نائب رئیس اتحادیه املاک در پاسخ به این سوال که آیا کاهش معاملات می تواند بر کاهش نرخ اجاره بها تاثیرگذار باشد و مالکان را به تعامل بیشتر با مستاجران وادارد، گفت: به چند دلیل، بعید است کاهش اجاره را در ماههای آینده شاهد باشیم: اول اینکه تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. ثانیا نرخ اجاره بها همواره از قیمتهای مسکن تاثیر مستقیم می پذیرد و ثالثا سیاستهای حاکم بر بازارهای موازی از قبیل طلا، ارز و سود بانکی، همچنان بازار اجاره را برای مالکان جذاب نگه داشته است لذا انتظار نمی رود مالکان حتی با بازگشت رکود، اجاره ها را کاهش دهند.

دور تازه رکود مسکن آغاز شد/ کاهش قیمت در بازار اجاره، منتفی است

در حالی که مشاهدات میدانی و پرس و جوی خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین از بنگاههای معاملات املاک، حکایت از کاهش چمشگیر معاملات و سرد شدن تنور بازار مسکن در دو سه هفته اخیر دارد، حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم این واقعیت را تایید می کند و معتقد است افت معاملات پس از یک دوره رونق، می تواند مقدمه ای برای بازگشت دیگر باره رکود به بازار مسکن باشد.

وی فت: در نتیجه رشد غیرمتعارف و غیرمنطقی قیمتها قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و قیمت ملک هیچ تناسبی با ارزش واقعی آن ندارد بر همین اساس، معاملات وارد فاز رکود شده است.

عقبایی با اشاره به  افزایش ۳۵ درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت امسال اظهار داشت: البته از پایان اسفندماه گذشته شاهد رشد قیمت مسکن بودیم اما از اواخر خردادماه معاملات رو به کاهش است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش معاملات می تواند بر کاهش نرخ اجاره بها تاثیرگذار باشد و مالکان را به تعامل بیشتر با مستاجران وادارد، گفت: به چند دلیل، بعید است کاهش اجاره را در ماههای آینده شاهد باشیم: اول اینکه تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. ثانیا نرخ اجاره بها همواره از قیمتهای مسکن تاثیر مستقیم می پذیرد و ثالثا سیاستهای حاکم بر بازارهای موازی از قبیل طلا، ارز و سود بانکی، همچنان بازار اجاره را برای مالکان جذاب نگه داشته است لذا انتظار نمی رود مالکان حتی با بازگشت رکود، اجاره ها را کاهش دهند.

اظهارات این مقام صنفی حوزه مسکن در شرایطی است که بازار اجاره بها امسال به فراخور منطقه و موقعیت املاک استیجاری در فصل نقل و انتقال بین ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش به خود دیده حال آن که نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران به عنوان مرجع اصلی اعلام آمار، ظرف دو سه سال اخیر در محدوده ۱۰ درصد اعلام شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.