علی محمدزاده: بی تعارف و بی مقدمه باید بگوییم وبپذیریم در کشور ایران اسلامی بهانه ودلیلی منطقی‌تر و آشکارتر از وجود مقدس امام رضا(ع) برای ایجاد موضوعی در عالم نظر و عمل وجود ندارد.

با این وصف و با توجه به اینکه انتظار می‌رود به اشکال مختلف رویدادهای فرهنگی ودینی زنده نگه داشته شوند، اما سال‌هاست که ثبت روزی به نام روز خراسان در تقویم ملی در بروکراسی اداری گیر کرده است.

در نگاهی گذرا به چرایی این خواسته اهالی خراسان می‌بینیم بارزترین دلیل این اتفاق بیان حدیث سلسله الذهب از زبان امام رضا(ع) در نیشابور می‌باشد که بر اساس مستندات گوناگون واقعه‌ای حتمی و مورد قبول همگان است.

اینکه این نام‌گذاری خواهد توانست اولاً در پاسداشت و پرداختن بیش از پیش به محتوای حدیث موصوف کمک کند، ثانیاً بهانه‌ای می‌شود تا در روزی که به نام خراسان خوانده می‌شود مباحث فرهنگی این استان به طور خاص مورد تحلیل وبررسی قرار گیرد هرچند دامنه این توجه می‌تواند در تمام حوزه‌ها اتفاق بیفتد.

در نگاهی به سابقه این خواسته اهالی خراسان می‌بینیم از سال‌های دور همواره این موضوع مد نظر اهالی فرهنگ استان بوده و از زبان بسیاری بیان می‌شد ودر نهایت سال گذشته بود که نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در جلسه شورای فرهنگ عمومی از ارسال پیشنهاد ثبت سالروز بیان حدیث سلسله الذهب به نام روز ملی خراسان در تقویم رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی کشور خبرداد.

آیت الله سید احمد علم الهدی گفت: پیش از این پیشنهاد شده بود تا سالروز ورود امام هشتم (ع) به قدمگاه نیشابور به عنوان روز ملی خراسان در تقویم‌ها درج شود.

امام جمعه مشهد مقدس افزود:این پیشنهاد در قالب مصوبه استانی به شورای فرهنگ عمومی کشور در تهران ارائه و پس از تصویب، در تقویم رسمی کشور نیز ثبت می‌شود.

علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم در همین جلسه گفت: با توجه به مباحث فرهنگی و اهمیت و نقش آن در جامعه باید مدیریت در این حوزه فعال، پویا و ایجابی باشد.

با توجه به همین موارد انتظار می‌رود متولیان این موضوع با حساسیتی ویژه نسبت به تصویب و اجرای این امر روزی را در تقویم کشور به نام خراسان ثبت کنند تا بهانه‌ای برای فراموشی یا کم رنگ شدن برخی از موضوعات جدی فرهنگی وجود نداشته باشد ودلیلی باشد برای پرداختن بیشتر و وسیع‌تر به مقوله فرهنگی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.