پرونده محور ساسانی در فیروزآباد استان فارس پس از بحث‌های فراوان در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو و با وجود ایرادهایی، به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی به ثبت رسید.

محور ساسانی فارس ثبت جهانی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در چهل‌ودومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، امروز (۹ تیر) نوبت به بررسی پرونده منظر باستان‌شناسی فیروزآباد یا محور ساسانی فیروزآباد رسید که در ابتدا با توضیح نماینده ایکوموس به عنوان یکی از بازوهای مشورتی کمیته میراث جهانی یونسکو همراه بود. 

نماینده ایکوموس در ابتدا توضیحی درباره موقعیت جغرافیایی و اهمیت تاریخی و فرهنگی محور ساسانی فیروزآباد ارایه کرد و نکته‌های برجسته این محوطه را برشمرد و از پتانسیل‌های جهانی شدن این محوطه صحبت کرد اما در نهایت با توجه به اطلاعات موجود، نظر بر دیفر شدن این پرونده، یعنی قابل طرح مجدد در اجلاس دو سال بعد داد تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب شود و به این نکته نیز تاکید کرد که شرایط حفظ و نگهداری این محوطه در حال حاضر بحرانی است و نیازمند به رسیدگی فوری است. 

پس از آن نوبت به کشورهای مختلف رسید و اسپانیا اولین کشوری بود که پس از صحبت‌ درباره اززش‌های فرهنگی، تاریخی، معماری و باستانی این محوطه، از ثبت جهانی آن بر اساس معیارهای  ۲، ۳ و ۵ حمایت کرد و کشورهای چین، کویت، تانزانیا، کوبا، بورکینافاسو، اوگانادا و بحرین نیز در حمایت از اسپانیا، از ثبت جهانی محور ساسانی استان فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو حمایت کردند. 

بوسنی و هرزگوین، تونس و بزریل از کشورهایی بودند که ایرادهایی از جمله نقشه‌های باستان‌شناسی و پلان‌مدیریتی را درباره پرونده محور ساسانی فارس مطرح کردند و با پیشنهاد ایکوموس درباره دیفر شدن این پرونده به اجلاس دو سال بعد موافق بودند. نماینده استرالیا نیز نقص‌هایی را متوجه این پرونده خواند اما در نهایت با توجه به ارزش بالای تاریخی و باستانی آن، از ثبت جهانی آن حمایت کرد. 

کشور نروژ که در ابتدا چندان با ثبت جهانی پرونده ایران موافق نبود، پس از حمایت اکثر کشورها، به جمع حامیان ثبت جهانی آن پیوست. 

رییس کمیته میراث جهانی از ایران خواست توضیحاتی در دفاع از ثبت جهانی پرونده خود ارایه دهد و  عبدالرسول وطن‌دوست، نماینده ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو، صحبت‌هایی درباره اهمیت‌های محوطه «محور ساسانی فارس» ارائه کرد و در نهایت اولین پرونده ایران در چهل‌ودومین اجلاس کمیته میراث جهانی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

 منطقه حفاظت شده ارسباران به عنوان یک اثر طبیعی دیگر پرونده ایران در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو است که  چهارم جولای ( سیزدهم تیر) در شهر منامه بحرین ادامه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.