مدیرعامل شرکت خمیرمایه رضوی گفت: استفاده از جوش شیرین و جوهر قند درنان عامل بسیاری از بیماریهای گوارشی و از عوامل مهم گسترش سرطانها است.

نظارتهای دولتی درحوزه نان کمرنگ است/گرایش نانوایی‌ها به جوش شیرین وجوهر قند بازی با سلامت مردم است

دکتر احسان اژدری عضو هیئت مدیره سندیکای خمیرمایه ایران و مدیرعامل شرکت خیمرمایه رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار استانهای قدس آنلاین،  استفاده جوش شیرین و جوهر قند در نان را عامل بسیاری از بیماریهای گوارشی و گسترش سرطان دانست و گفت: استفاده از جوش شیرین در فرآیند پخت نان غیرقانونی وتخلف است اما به دلیل نبود اهرمهای نظارتی کافی و نداشتن استاندارد برای تولید نان اکثر نانواها از این ماده زیانبار استفاده می کنند.

این مقام صنعتی آستان قدس با اشاره به اهمیت روزآمد سازی دانش فنی بیان کرد: تولید خمیر مایه در این شرکت مطابق با استانداردهای جهانی و کشورهای پیشرفته دنیا تولید می شود.همچنین کسب رتبه برتر شرکت خمیرمایه در اولین همایش ملی مدیریت بهره وری و اقتصاد مقاومتی نشان دهنده اهمیت بخشی به این امر مهم است  علاوه بر آن این شرکت توانسته رتبه برتر تولید خمیر مایه کشوردر سالهای 90 تا 96 را بطور متوالی  را به خود اختصاص دهد.

وی روی آوری نانواییهای سنتی به جوش شیرین و و جوهر قند را بازی با سلامت و جان مردم دانست و خاطرنشان کرد:عدم استفاده از خمیرمایه در نانوایی‌هاعامل مهمی در بروز بیماریهای گوارشی است.

عضو سندیکای تولید خمیرمایه ایران در ادامه در باره دلیل تداوم عدم استفاده نانواها از خمیر مایه گفت: بوی ترشیدگی نان هم از جوش شیرین است واز سوی دیگر زمان‌بر بودن استفاده از خمیرمایه در پخت نان دلیل عدم تغییر رویه نانوایان و تمایل آنان  به استفاده از جوش شیرین برای پخت نان استفاده شده است بنا بر این باید مردم خودشان مطالبه گر کنار گذاشتن جوش شیرین باشند.

وی  بر فرهنگ سازی رسانه ها برای گسترش فرهنگ استفاده از خمیر مایه به جای جوش شیرین و جوهر قند برای تهیه نان سالم تاکید کرد و گفت: اگر در بحث فرهنگ سازی و دغدغه مند شدن مردم برای الزامی شدن خمیرمایه  در نانوایی ها رسانه ها گام بردارند شاهد کاهش نارساییهای گوارشی و پایین آمدن آمار سرطانهای مرتبط با گوارش در جامعه خواهیم بود.

عضو هیئت مدیره سندیکای خمیرمایه ایران با بیان اینکه در حوزه نظارت و پیگیری برای تامین سلامت غذایی نان مشکلاتی وجود دارد خاطر نشان کرد: متاسفانه هنوز آمار دقیقی از میزان مصرف جوش شیرین در این بخش نداریم، اما با رصد میزان توزیع ومصرف خمیرمایه در نانوایی‌های قانونمند در سطح کشور برآورد شده که حداقل ۵۰ درصد این واحدهای نانوایی از خمیرمایه برای عمل آوری نان استفاده نمی‌کنند، یعنی به جای این ماده از ماده مضرجوش شیرین استفاده کرده‌اند.

وی درادامه با اشاره به ممنوعیت تولید خمیر مورد نیاز برای پخت نان با جوش شیرین گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد استفاده از جوش شیرین در فرآیند پخت نان غیرقانونی وتخلف است و امکان پیگیری قانونی این نوع واحدهای متخلف از سوی نهادهای نظارتی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت خمیرمایه آستان رضوی با انتقاد از کم رنگ بودن نظارتهای دولتی در حوزه نان متذکر شد: متاسفانه استاندارد نان در کشور اجرا نمی شودهمچنین گرچه استفاده از خمیر مایه برای تولید نان سالم هزینه زیادی ندارد اما نه تنها حذف جوش شیرین محقق نشده بلکه چند سال است که جوهر قند هم برای سفید ونرمترشدن نان و مشتری پسند شدن این ماده مهم غذایی مردم در دستور کار برخی نانواها قرار گرفته است.

وی عمل تخمیر را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای کیفیت نان عنوان کرد و افزود: تخمیر صحیح با خمیر مایه استاندارد  علاوه بر افزایش ۶۰ درصدی کیفیت نان، ضایعات نان را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، باعث خوش عطر و طعم شدن نان، افزایش حجم نان، استحکام، تقویت و در نهایت جلوگیری از فساد نان را به ارمغان می آورد.
لازم به ذکر است  شرکت بزرگ خمیر مایه رضوی یکی از واحدهای هلدینگ صنایع غذایی آستان قدس رضوی واقع در کیلومتر ۶۷ جاده مشهد - قوچان، خراسان رضوی یکی از واحدهای تولیدی زیر مجموعه آستان قدس رضوی است که با درک نقش پراهمیت خمیرمایه در بهبود کیفیت نان و در نتیجه ارتقای سطح سلامت افراد جامعه، در آذر ماه ۱۳۷۶ در زمینی به مساحت کلی حدود ۱.۰۰۰.۰۰۰ متر مربع و با زیربنای ۱۰.۰۰۰ متر مربع تاسیس شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.