یک شاعر معتقد است آسیب‌ های داوری انحصاری در جشنواره‌های ادبی با انصاف و توانمندی داوران به حداقل می رسد و حتی این ضرورت احساس می شود که داوران با ظرفیت و شایسته همیشه حضور داشته باشند.

ضرورت حضور مستمر داوران منصف و توانمند در جشنواره‌های ادبی

فاطمه سالاروند، شاعر در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان مطالب فوق گفت: به نظرم این که در برخی جشنواره ها و جایزه های ادبی داورانی را می بینیم که به صورت مکرر در این رویدادهای فرهنگی حضور دارند در دو بعد مثبت و منفی قابل بررسی و ارزیابی است و نمی توان نگاه یک سویه ای به این ماجرا داشت.

وی در ادامه افزود: نکته مثبت این اتفاق اینجاست کسی که طی سال های طولانی تجربیات بسیاری کسب می کند و زیر و بم کار را می شناسد اگر شایستگی، توانمندی، تجربه و البته ظرفیت و انصاف داشته باشد قطعا آثار خوبی را در داوری های خود انتخاب خواهد کرد و این مسئله به خوبی خودش را در داوری نشان می دهد و به نظرم باید از تجریبات افراد مختلف در این حیطه استفاده کرد.

سالاروند تاکید کرد: به طور مثال ما در دفتر شعر جوان و داوری جایزه قیصر از تجربیات افراد مختلف استفاده می کنیم؛ اما داورهایی هم هستند که به طور ثابت از آنها استفاده می کنیم. آقای ساعد باقری از جمله شاعرانی است که برای کار داوری به قدری وقت می گذارند و در کار خود دقیق هستند و با ظرافت کار خود را انجام می دهند که من همیشه از شیوه کار ایشان حیرت کردم. سوال اینجاست که چرا نباید از چنین داوری هایی استفاده کرد؟ البته داورانی هم بودند که نگاه های متفاوت دیگری داشتند و سخت گیری هایی که در انتخاب آثار دارند باعث می شود که تعدیل خوبی برای ماندن آثار قابل توجه باقی بماند.

این شاعر یادآور شد: به نظرم ورود داوران جدید هم به این عرصه خوب است اما وقتی یک نفر دلسوزانه کار می کند و نتیجه هم رضایت بخش است چرا نباید از تجریبات آنها بهره مند شد. البته که همیشه یک نارضایتی هایی در داوری از سوی برگزیدگان و کسانی که برگزیده نشدند وجود دارد، اما مهم رضایت نسبی از نتیجه کار است که عموما هم حاصل می شود.

سالاروند تصریح کرد: فکر می کنم در جشنواره هایی مانند شعر فجر و برخی دیگر که دولتی هستند داوری ها اگر ثابت و یا در انحصار عده ای خاص باشد مشکل چندانی به وجود نمی آورد؛ به دلیل اینکه هرسال آثار جدیدی از افراد جدید و متفاوت به جشنواره ارسال می شود و شرکت کنندگان می توانند متغیر باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته شاید ثابت بودن دبیر سوال ایجاد کند اما اگر گروه دبیرانی وجود داشته باشد که نقش هدایتگری و راهنمایی داشته و گزارش دوره های قبل را در اختیار دبیر قرار دهد، این مسئله می تواند آسیب های موجود را کم کند. ضمن اینکه قبلا هم اشاره کردم اگر داور منصف باشد و توانمندی های وی در حوزه داوری و انتخاب آثار هم مشخص باشد قطعا مشکلات به کمترین میزان خود می رسد.

این شاعر در بخش دیگری از گفته های خود تصریح کرد: این نکته را فراموش نکنیم که گاهی شاید یک نفر شاعر خوبی باشد اما منتقد خوبی نباشد و برعکس. یا شاید فردی شاعر نباشد اما روی شعر وقوف داشته باشد و بتواند در انتخاب آثار اثر مثبتی بگذارد.

وی در ادامه افزود: البته این نگاه به تمام بخش های مدیریتی تسری داده شده است. معمولا ما به همه موارد اینگونه نگاه می کنیم که اگر فردی چند سال مدیر یک بخشی باشد برایمان عجیب است که چرا تغییر نمی کند و سوال برانگیز است. در حالی که اگر یک مدیر عملکرد خوبی داشته باشد چه اشکالی دارد از علم، دانش و تجربه وی سال های متمادی استفاده شود. مگر این که فرد دیگر توانمندی نداشته باشد یا عملکردش نشان دهنده ضعف باشد می تواند از سیستم حذف شود.

سالاروند در پایان اظهار کرد: البته من معتقدم کسانی که حرفه ای کار می کنند خیلی به این جایزه ها تکیه نمی کنند و کلیت جوایز برای آنها اعتبار ویژه ای ندارد و در نهایت کار خودشان را می کنند و روی هدف خودشان متمرکز می شوند.

 انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.