رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آخرین آمار شیوع اعتیاد گفت: میانگین سنی اعتیاد پایین آمده و به سمت زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی و افزایش زنان در معرض آسیب رفته‌ایم.

زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی/ کوتاهی وزارت بهداشت در پذیرش معتادان

به گزارش قدس آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری پیرامون موضوع اعتیاد گفت: در شیوع‌شناسی سال ۹۴ زنگ هشدار به صدا درآمد؛ چراکه میانگین سنی ۱۵ تا ۲۵ سال به ازای هر ۶.۶ مرد یک زن اعتیاد دارد. در ۲۵ تا ۴۴ سال از هر ۱۶ مرد یک زن و از ۴۵ تا ۶۰ سال از هر ۱۷ مرد یک زن اعتیاد دارد.

وی‌ ادامه داد: بنابراین بروز اعتیاد در سنین پایین و در میان زنان مشهود است به‌طوری‌که با زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی و افزایش زنان در معرض آسیب مواجهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: از ۲۷۳۲ مرکزی که برای کودکان و زنان در نظر گرفتیم، اولویت افزایش آن را در سال گذشته تدوین کردیم به طوری که دو مرکز اقامتی نگهداری از کودکان معتاد را در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کردیم که ۱۵۰ کودک را نگهداری می‌کنند.

محسنی بندپی با اشاره به بررسی وضعیت کودکان معتاد گفت: بیش از ۵۱ درصد از این کودکان مادران معتاد دارند، ‌۳۸ درصد والدین معتاد و ۱۷ درصد به دلایل دیگر اعتیاد داشتند.

وی گفت: ۱۲۶ مرکز نگهداری و اقامتی، ۵۶ مرکز بهبود و بازتوانی، ۲۳ تیم سیار، ۲۷ شلپر، ۱۶ مرکز گذری و ۴ مرکز توانمندسازی در کشور فعال است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از پایلوت دادگاه درمان مدار در ۵ استان خبر داد و گفت: نگاه مجرمانه به بیمارگونه تغییر کرده و این‌گونه نیست که اکنون آنها از سطح خیابان به حاشیه شهرها رفته باشند، بلکه اقدامات درمانی بهتری را اجرا می‌کنیم به طوری که ۷۲ هزار نفر از معتادان متجاهر پذیرش شده‌اند و موبایل سنترها را گسترش داده‌ایم.

محسنی بندپی گفت: قبلاً اقدامات جزیره‌ای بود، در کمپ‌ها اقدامات غیراخلاقی مانند اینکه به معتاد آب می‌بستند، شلاق می‌زدند، چوب می‌زدند و بعد رهایش می‌کردند، اما اکنون حرفه‌آموزی و اجتماع‌پذیری را داریم به طوری که سال گذشته ۷ هزار معتاد را مشغول به کار کردیم. مراکز اختصاصی برای زنان ایجاد کردیم و مراکز TC را دو برابر کردیم و پروتکل مراکز ماده ۱۵ را تجدیدنظر کردیم.

وی با اشاره به گسترش خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) گفت: سال گذشته ۴۱۰ هزار تماس با این خط برقرار شده که می‌خواهیم ظرفیت آن را یک و نیم برابر کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برگزاری کارزار رسانه‌ای گل در نوروز ۹۷ گفت:‌ با برگزاری این کارزار مصرف گل و شیشه در بین جوانان کاهش یافته است.

محسنی بندپی از استقرار ۵۲۰۰ تیم اجتماع‌محور در محلات آسیب‌خیز خبر داد و گفت: برای سال ۹۷ در ۱۰ استان که شیوع مصرف بالای مواد مخدر دارند و در ۵۰۰ محل با ریسک بالا تیم‌های اجتماع‌محور مستقر می‌شوند.

وی گفت: با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر ۱۵ مرکز را در تهران که بتوانند حمایت اجتماعی داشته باشند راه‌اندازی می‌کنیم و ۷۰۰ معتاد را که چرخه درمان را طی کرده‌اند، با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای اجتماع‌پذیر می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در ۱۶ استان مدیریت موردی را دنبال می‌کنیم. ۳۰۰۰ معتاد بهبودیافته را تقویت و وام‌های اشتغالزایی به آنها اختصاص می‌دهیم. برخورداری از مسکن رایگان را اولویت آنها قرار داده و این در حالی است که برای ۷۵۰۰ معتاد بهبودیافته در سال گذشته شغل ایجاد کردیم.

محسنی با اشاره به اینکه در تهران ظرفیت مراکز ماده ۱۶، ۷۰۰۰ نفر است گفت:‌ در ابتدای سال ۷۰۰ نفر را به این مجموعه اضافه کردیم.

وی در مورد طرح‌های جمع‌آوری ضربتی معتادان و نحوه برخورد با آنها گفت: شاید در گذشته حفظ کرامت انسانی رعایت نمی‌شد اما اکنون بهتر شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد:‌در بحث درمان معتادان متأسفانه اغلب فاقد هویت هستند، بنابراین هزینه زیادی می‌کنیم، اعتبار درمان آنها در بیمه سلامت رفته اما ما خدمات را ارائه می‌دهیم.

محسنی گفت: قرار شد معتادان بیمار در برخی بیمارستان‌ها از سوی وزارت بهداشت معرفی و پذیرش شوند اما این وزارتخانه هنوز همکاری خوبی با ما نداشته‌اند.

وی افزود: با دو تا سه بیمارستان همکاری لازم خواهد شد تا این معتادان به راحتی پذیرش شوند و مهمترین حلقه مفقوده حمایت‌های اجتماعی و روانی بوده که البته الان بهتر شده است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: متأسفانه ظرفیت کشت خشخاش در مناطق مرزی همسایه هزار برابر شده است.

محسنی گفت:‌ اعتبارات پیشگیرانه ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است، در بحث درمان و یارانه‌ای که به مراکز درمان می‌دهیم ۲۴ میلیارد تومان است، این درحالی است که روزانه سرانه درمان برای معتادان مراکز ماده ۱۶ به مبلغ ۱۵ هزار تومان توسط ستاد پرداخت می‌شود که ما پیشنهاد دادیم چون تمام اقدامات از سوی بهزیستی انجام می‌شود، اعتبارات نیز در اختیار این سازمان قرار گیرد.

وی گفت: بیمه معتادان ۹۰ میلیارد تومان هزینه داشته که در ذیل اعتبارات بیمه سلامت در نظر گرفته شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.