۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 608403

دیروز برخی رسانه‌ها از جمع‌آوری امضا از سوی برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس برای طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور خبر دادند.

شکاف در جبهه اصلاح‌طلبان این بار با پروژه عبور از روحانی

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، دیروز برخی رسانه‌ها از جمع‌آوری امضا از سوی برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس برای طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور خبر دادند. جلال محمودزاده نیز که از اعضای فراکسیون امید است، عنوان کرده طرح استیضاح رئیس جمهور به وسیله وی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه از حدود ۳ ماه پیش‌ این طرح آماده شده، ادامه داد: همان زمان نیز با علی لاریجانی رئیس مجلس گفت وگوهای در این زمینه داشتیم و قرار شد که چند ماهی دست نگه‌ داریم. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: در جلسه‌ای که با رئیس مجلس داشتیم مقرر شد تا نمایندگان رئیس‌جمهور با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس توضیحاتی درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به نمایندگان ارائه کنند.

 گرچه روز گذشته نیز سندی مبتنی بر طرح استیضاح رئیس جمهور از سوی نمایندگان وابسته به طیف اصلاح طلبان منتشر شد و افکار عمومی جامعه بر عملکرد دولت درباره گرانی‌ها و نابسامانی‌های بازار ارز گلایه‌هایی دارند اما به نظر می‌رسد طرح موضوع استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور  بازی کردن در میدانی است که بدون شک برندگان آن کسانی جز دولت‌های منطقه‌ای و غربی همچون آمریکا و عربستان نیستند و در واقع این گروه از نمایندگان خواه ناخواه نابسامانی عرصه سیاسی را رقم می‌زنند.

البته از سوی دیگر با نگاهی عمیق‌تر به اقدام عده‌ای از اصلاح طلبان برای به راه انداختن استیضاح رئیس جمهور می‌توان پی برد که آنها درصددند تا با طرح استیضاح به نوعی میان خود و رئیس جمهوری که از دل این طیف بیرون آمده و توانسته پیروز انتخابات باشد ، فاصله بیندازند و هزینه مشکلات و عدم کارآمدی اقدامات دولت در شرایط کنونی را به دوش رئیس جمهور بیندازند و خود در صف اول منتقدان و استیضاح کنندگان رئیس جمهور قرار گیرند.

چنانچه عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسایل سیاسی نیز در مصاحبه‌ای با اعتماد آنلاین اظهار کرده است: طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور از سوی برخی اصلاح‌طلبان که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اصلی‌ترین حامی روحانی بودند، فرصت‌طلبی سیاسی است.

وی افزود:‌ تلقی برخی گروه‌های اصلاح طلب که تنها به قدرت می‌اندیشند، این است که کارنامه دولت دوازدهم به سمتی سوق پیدا می‌کند که پیوند خوردن با آن می‌تواند شرایط این گروه‌ها برای موفقیت در انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را دشوار کند؛ لذا به دنبال این هستند با انتقاد از دولت دوازدهم، مسیر خود را از رئیس‌جمهور و دولتش جدا کنند.

حمایت فراکسیون امید از دولت

گرچه محمودزاده از رایزنی ها برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس با دیگر نمایندگان طیف های مختلف همچون فراکسیون مستقلین و ولایی خبر داد اما دیگر نمایندگان وابسته به طیف فراکسیون امید و اصلاح طلبان مانند حجت الاسلام مازنی از مخالفت طیف گسترده‌ای از اعضای فراکسیون امید و البته احزاب سیاسی اصلاح‌طلب با این ایده خبر می‌دهند. 

چنانچه احمد مازنی درباره طرح استیضاح رئیس جمهور عنوان کرد گرچه ممکن است فراکسیون امید نقدهایی هم به عملکرد دولت و رئیس جمهور داشته باشد اما از کابینه و اعضای آن حمایت می‌کند و اگر نیاز به تذکر و سوال از وزرا باشد قطعا این کار را خواهد کرد و همه نمایندگان می‌توانند از حق نظارتی خود استفاده کنند.

نماینده مردم تهران به قدس آنلاین گفت: مطرح کردن موضوع استیضاح رئیس جمهور بیشتر به شوخی شبیه است و نباید اخبار مربوط به جمع آوری امضا برای استیضاح رئیس جمهور و عدم کفایت وی را جدی گرفت.

طرح استیضاح رئیس جمهور به مصلحت کشور نیست

عضو فراکسیون امید بر این باور است که استیضاح رئیس جمهور نه مبتنی بر عدالت است نه مبتنی بر مصالح کشور.

محمد رضا نجفی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: کلید زدن طرح استیضاح رئیس جمهور در شرایط حساس کنونی کشور باعث خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور است. به لحاظ شکلی نیز زمینه‌ای برای استیضاح رئیس جمهور متصور نیست و اساسا گمان نمی‌کنم پیمودن مسیر استیضاح برای کسانی که چنین قصدی دارند ممکن باشد.

نمیانده مردم تهران همچنین اظهار داشت: بدون شک استیضاح و سوال کردن ایرادی ندارد اما مفروضات و دلایل مطرح کردن استیضاح از کفایت و جامعیت برخودار نیست و بطور کلی شرایط طرح استیضاح مهیا نیست.

نجفی افزود: طرح کردن عدم کفایت رئیس جمهور تنها دامن زدن  به شایعات و بحرانی کردن اوضاع است و درنتیجه هیچ واقعیت در دسترس و قابل تحققی برای آن وجود ندارد. بحث استیضاح آقای روحانی تنها خسارت‌ها را در جامعه نقد و عملیاتی می‌کند و هیچ دستاورد مثبتی را نمی‌توان برای آن متصور بود.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.