یورگنسن مدافع تیم ملی دانمارک در بازی شب گذشته دیدار با کرواسی خطایی مشابه با خطای روزبه چشمی در دربی رفت سال گذشته انجام داد که منجر به پنالتی شد.

وقتی یورگنسن، روزبه چشمی را تطهیر کرد!

به گزارش قدس آنلاین،شب گذشته در لحظه‌ای بسیار مهم از بازی زمانی که به ثمر رسیدن گل کرواسی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید، ماتیاس یورگنسن با سرنگون کردن ربیچ، کارت قرمز دریافت نکرد و به بحث‌های پردامنه‌ای دامن زد. دو تیم در جریان دیدارشان در مرحله‌ی یک‌هشتم نهایی به بن‌بست رسیده بودند و کار به دو وقت اضافه‌ کشیده شده بود. تا اینکه ربیچ موفق شد از دیوار مستحکم دانمارک عبور کند و روانه‌ دروازه‌ کسپر اشمایکل شود. ربیچ از دروازه‌بان دانمارک عبور کرد تا از دست اشمایکل کاری جز نگاه کردن ناامیدانه به او برنیاید. به ثمر رسیدن گل کرواسی قطعی به نظر می‌رسید.


اما یورگنسن فکر دیگری داشت. او بدون اینکه قصد داشته باشد توپ را دور کند، بازیکن باشگاه فرانکفورت را سرنگون کرد. با توجه به تصمیمات داوری‌ای که تا اینجا در این جام جهانی دیده بودیم، شکی نبود که پنالتی اتفاق افتاده. ولی داور بازی، نستور پیتانا به یورگنسن تنها یک کارت زرد نشان داد تا تماشاچی‌ها و بینندگان مسابقه را در بهت و حیرت فرو ببرد. اما این تصمیم در واقع مدیون تغییر قانونی است که در سال ۲۰۱۶ توسط برد بین‌المللی فیفا انجام شده. در آن زمان تصمیم گرفته شد مجازات بازیکنی که از به ثمر رسیدن گلی حتمی جلوگیری می کند، تخفیف داده شود.


پیش از آن، دروازه‌بان یا مدافعی که چنین خطایی انجام می‌دادند به دلیل خطای خود متحمل سه مجازات می‌شدند : ضربه‌ی پنالتی، کارت قرمز و محرومیت از بازی‌های بعدی.
البته فوتبالیست‌ها همچنان به دلیل نگه داشتن، هل دادن یا کشیدن بازیکن حریف، بازی نکردن با توپ، خطاهای جدی و فاحش و خطای هند عمدی می‌توانند از بازی اخراج شوند. تفسیر قانون جدید فیفا توسط پیتانا در بازی دیشب این بود که یورگنسن، کسی که در دقیقه‌ اول بازی گل اول تیمش را به ثمر رسانده بود، برای بدست آوردن توپ و گرفتن توپ از ربیچ تلاش کرده و در نتیجه تنها باید با یک کارت زرد جریمه شود. با قوانین جدید هم اتفاق‌هایی مثل ماجرای لوییس سوارز که در مرحله‌ یک‌چهارم نهایی جام ۲۰۱۰ در مقابل غنا توپ را با دست از مقابل دروازه‌ی تیمش دفع کرده بود، همچنان با کارت قرمز جریمه خواهند شد. جالب اینکه در بازی دیشب هم، درست مثل پنالتی از دست رفته‌ی آساموا جیان در آن بازی، مودریچ پنالتی را به گونه‌ای نواخت تا توسط اشمایکل دفع شود. اما بازی در نهایت برای کروات‌ها شیرین به پایان رسید و مودریچ با به ثمر رساندن دومین پنالتی کروات‌ها، موفق شد بالاخره بر دروازه‌بان توانای دانمارک پیروز شده و آبروی خود را بخرد. با وجود پیروزی نهایی کرواسی، تکل یورگنسن و مجازات کمرنگ او از دیشب تا امروز همچنان سوژه داغ بحث و جدلها به خصوص در فضای مجازی بوده است.


نمونه داخلی این خطا را در بازی دربی رفت استقلال و پرسپولیس در لیگ هفدهم شاهد بودیم. در دقیقه ۲۲ آن مسابقه روزبه چشمی در محوطه جریمه علی علیپور را متوقف کرد وبیژن حیدری رای به پنالتی داد اما داور به یک کارت زرد اکتفا کرد تا حرف و حدیث های زیادی مطرح شود. بسیاری از کارشناسان و هواداران فوتبال اعتقاد داشتند که حیدری داور مسابقه باید چشمی را به خاطر خطا روی علیپور از زمین اخراج می کرده اما او چنین نظری نداشت.


از این رو حالا که در جام جهانی چنین صحنه ای رخ می دهد و داور کارت قرمز نشان نمی دهد، شاید بتوان به این نتیجه رسید که حیدری نیز در دربی ۸۵ تصمیمی مطابق با قوانین جدید داوری گرفته و نباید روی اخراج بازیکن خطاکار در چنین صحنه هایی مانور داد.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.