این روزها حرف و حدیث در مورد مرحله پس از پایان زندگی سیاسی "محمود عباس" رییس تشکیلات خودگردان زیاد به گوش می رسد؛ به ویژه آنکه در برهه کنونی شاهد روابط سردی میان آمریکا و محمود عباس هستیم، این روابط دوجانبه پس از خودداری محمود عباس از استقبال معاون رئیس جمهور آمریکا به نشانه اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس؛ بحرانی تر شده است.

شمارش معکوس برای پایان حکومت محمود عباس / گزینه‌های جانشینی رییس تشکلات خودگردان چه کسانی هستند؟

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه "الشرق الاوسط" چاپ لندن به نقل از منابع آگاه فلسطینی می‌نویسد: "کاخ سفید به طور جدی به دنبال رهبری جدید برای فلسطین است، و آنها یکسال برای بررسی اوضاع و اتفاقات پیش‌رو برنامه‌ریزی کردهاند" و قطعاً "محمود عباس به این نتیجه رسیده است که آمریکا به دنبال جایگزین اوست".

 علی‌رغم اخبار منتشر شده در این مورد، دفتر رهبر تشکیلات خوگردان هیچ بیانه‌ای در این‌باره صادر نکرده است، اما "عزام الاحمد" عضو کمیته مرکزی جنبش فتح  در گفت‌وگو با روزنامه "الغد" اردن، تصریح کرد: کاخ سفید به دنبال اتخاذ تصمیماتی جهت اعمال فشار بر تشکیلات خود گردان است، به عنوان مثال، توقف کمکهای مالی و قطع روابط دو جانبه را میتوان یاد کرد.

الاحمد افزود: تشکیلات خودگردان راه حلی پیش‌رو ندارد، و به دلیل ادامه اشغالگری وفشارهای بینالمللی فروخواهد پاشید.

این اظهارات "الاحمد" همزمان با درز اخباری از گفت‌وگوهای محرمانه تشکیلات خودگردان و جنبش فتح درباره گزینه‌های جانشنینی محمود عباس برای رهبری مطرح می شود.

گزینه های پیشنهادی

یکی از رهبران برجسته تشکیلات خود گردان که از این جزئیات مطلع بود، اشاره کرد: گزینه‌های جایگزین محمود عباس که احتمال می‌رود بر صندلی رهبری این تشکلات تکیه دهند عبارتند از: "ماجد فرج" رئیس دستگاه اطلاعات کل تشکیلات خودگردان، "سلام فیاض" نخست وزیر سابق تشکیلات خودگردان،  "حسام زملط" رئیس کمیته عالی سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا،  "عدنان مجلی" پزشک مشهور ساکن آمریکا و "محمد دحلان" عضو جدا شده فتح. 

 فشاری‌های سیاسی و مالی و دیپلماتیک

همچنین، "عبدالستار قاسم" استاد علوم سیاسی، در مصاحبه با سایت "عربی ۲۱"، می‌گوید: آمریکا در حال حاضر فشارهای مالی و سیاسی و دیپلماتیک را علیه تشکیلات خودگردان اعمال می‌کند تا آن را مجبور سازد به روند عملیات حل و فصل مسئله فلسطین با اسرائیل باز گردد و قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد.

این استاد علوم سیاسی، می‌افزاید: "در صورتی که تشکdلات خودگردان بر موضع خود پافشاری کند، قطعاً آمریکا به وسیله متحدانش در منطقه، تمام رهبران تشکیلات خودگردان از جمله محمود عباس را از قدرت برکنار خواهد کرد. "

قاسم بیان کرد: محمود عباس از ماهیت این فشارها به خوبی آگاه است، اما او نمی‌تواند کاری انجام دهد، زیرا هیچ ابزاری برای پاسخ به آمریکا ندارد، به جز اینکه به محاصره غزه و جنبش حماس ادامه دهد، این تنها ابزار است که با استفاده از آن می‌تواند طول مدت حضور خود در قدرت را طولانی کند. 

قاسم افزود: روند سرنگونی رئیس تشکیلات خودگردان  از سال‌ها پیش آماده شده بود و ممکن است آنچه برای یاسر عرفات در سال ۲۰۰۵ پیش آمد، برای وی نیز اتفاق بیفتد که اجرای این سناریو تنها به آماده سازی جامعه فلسطینی برای پذیرش رئیس بعدی نیاز دارد. علاوه بر این تعهد رئیس آینده به دیدگاه آمریکا و اسرائیل در مورد صلح بر اساس اصل همزیستی مسالمت‌آمیز و رد مبارزه مسلحانه در انتخاب گزینه مؤثر است. 

حماس بخشی از معادله است

"نشأت الاقطش" استاد دانشگاه و کارشناس حوزه رسانه، می‌گوید: "اگرچه واشنگتن تمام ابزارهای اعمال فشار برای تغییر رفتار سیاسی تشکیلات خودگردان را دارد اما وضعیت فعلی فلسطین تکرار مدل آمریکایی در انتصاب حامد کرزای در افغانستان است. "

"نشأت الاقطش" توضیح داد: حماس به بخشی از معادلات سیاسی تبدیل شده و می‌تواند هر گونه تغییر سیاسی را که با آن موافق نیست خنثی کند وی افزود: محمود عباس می‌داند به علت وضعیت جسمانی و بیماری در روزهای آخر قدرت سیاسی به سر می برد.

وی ادامه داد: بنابراین، محمود عباس ممکن است با فشارهای آمریکا همراهی کند و یکی از دو معاون نزدیک خود مانند "مجید فرج" و "حسام زملط" و یا "محمود العالول" جانشین خود در جنبش فتح را به عنوان یکی از نامزدهای جانشینی ارائه دهد، تا فرصت رسیدن "محمد دحلان" گزینه مورد تأیید امارات و عربستان سعودی به این سمت را از او بگیرد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.