۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 608519

خبرها حاکی از آن است که سازمان امور مالیاتی به زودی از پیش‌خریداران سکه از بانک مرکزی ، مالیات اخذ خواهد کرد و اسامی افراد نیز از سوی بانک مرکزی روانه باب همایون شده است.

خریداران خرد سکه نگران اخذ مالیات

به گزارش قدس آنلاین،دولت اجرای طرح پیش‌فروش سکه و حراج‌ها را به منظور کنترل نقدینگی و پاسخگویی به تقاضای متقاضیان مطابق معمول سنوات گذشته اجرایی کرد و مطابق با آن تصمیم گرفت تا بدون اعمال محدودیت برای خریداران، به هر فردی، هر میزانی که تقاضا دارد سکه تحویل دهد.

این در حالی است که همان زمانی که طرح پیش فروش سکه و حراج‌ها از سوی دولت پیاده‌سازی شد، هیچ قرار و قانونی مبنی بر اینکه سقفی برای فروش‌ها گذاشته شده و یا خریدهای مازاد مشمولمالیات شود، تعیین نشده بود.

اما اکنون سازمان امور مالیاتی می‌گوید که قرار است از خریداران سکه که تعداد خرید بالایی داشته‌اند، مالیات اخذ کند؛ موضوعی که بیشتر خریداران، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این زمینه گفته است: بخش عمده‌ای از اطلاعات خریداران کلان سکه، از طریق مراجع ذیربط، هفته گذشته در اختیار کارگروه ویژه قرار گرفته و در مکاتبه با بانک مرکزی، اطلاعات کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را در دست داریم تا مالیات علی الحساب را امسال از این افراد دریافت کنیم.

وی در خصوص مجازات پیش بینی شده برای فرار مالیاتی نیز گفته بود که دو نوع مجازات مالی و قضایی در قانون پیش بینی شده که اختفا یا عدم تمکین اطلاعات منجر به اعمال جریمه های مالی افراد تا سطح مدیران می‌شود.

اما گفته‌های سیدکامل تقوی‌نژاد در شرایطی است که در طرح فروش سکه از سوی بانک مرکزی که در روزهای بحرانی و حباب‌ساز بازار سکه عملیاتی شد، هیچ صحبتی از اخذ مالیات از خریداران سکه به میان نیامده بود و اکنون انتشار این اخبار، خریداران را شوکه کرده است.

ح. م  از خریداران سکه‌های پیش‌فروشی گفت: اگر کسی هزاران هزار سکه می‌خرد به طور قطع باید مشمول پرداخت مالیات شود، اما اگر فردی تعداد کمی سکه خریداری کرده است، نباید به نحوی مشمول مالیات شود که نه تنها سودی از خرید خود نکند بلکه دچار ضرر و زیان هم بشود؛ بویژه که خریداران خرد به دولت اعتماد کرده و منابع مالی خود را در مسیر شفاف و صحیح در اختیار بانک مرکزی قرار داده اند و تنها قصدشان، حفظ ارزش پول شان بوده و بدنبال سوداگری نبوده اند. 

سلمان. ج  دیگر خریدار سکه پیش فروشی گفت: ما به دولت اعتماد کرده ایم و با توجه به اینکه حداقل تعداد پیش فروش سکه، صد عدد بوده است، صدتا سکه خریده ایم؛ اما اکنون مشخص نیست که فردی که به صورت شفاف عمل کرده و وارد بازار سوداگری نشده است، چرا باید مالیات بپردازد.

این خریدار سکه خواستار ایجاد تمایز بین سوداگران و سرمایه‌گذاران شفاف شد و گفت: بانک مرکزی باید اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرده و شرایطی را فراهم نماید که اگر طرح دیگری برای کنترل بازار داشت، حتما همراهی مردم را داشته باشد.

وی ادامه داد: باید بین کسی که صد سکه خریده با کسی که ۷۰۰ یا هزار سکه و بیشتر خریده، تفاوت وجود داشته باشد و مالیات به گونه ای نباشد که خریداران ضرر کنند. 

خانم دیگری هم حدود با همراهی اقوامش مشترکا ۲۰۰ عدد سکه بهار آزادی پیش خرید کرده است،  گفت: وضع مالیات بر سکه های پیش خرید شده، عملا باعث افت قیمت سکه در بازار می شود؛ همین افت قیمت، سرمایه گذاری ما را دچار افت می کند و سازمان امور مالیاتی باید در وضع مالیات ، همه اینها را مدنظر قرار دهد؛ یعنی سرجمع مالیات نباید به گونه ای باشد که خریداران سکه عملا دچار ضرر و زیان شوند و بعد از آن ، دولت دوباره به فکر جبران ضرر و زیان آنها بیفتد. 

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.