طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن که قرار است به زودی از آن رونمایی شود، موجب ایجاد تنش و اختلاف میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اعضای کابینه دولت این رژیم شده است.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روزنامه عبری زبان معاریو، اختلاف نتانیاهو و اعضای کابینه دولت رژیم صهیونیستی بر سر امتیازدهی به فلسطینیان برای واداشتن آنان به پذیرش معامله قرن است.

این روزنامه افزود که نتانیاهو تلاش می کند تا از برخی شهرک های صهیونیست نشین غیرقانونی در شمال و شرق قدس چشم پوشی کند به گونه ای که مورد پذیرش فلسطینیان واقع شود اما کابینه دولت رژیم صهیونیستی با این مسئله مخالف است و طی یک سال گذشته نیز بحث و گفتگوهای زیادی در این زمینه انجام شده است اما هیچ نتیجه ای در پی نداشته است.

معاریو افزود که اختلافاتی اساسی در داخل دولت رژیم صهیونیستی در مورد تخلیه شهرک های صهیونیست نشین غیرقانونی در اطراف قدس وجود دارد و نتانیاهو از دولت خواسته است گزارشی هایی 3 ماهه در این زمینه به وی ارائه دهند و دولت آمریکا نیز در این زمینه مداخله کرده است.

این روزنامه اشاره کرد که معامله قرن طرحی است که بیش از خود ترامپ برای نتانیاهو حائز اهمیت است. در این طرح بر تشکیل یک کشور ناقص فلسطینی به پایتختی بخشی از قدس که نامی از آن برده نشده، تاکید شده است اما در نهایت بخش عمده این شهر و کرانه باختری و حتی دره اردن تحت سیطره رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

این در حالی است که روزنامه عبری زبان "اسرائیل الیوم" اعلام کرده بود امید و خوشبینی تیم آمریکایی مسئول مذاکرات پیرامون مسئله صلح در فلسطین نسبت به موفقیت معامله قرن به نسبت قبل کاهش یافته است که دلیل آن هم مخالفت طرف فلسطینی با این طرح است.

این روزنامه اشاره کرد که معامله قرن نیازمند اصلاحات و تغییراتی در تمامی زمینه ها به ویژه در مورد اوضاع اقتصادی غزه است، کما اینکه برخی کشورهای عربی نیز با این طرح آمریکا اعلام مخالفت کرده اند، مخصوصا اینکه پادشاه اردن در جریان سفر خود به واشنگتن گفته بود که بدون موافقت فلسطینیان امکان اجرای معامله قرن وجود ندارد و این مسئله ممکن است فاجعه ای را به دنبال داشته باشد.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.