قدس آنلاین: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی و مرکز نسخ خطی قزاقستان در جهت ارتقای تبادلات و تعاملات فرهنگی بین دو کشور و به همت مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی تفاهم نامه ای را به امضا رسانیدند.

امضای تفاهم‌نامه میان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی و مرکز نسخ خطی قزاقستان

به گزارش قدس آنلاین: با پیگیری‌های به عمل آمده توسط مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی و به دنبال شناسایی فرصت‌های موجود برای تعاملات بین‌المللی میان بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی و مراکزی که مستعد این ارتباط در عرصه بین‌الملل هستند، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی و مرکز نسخ خطی قزاقستان منعقد شد.

امضای این تفاهم‌نامه در ادامه بازدیدهای سه روزه هیئت اعزامی قزاقستان از بخش‌های مختلف سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی نظیر موزه قرآن، موزه هدایای رهبری، فرش، تالار لاتین و محققان، اداره مرمت و مخطوطات، کتابخانه دیجیتال، اسناد و مطبوعات بود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و قزاقستان که در تالار شیخ بهایی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: اشتراکات فرهنگی کشورهای منطقه به ویژه آسیای میانه بر همگان روشن است.

مجتبی بذرافشان‌مقدم افزود: سفر این هیئت قزاقستانی سرآغازی برای تبادلات و تعاملات فرهنگی بین این دو کشور خواهد بود و امیدواریم بتوانیم شاهد تبادلات فرهنگی این کشورها باشیم.

وی ادامه داد: هیئت قزاقستانی در سه روزی که در مشهد مقدس بودند با بخشی از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی آشنا شدند و امیدواریم به اهدافی که برای خودشان در این سفر مشخص کرده بودند، دست پیدا کرده باشند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی از افتتاح غرفه‌ای برای کشور قزاقستان در تالار کتاب‌های خارجی سخن گفت و تصریح کرد: این هیئت کتاب‌هایی به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا کرده است و امیدواریم به زودی نیز شاهد ایجاد غرفه جمهوری اسلامی ایران در کتابخنه ملی قزاقستان باشیم.

بذرافشان‌مقدم ادامه داد: انتظار داریم این هیئت پس از بازگشت به قزاقستان بتوانند بررسی لازم را انجام دهند تا آستان قدس رضوی بتواند کتابخانه مستقلی را در پایتخت قزاقستان ایجاد کند.

رئیس مرکز نسخ خطی و کتاب‌های نادر کشور قزاقستان نیز در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت: طی سه روز که در ایران بودیم، با فرهنگ ایران، دانشمندان قدیمی و کهن ایران از جمله عمر خیام، فردوسی، ابوریحان بیرونی و ... آشنا شدیم.

اصیل خان سادواف ادامه داد: در آستان قدس رضوی از قسمت‌های مختلف موزه، کتاب‌های دستنویس، آرشیو و نسخه‌های دیجیتال بازدید کردیم.

وی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی را یک مرکز بسیار عظیم برشمرد که هزاران نسخ خطی دارد و تصریح کرد: این سازمان این قابلیت را دارد که نه تنها نیاز ایران بلکه کشورهای دیگر را نیز برآورده سازد.

رئیس مرکز نسخ خطی و کتاب‌های نادر کشور قزاقستان در پایان یادآور ‌شد: امیدوار هستم با امضای این قرارداد دو ملت ایران و قزاقستان بیشتر در مبادلات فرهنگی با هم همکاری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.