رشت - با توجه به گرمای شدید و افزایش چشمگیر دمای هوا در گیلان که از هفته گذشته آغاز شده و تا اواخر هفته جاری ادامه دارد، توجه به هشدارها برای مقابله با گرمازدگی بویژه برای گروه های سنی در معرض خطر، ضروری است.

هشدارهای پزشکی برای مقابله با گرمازدگی

به گزارش قدس انلاین ، بر اساس اخطاریه هواشناسی گرمای هوا در گیلان طی روزهای پیش رو به ۴۱ تا ۴۲ درجه سانتی گراد هم می رسد. در این اخطاریه تا چهارشنبه هفته جاری بیشینه دمای هوا در نواحی جلگه ای بین ۳۴ تا ۳۹ درجه سلسیوس و در نواحی جنوبی استان بین ۳۷ تا ۴۲ درجه سلسیوس پیش بینی شده، بر این اساس برای نجات از گرمای آتشین و سوزان این ایام در گیلان و پیشگیری از گرمازدگی، توجه به هشدارها و توصیه ها و عمل به آنها ضروری است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان در این باره به مردم توصیه کرد که در صورت امکان طی ساعت های ۱۲ تا ۱۵ که شدت گرما در تابستان بیشتر است، از منزل خارج نشوند.

پیمان اسدی افزود: با توجه به شرایط جوی ، کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند، بنابراین ضروریست این افراد در اوج گرما از ترددهای غیرضروری بپرهیزند.

وی اظهار داشت: از پوشیدن لباس های ضخیم نیز خودداری شود زیرا اینگونه لباس ها مانع تعریق و دفع گرما می شود، همچنین زمانی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در محیط گرم قرار گرفتید، مایعات بیشتری بنوشید.

اسدی خاطرنشان کرد: در تابستان و هوای گرم، بایستی مایعات بیشتری نوشیده شود و از مصرف چای، قهوه و انواع کولاها که باعث از دست دادن بیشتر مایعات می شود، خودداری کنید.

به گفته رئیس مرکز فوریت های پزشکی گیلان، اگر مجبور به ورزش هستید بایستی تمرینات شدید را صبح زود و یا عصرها هنگام خنکی هوا انجام دهید ضمن اینکه از سبزی و میوه جات به نسبت غذاهای چرب و دیر هضم و یا دارای پروتئین بالا، بیشتر استفاده شود.

اختلال در مکانیسم های طبیعی تنظیم دمای بدن می تواند باعث گرمازدگی شود؛ گرمازدگی موجب اختلال در جریان خون شده و سرانجام شوک خفیف ایجاد می کند و این امر توسط تجمع خون در عروق زیر پوستی باعث دور شدن جریان خون از ارگان های اصلی بدن خواهد شد.

گرمای هوا، رطوبت زیاد، از دست دادن آب و نمک بدن از دلایل گرمازدگی است و کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت از گروه های پرخطر در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند.

از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ، ضعف یا بی حالی، سرگیجه، نبض سریع، تنفس عمیق و سریع، سردرد، رنگ پوست قرمز یا کبود، گشادی مردمک چشم، افت فشار خون، تغییر وضعیت هوشیاری و در نهایت تشنج ازجمله علائم و نشانه های گرمازدگی است.

گلاب، آب هندوانه، خاک شیر یخ زده و شربت آب لیمو، سکنجبین با یخ و تخم کاسنی، دوغ ترش، به لیمو، عناب و شکر و تخم شربتی از نوشیدنی های موثر در رفع گرمازدگی است.

پیشتر، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اخطار هواشناسی مبنی بر افزایش محسوس دما در استان، از بخش های مختلف کشاورزی خواست تمهیدات لازم را بیندیشند و به شهروندان نیز توصیه کرد از ترددهای غیرضروری در ساعت های اوج گرما بپرهیزند.

وی از گردشگران نیز خواست از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خودداری و در صورت نیاز، هنگام خروج از جنگل، کانون آتش را با دقت خاموش کنند.

همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان در این باره با اشاره به کمبود تولید نیروگاه های برق آبی و احتمال قطعی برق، از مشترکان خواست هشدارهای مصرف بهینه و صرفه جویی در برق را جدی بگیرند.

جمشید طالبی به هشدار هواشناسی مبنی بر گرم تر شدن هوا طی روزهای پیش رو اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش تولید برق در نیروگاه های برق آبی، افزایش مشترکان و گرم تر شدن هوا احتمال قطعی برق در استان را رقم زده است.

وی با بیان اینکه با راهکارهایی ساده می توان قطعی برق را در تابستان امسال به حداقل رساند، خاطرنشان کرد: منظور از صرفه جویی، روشن نکردن متعارف وسایل سرمایشی نیست اما باید از استفاده همزمان وسایل برقی پرمصرف در ساعت های اوج مصرف پرهیز کرد، همچنین دمای ترموستات کولر نیز بر روی دمای آسایش بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم باشد.

منبع :ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.