قدس آنلاین: برای نخستین بار، شهرداری منطقه ۵ مشهد برای طراحی و اجرای پارک در حاشیه کال با طراحی و تمهیدات و سیاست‌های منطبق بر کاهش هزینه‌های جاری اعم از صرفه جویی در مصرف آب اقدام موثری کرده است.

ایجاد اولین بوستان بدون چمن در حاشیه کال امیرآباد

به گزارش قدس آنلاین، حسین فرهادیان در این خصوص بیان کرد: پروژه بوستان خطی حاشیه کال امیرآباد با مساحتی بیش از ۱.۲ هکتار واقع در بولوار مفتح شرقی (میامی ۱۶ قدیم) حاشیه کال امیرآباد در خرداد ماه سال ۹۷ به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: عدم وجود امکانات فرهنگی، عدم وجود امکانات تفریحی، وجود رفتارهای نابه‌هنجار در محل، وجود آلودگی هوا، وجود آلودگی صوتی، وجود نخاله و شرایط نامناسب اجتماعی و زیست محیطی سایت، همچنین کمبود سرانه فضای سبز برای عموم به نسبت تراکم جمعیت منطقه و محله کم برخوردار ثامن از مهم‌ترین مشکلات این محدوده است.

شهردار منطقه ۵ مشهد تصریح کرد: شهرداری منطقه ۵ مشهد برای طراحی و اجرای پارک در حاشیه کال با طراحی و تمهیدات و سیاست‌های منطبق بر کاهش هزینه‌های جاری اعم از صرفه جویی آب با توجه به کمبود شدید ذخایر آبی اقدام کرده است.

فرهادیان اظهارکرد: مسئولان این منطقه شهرداری تصمیم گرفتند که چمن‌های موجود و برنامه کاشت چمن از دستور کار در این پروژه حذف شود که با این کار، مصرف قابل توجهی از آبیاری در طول سال کاهش می یابد. به جای آن فضای سبز بوستان با گونه‌هایی که میزان آب کمتری نیاز دارند اعم از درخت، درختچه، گونه‌های دائم، پوششی و رونده در طول سایت مورد استفاده قرار گرفت.

شهردار منطقه ۵ مشهد در خصوص دیگر رویکردها و ویژگی‌های این طرح ادامه داد: همچنین مواردی از قبیل هماهنگی با توسعه فضاهای اطراف و مجاور، ترکیب‌های دوگانه و مفید از کاربری‌ها، حفظ گونه‌های موجود تا حد امکان، برنامه‌ریزی فصلی با گونه‌های مناسب به منظور ایجاد تنوع در طرح یکنواخت موجود، مهار آلودگی صوتی، بهسازی بدنه‌ها و پیرامون سایت با پوشش‌های گیاهی مطلوب، پرهیز از ایجاد فضاهایی که دید را محدود می‌نمایند، طراحی مبتنی بر حداکثر دید جهت امنیت بیشتر منطقه نیز در طراحی لحاظ شده است.

وی تاکید کرد: پروژه مذکور اولین بوستان بالای یک هکتار است که بدون چمن جهت کاهش مصرف آب، طراحی و اجرا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.