۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 608303

دیروز در پایان یکی از مسابقات کلاسیک جام جهانی که ۹۰ دقیقه نفس‌ها را در سینه حبس کرده بود، وقتی مسی و ام‌باپه یکدیگر را در آغوش گرفتند، در واقع این مشعل بزرگ در فوتبال بود که از یک نسل به نسلی دیگر منتقل می‌شد.

مسی مشعل را به ام‌باپه سپرد

به گزارش قدس آنلاین،دیروز همه‌ی کسانی که کازان آرنا را ترک می‌کردند می‌دانستند شاهد یک بازی ویژه بوده‌اند، بازی‌ای که سالها و دهه‌ها در یادها باقی خواهد ماند. اما در آن بازی، یک بازیکن، بیش از  هر کس دیگری نگاه‌ها را به خود معطوف کرد.


ام‌باپه‌ی ۱۹ساله علاوه بر دو گلی که به ثمر رساند، در ابتدای بازی با  سرعتی خیره‌کننده‌ از نیمه‌ی خودی به مقابل دروازه‌ی حریف رسید تا یک پنالتی برای تیمش صید کند و کلید رقم خوردن اولین گل فرانسه باشد. بازی‌ای که در نهایت با نتیجه‌ی ۴-۳ به نفع فرانسه به پایان رسید و شاگردان بااستعداد دیدیه دشان را به یک‌چهارم نهایی رساند.


در واقع عملکرد درخشان ام‌باپه بود که بازی را به نفع فرانسه به پایان رساند. لو بلو دیروز نشان داد توان و قابلیت این را دارد که برای دومین بار جام جهانی را فتح کرده و به خانه ببرد.


زمانی که فرانسه در سال ۱۹۹۸، در کشور خود جام جهانی را بالای سر برد ام‌باپه هنوز به دنیا نیامده بود. در آن تورنمنت حرکت درخشان و پرسرعت مایکل اوون و عبور او از دفاع آرژانتین، که به حرکت ام‌باپه قبل از به ثمر رسیدن گل اول فرانسه در کازان، شباهت بسیاری داشت، بیست سال پیش دقیقاً در همان روز، یعنی سی‌ام ژوئن ۱۹۹۸ اتفاق افتاده بود.

ام‌باپه که روز بیستم دسامبر ۱۹۹۸ به دنیا آمده هنوز روی کاغذ بازیکن موناکو است که به صورت قرضی در پاریس سن‌ژرمن بازی می‌کند اما انتظار می‌رود او به زودی با قراردادی ۱۸۰ میلیون یورویی به باشگاه قهرمان فرانسه ملحق شده و عنوان دومین فوتبالیست گران‌قیمت تاریخ را تصاحب کند. اگر ۲۰۰ میلیون یورویی که پاریس سن‌ژرمن در سال ۲۰۱۷ برای به خدمت گرفتن نیمار پرداخت نبود، ام‌باپه حالا گران‌قیمت‌ترین فوتبالیست دنیا می‌شد.


اما تنها ویژگی خارق‌العاده‌ی ام‌باپه، سرعت مثال‌زدنی او نیست. تکنیک بی‌نظیر، قدرت تفکر سریع، استفاده‌ی هوشمندانه از هر دو پا، خونسردی، جسارت، اعتماد به نفس بالا و البته شم گلزنی فوق‌العاده از دیگر خصوصیات این ستاره‌ی جوان فرانسوی هستند. دو گلی که ام‌باپه دیروز در مقابل آرژانتین به ثمر رساند نشان داد جوان فرانسوی، چه شکارچی قهاری است.

ام‌باپه که در مناطق حاشیه‌نشین پاریس بزرگ شده، اولین بازی ملی خود را سال گذشته انجام داده. صعود او به بالاترین سطح فوتبال دنیا با سرعتی سرسام‌آور اتفاق افتاده، چرا که او اولین بار در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بود که خود را به نمایش گذاشت. ام‌باپه در آن فصل برای موناکو در ۴۴ بازی ۲۶ گل به ثمر رساند تا موناکو به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیده و قهرمان لیگ فرانسه شود.
دو گل دیروز ام‌باپه، درحالیکه آرژانتین داشت خود را پیدا می‌کرد، شالوده‌ی تیمی آلبی‌سلسته را از هم پاشید و به دنیا نشان داد که جوان فرانسوی چه استعداد ناب و بی‌نظیری دارد.


بعد از جام جهانی ۱۹۵۸ که پله‌ی افسانه‌ای در ۱۷سالگی، در فینال جام دو گل به سوئد زد، تا دیروز هیچ بازیکن کمتر از بیست سالی موفق نشده بود در یک بازی جام جهانی دو گل به ثمر برساند.

اما از سوی دیگر، بازی دیروز نمکی بود که بر زخم‌های مسی پاشید. برنده‌ی پنج توپ طلای فیفا که گویا مقدر است هرگز نتواند در بزرگترین صحنه‌ی فوتبالی دنیا آنطور که در حد و اندازه‌ی نام او است، بدرخشد.


بعد از سوت پایان بازی، مسی و ام‌باپه لحظه‌ای به هم رسیده، خوش و بش کوتاهی کرده و از هم جدا شدند. مسی به راه خود ادامه داد اما مهاجم فرانسوی جوان لحظه‌ای برگشت تا برای آخرین بار نگاهی به مسی بیندازد.


او حتماً پشت خمیده اسطوره‌ی شماره‌ی ۱۰ آرژانتین را می‌دید که زیر بار انتظارات یک ملت خم شده بود. مسی سالها بود که رویای برآوردن آرزوها و امیدهای ملتش را می‌دید ولی یک بار دیگر درست در لحظه‌ای که باید، نتوانست آنطور که باید و شاید بدرخشد و یک ملت را مدیون خود کند.


مسی، شش روز بعد از جشن تولد ۳۱سالگی‌اش، با سری به پایین انداخته و درحالیکه بازوبند کاپیتانی‌اش را از بازو کنده و به دست گرفته بود، زمین را ترک کرد. مسی در حالی به کازان آرنا پشت کرد و رفت که ممکن است دیگر هرگز نتواند در جام جهانی به میدان برود و حتی این احتمال وجود دارد که به زودی به فوتبالی ملی هم پشت کند.


دوران اسطوره به پایان رسیده و مشعل حالا در دست جوانان درخشانی مثل ام‌باپه است. مسی کم‌کم باید به فکر نشستن روی سکوها در جریان جامهای جهانی، یا حضور در استودیوهای تلویزیونی به عنوان کارشناس فکر کند. حالا نوبت جوانهای بی‌نظیری مثل ام‌باپه است که برای جام‌های جهانی بعدی برنامه‌ریزی کنند و رویای تبدیل شدن به اسطوره‌های بزرگ را در سر بپرورانند.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.