رشت- معاون نظارت و پالایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به وجود ۲۶ مرکز تخلیه پسماند در این استان گفت‌:‌ فعالیت هیچ کدام از این مراکز با اصول محیط زیستی تطابق ندارد.

فعالیت مراکز تخلیه پسماند گیلان ‌با اصول محیط‌زیست در تضاد است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از محیط زیست گیلان، احسان‌الله ‌شکری اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۶ مرکز تخلیه زباله و مدیریت پسماند در استان گیلان وجود دارد اما به لحاظ عدم مدیریت و عملکرد صحیح هیچ کدام از این مراکز بر مبنای رعایت اصول نگهداری از محیط زیست فعالیت نمی‌کنند.

معاون نظارت و پالایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد: ‌وضعیت استان گیلان به‌علت انباشت بسیار زیاد و پراکندگی انواع زباله‌ها در کنار جاده‌ها،‌ رودخانه‌ها،‌ ساحل دریا و سایر مناطق دیگر شرایط مناسبی نیست و چهره این استان را مخدوش کرده است.

شکری بر تفکیک و جمع‌آوری زباله توسط گردشگران و شهروندان تأکید کرد و افزود:‌ اگر هر کدام از افرادی که به جای جای گیلان سفر می‌کنند با جمع‌آوری زباله‌های تولیدی،‌ تفکیک و تحویل دادن آن به مراکز مرتبط اقدام کنند معضل پسماند تا حد زیادی حل می‌شود.

وی با تأکید بر این مسئله که پسماندهای عادی و یا عالی باعث آلودگی شدید آب،‌ خاک و هوا می‌شوند بیان داشت:‌ آن‌چه که به نوعی همه ما از آن غفلت کرده‌ایم این است که وارد آوردن هرگونه خدشه و آلودگی در محیط‌زیست با یک چرخه طبیعی دوباره به خودمان باز می‌گردد.

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد:‌ آلودگی‌های ناشی از پسماند و زباله‌ها در چرخه زیستی یعنی آب و خاک قرار گرفته و پس از جذب توسط ساقه گیاهان و یا محصولات تولیدی در زنجیره غذایی انسان مجدداً به خود او بر می‌گردند.

شکری به ورود انواع آلودگی‌ها به رودخانه‌ها و دریا نیز اشاره کرد و ابراز داشت:‌ زباله‌ها اثرات بسیار مخربی به زنجیره غذایی آبزیان وارد می‌کنند و از آن‌جا که این چرخه در مراحل بعد با زنجیره غذایی انسان ارتباط پیدا می‌کند بنابراین انتقال آلودگی‌ دور از ذهن نیست.

وی آموزش‌های پایه به کودکان در مورد نحوه برخورد با زباله را بسیار ضروری خواند و گفت:‌ اگر این فرهنگ صحیح در جهت نگهداری محیط زیست در همان دوران ابتدایی در فرد نهادینه شود یقیناً کل جامعه متأثر از این مقوله مهم شده و رو به اصلاح پیش خواهد رفت.

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ تولیدکننده زباله خود مردم هستند بنابراین نجات محیط زیست از یک فاجعه بزرگ و حفظ آن برای نسل‌های بعدی در گرو درگیر کردن مؤثر آحاد مردم جامعه با موضوع مدیریت پسماند است.

شکری برخی از برنامه‌های آموزشی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را برشمرد و تصریح کرد:‌ برگزاری انواع کلاس‌های آموزشی مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبداء،‌ پاکسازی دست جمعی مناطق آلوده و یا برخورد با صنایع آلاینده تنها بخشی از این برنامه‌ها هستند.

وی ‌ارائه آموزش را در پیشبرد هر اقدام و یا مسئله‌ای مؤثرترین عامل ارزیابی کرد و اظهار داشت:‌ اگر آگاهی دادن و آموزش،‌ تنویر افکار عمومی و بالا بردن سطح آگاهی در آحاد مردم جامعه نباشد به‌طور قطع در هیچ امری موفقیت مورد نظر حاصل نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.