فرض کنید یک خانواده سه نفره قصد سفر به پاتایا در کشور تایلند را داشته باشند. بر اساس سیاست ارزی دولت، هر فرد می‌تواند ۱۰۰۰ دلار ارز همراه مسافر به قیمت دولتی یعنی ۴۲۰۰ تومان دریافت کند. بنابراین یک خانواده سه نفره در مجموع سه هزار دلار معادل ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارز دولتی دریافت می‌کنند.

یارانه ۶۳۰۰ میلیارد تومانی دولت برای سفر به خارج از کشور

به گزارش قدس آنلاین،برآورد می‌شود که در بهار امسال بیش از دو میلیون گردشگر ایرانی به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند. با توجه به اینکه پس از تک‌نرخی شدن ارز، دولت به ازای هر فرد ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دلار ارز مسافرتی به نرخ دولتی ارائه داده است، حال اگر نیمی از این تعداد گردشگر، ۵۰۰ دلار و نیمی دیگر ۱۰۰۰ دلار ارز مسافرتی دریافت کرده باشند، در نتیجه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان، برای مسافرت‌های خارجی از سوی دولت اختصاص یافته است. در واقع با محاسبات ما رقمی معادل ۶۳۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده است.

فرض کنید یک خانواده سه نفره قصد سفر به پاتایا در کشور تایلند را داشته باشند. بر اساس سیاست ارزی دولت، هر فرد می‌تواند ۱۰۰۰ دلار ارز همراه مسافر به قیمت دولتی یعنی ۴۲۰۰ تومان دریافت کند. بنابراین یک خانواده سه نفره در مجموع سه هزار دلار معادل ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارز دولتی دریافت می‌کنند. در حال حاضر میانگین قیمت تور مسافرتی به مدت هفت شب به مقصد پاتایا، رقمی حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد است. این مبلغ در حدود دوسوم ارزی است که دولت در اختیار مسافر قرار می‌دهد یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که دولت هزینه سفر یک فرد به پاتایا را تامین کرده است.

حال اگر مسافر، یک‌سوم باقی‌ مانده ارز مسافرتی خود را که رقمی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (حدود ۳۸۰ دلار) است به کشور بازگردانده و در بازار آزاد به مبلغ ۸۵۰۰ تومان بفروشد، معادل سه میلیون و ۲۳۰ هزار تومان سود کسب کرده‌ است.

منبع: نود اقتصادی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.