قدس آنلاین:مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشت پائیزه چغندر قند عملکرد بسیار بهتری در صرفه جویی آب دارد.

کشت پاییزی چغندر عملکرد بسیار مطلوبی در صرفه جویی آب دارد

 نیک پور در بازدید از مرارع کشت چغندر تربت جام افزود:با توجه به تنش آبی امسال بهتر است  کشاورزان به سمت کاشت محصولات کم آب بروندو با اجرای آبیاری تیپ در این کشت میزان بهره وری رابه اندازه قابل توجهی افزایش دهند.

وی ادامه داد:تغییر فصل رشد چغندرقند از بهار به پائیزیکی از روش‌های بسیارمناسبی است که می‌توان روش  آبیاری آن را تغییرداد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:برآوردهای محاسباتی نشان داده که میزان نیاز آبی کشت چغندر قند در پائیزه نسبت به بهاره به میزان چهارهزارمتر مکعب کاهش نیاز آبی داشته و این گام بسیارمهم و مثبتی است.

نیک پور خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی بایستی تامین کننده معیشت خود و هم اشتغال زا برای سایر افراد جامعه داشته باشد.

وی تاکید کرد:کشت چغندرقند به عنوان محصولی که در داخل و در بیرون مزرعه اشتغال دارد نمی‌توان آن را در صنعت حذف کرد و سطح زیر کشت را بایدافزایش داد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی بیان داشت:باید به مرحله‌ای برسیم تا استراتژی کشت چغندر قند را به جایی برسانیم که حدود دو سوم آن به سمت کشت پائیزه برود.

 مدیر جهاد کشاورزی تربت جام هم در ادامه این بازدید با اشاره به اهمیت کشت پائیزه چغندر قندگفت؛ کشت پائیزه چغندر قند به عنوان یک راهکار برای تولید پایدار مطرح است و استفاده از نزولات جوی در شرایط خشک و نیمه خشک و کاهش آب مصرفی، کاهش خسارات آفات بیماری هاو اشتغال زایی بیشتردر بخش کشاورزی و صنعت از مزایای کشت پاییزه چغندر قند است.

مهندس اصغر خوشخو افزود:به منظور ایجاد انگیزه در رونق کشت پائیزه چغندر قند همایشی با حضور کارشناسان استان وشهرستان‌های تایباد، خواف، رشتخوار، جوین، تربت جام، بردسکن، سرخس و کارخانه قند جام در محل مزرعه یکی از کشاورزان تربت جام برگزارشدکه بسیار اثرگذار بود.

وی ابا بیان اینکه  کشت پائیزه چغندر قند به میزان ۴۰درصد صرفه جویی آبی دارد خاطر نشان کرد:جهاد کشاورزی باهمراهی تولید کنندگان دو موضوع کشت نشائی و پائیزه را دنبال می‌کند.

یکی ازکشاورزان تربت جامی هم در این باره گفت: کشاورزان باید از ظرفیت سرمایه‌های ثابت منطقه مثل کارخانه قند که تعطیل است استفاده و نتیجه آن اشتغال زایی در فصلی است که کارخانه فعالیت ندارد بهره ببرند.

معاون افزود: کارخانه قند می‌تواند با مستقر کردن ماشین آلات برداشت به وضعیت کشت این محصول به سمت ترغیب و تشویق کشاورزان قدم‌های موثری بردارد.

یکی دیگراز کشاورزان تربت جامی با اشاره به اهمیت کشت پائیزه چغندر قند گفت:کشور نیازمند تولید شکر است و از طرفی نیز با کمبود جدی آب مواج هست وبابحران آب باید درآمدبیشتربه کشاورز برسانیم ودر راستای منافع ملی تولید داشته باشیم.

اردکانیان افزود:مدیریت مزرعه امری مهم در راستای تولیدبیشترو بهره وری بهتراست که می‌بایست توسط کشاورزانجام گیرد واگر با همراهی کارشناسان بخش کشاورزی و جهاد به پیش برویم قطعا عملکردبهتر و رضایت کشاورز را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.