قدس آنلاین : مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: شهرهای نیشابور، مرو، هرات و بلخ چهار شهر اربعه خراسان بوده‌اند که فقط پرونده ثبت جهانی نیشابور باقی مانده و اکنون هیئت علمی از دانشگاه تهران در نیشابور حضور دارند و مطالعات لازم برای ثبت را انجام می‌دهند.

پرونده ثبت جهانی نیشابور در دست بررسی و اقدام است

به گزارش قدس آنلاین ابوالفضل مکرمی‌فر در مراسمی که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در فرمانداری نیشابور به مناسبت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور برگزار شد، اظهار داشت: براساس متون تاریخی حرکت امام رضا(ع) تا قبل از ورود به خراسان و نیشابور مخفیانه بود.

وی افزود: شهرهای نیشابور، مرو، هرات و بلخ چهار شهر اربعه خراسان بوده‌اند که فقط پرونده ثبت جهانی نیشابور باقی مانده و اکنون هیئت علمی از دانشگاه تهران در نیشابور حضور دارند و مطالعات لازم برای ثبت را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به شکوه تمدن نیشابور اظهار کرد: نیشابور حدود ۳.۵ میلیون جمعیت داشته و در اوایل دوره اسلامی هر محله‌اش به اندازه نیمی از شهر شیراز در آن دوره بوده است، هم چنین ۱۸ نظامیه و مدارس باشکوهی داشته است. مکرمی فر با بیان این که بزرگ ترین محوطه تاریخی کشوربا ۴۵۰۰ هکتار در نیشابور قرار دارد، گفت:  یکی از افتخارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که مردم فرهیخته و فرهنگ دوست نیشابور در حفظ آثار و محوطه‌های تاریخی اهتمام دارند.

وی با بیان این که نیشابور تمام شاخص‌های ثبت جهانی را دارد، ادامه داد: نیشابور ۵۴ روستای تاریخی دارد. همچنین این شهر ظرفیت‌های کم نظیری در زمینه گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی دارد و ۲۸۹ کارگاه گارگاه صنایع دستی با ۲ هزار نفر شاغل فعال است.

وی با بیان این که نیشابور سالیانه ۸ میلیون گردشگر دارد، ادامه داد: فوشنجان زادگاه بکتاش ولی در ۵ کیلومتری نیشابور قرار دارد که در دستور کار برای جذب گردشگر خارجی قرار دارد.۱۰ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان نیشابور در حال ایجاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.