب شده، برقرار است و امتیازات بیشتری نیز در امسال حاصل شده است، از آنجا که ما روابط سیاسی نداریم از آنها خواسته‌ایم که حج را از روابط سیاسی جدا کنند و طرف مقابل هم پذیرفت و از این رو در سفر حج مشکلی نخواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج با بیان اینکه در حال حاضر شرایط عربستان حساس است و آنها به خاطر مشکلات مالی در برخی از شهرها همچون مدینه برخی هتل‌ها را تخریب کردند و هنوز زمان ساخت آن شروع نشده است، تصریح کرد: حجاج ما از هشت شب اقامت در مدینه به شش، تقلیل زمانی پیدا می‌کنند، ما باید ۸۵ هزار زائر را به سفر حج اعزام کنیم و از آنجا که ظرفیت کم است، سعی کردیم تعداد روزهای اقامت در مدینه را کمتر کنیم.

قاضی عسکر در ادامه با اشاره به تفاوت قیمت بازار ارز یادآور شد: با توجه به آشفتگی بازار ارز در این روزها، قیمت دلار بر روی اعزام حجاج نیز اثر گذاشت، اما با رایزنی‌های انجام شده با رییس جمهور و همچنین رییس بانک مرکزی قرار شد با وجود حذف ارز مبادله‌ای این امر برای حجاج مستثنی شود و از این رو حجاج ما بتوانند با ارز ۳۹۰۰ تومان به سفر حج بروند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگر ما در رابطه با ارز مربوط به ارز همراه حجاج است که در این خصوص نیز با دولت محترم رایزنی‌هایی انجام شده است که در هفته آتی پاسخ ارز همراه را نیز به ما می‌دهند، با این وجود به حجاج عزیز توصیه می‌کنیم برای خرید سوغات و کالاهای غیرضروری ارز با خود به عربستان نیاورند و با این کار پول ملی ما را تحقیر نکنند و بهتر است باتوجه به شعار سال از کالای ایرانی حمایت کنند.

قاضی عسکر با اشاره به شعار امسال حج که «حج‌ تحول روحی و اخلاقی، سبک ‌زندگی دینی و عزت و کرامت اسلامی» است، گفت: ما هدفمان این است که هر کسی به حج رفت این شعار را محقق کند و بعد از بازگشت از این سفر یک‌ الگو ایرانی‌ اسلامی را به نمایش بگذارند؛ بر این اساس باید برای خواب و غذا برنامه‌ریزی کنید و امور بهداشتی را به خاطر گرمای هوا رعایت کنید، با این وجود استرسی نداشته باشید زیرا عوامل بعثه، روحانیون و صاحبان کاروان‌ها همیشه در کنار شما خواهند بود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج درباره روابط بین دو کشور توضیح داد: در هیچ وقت و زمانی روابط بین ما و عربستان تا این میزان سیاه نبوده است ولی ما خواستار آن بوده‌ایم که این مسائل در حج دخیل نباشد، بنابراین ما نباید یکسری اتفاقات را در آنجا رقم بزنیم، برای نمونه جنگ شیعه و سنی را نباید در آنجا به راه انداخت و نباید به تبلیغات شیعه و سنی بپردازیم، امام راحل در این ‌راستا فتواهای زیادی را ارائه کردند و تحت هر شرایطی وحدت را در قالب فتواهای خود اعلام داشته است.

قاضی عسکر تصریح کرد: حج بیرق اسلام است که باید آن را برافراشته بداریم و ایران هم نماینده بزرگی در این راستا است؛ بنابراین وارد مسائل اختلافی نشویم و با افراد کنار خود به این موضوعات نپردازیم، تبلیغات منفی سال پیش بسیار زیاد بود، خیلی ها سال پیش اعلام کرده بودند ایرانی ها اربعین به سفر کربلا می‌روند و دیگر حج نمی روند، پس ما نباید کاری کنیم که دشمنی چون اسرائیل و وهابیت کار ما را خدشه دار کند.

وی افزود: از حجاج عزیز خواستاریم تبلیغات سو را چنانچه دیدند به سازمان حج اعلام ‌کنند و ما خودمان پیگیری می کنیم تا اتفاقات بدی نیفتد.

قاضی عسکر در مورد اعمال منا نیز گفت: فضایی که به ما در عرفات دادند کم است و این فضا برای اختصاص ما نیست و سایر کشورها هم همین شرایط را دارند، ما نیازمند برنامه ریزی هستیم تا برخی نیمه اول و دوم به منا بروند یا برخی شب یا روز در منا بخشی از اعمال خود را انجام دهند، متأسفانه برخی سال پیش برای مسائل بهداشتی به سمت سرویس بهداشتی می‌رفتند و ساعت‌ها در آنجا اسکان پیدا می‌کردند و این زیبنده ما نیست؛ در حالی که با یک‌ کیسه کوچک‌ همراه می‌توان کارهای بهداشتی را انجام داد و موها را کوتاه کرد و تیغ را در داخل کیسه‌ها انداخت.

وی در مورد اشاعه مسائل فرهنگی از سوی سازمان حج نیز یادآور شد: در بخش محصولات فرهنگی ما به دنبال سودجویی نیستیم، چند کتاب نیاز حجاج است که در بسته های فرهنگی توزیع می شود که ما با قیمت تمام شده یا ۵۰ درصد تخفیف خریداری کردیم و در اختیار زائرین قرار می‌دهیم، ما بسیاری از مواردی که برای فرهنگ حجاج نیاز است را در قالب ۲۵ کتاب حج با عنوان «کتابخوان حج» ارائه می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج گفت: برای گوشی های هوشمند نیز یک نرم‌افزار قرار دادیم و زائران به صورت نرم افزار از سایت سازمان حج می‌توانند دانلود کنند و از آن بهره ببرند، همچنین همراه زائر با ۸۰ عنوان کتاب اسلامی را نیز داریم، همچنین کتابخانه حج هم به صورت سی دی در سایت ما هست و حجاج می‌توانند به راحتی تهیه و در منزل آن‌ را استفاده کنند.

قاضی عسکر بیان کرد: آموزش مجازی ما هم‌ فعال شده است و کسانی که عازم‌ حج هستند، می‌توانند با آموزش حج مجازی با استفاده از اساتید زبده به راحتی آموزش‌های لازم‌ را ببینند، پس باید از فرصت نهایت بهره را برد.  

وی در پایان اظهار کرد: حرکت بعثه انتفاعی نیست و ما در تلاش هستیم قیمت‌ها متعادل باشد و ما صرفه‌جویی می‌کنیم، پس این سفر به راحتی تکرار نمی‌شود و بهره‌های این سفر را غافل نشوید و در هیچ سفر دینی این بهره معنوی را نمی‌بینید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.