معاون وزیر نیرو با بیان اینکه امسال اولین مرحله افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف اجرا خواهد شد، گفت: برای آغاز این کار تعرفه برق ادارات دولتی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ۲۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش پلکانی تعرفه برق پرمصرف‌ها کلید می‌خورد

به گزارش قدس آنلاین، همایون حائری امروز در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ، چرا تعرفه برق مشترکان به صورت یکسان افزایش می‌یابد و آیا بهتر نیست مشترکان پرمصرف تعرفه برق بیشتری را پرداخت کنند، چرا که مشترکان پرمصرف با افزایش مصرف سوبسید بیشتری نیز از دولت دریافت می‌کنند، گفت: وزارت نیرو دریافت پول برق بیشتر از مشترکان پرمصرف و یا همان افزایش پلکانی برق را تدوین کرده است چرا که ما معتقدیم مشترکانی که بیشتر از الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند باید قیمت واقعی آن را بپردازند.

وی افزود: وقتی قیمت برق ارزان باشد مشترکین پرمصرف تلاشی برای مصرف بهینه نمی‌کنند و حتی از سوبسید بیشتری برخوردار می‌شوند.

حائری با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده برق با قیمت تکلیفی فاصله زیادی دارد به طوریکه ۵۰ درصد قیمت تمام شده از مشترکان دریافت می‌شود، گفت: افزایش پلکانی و دریافت واقعی قیمت برق از مشترکان پرمصرف که اتفاقاً سوبسید بیشتری از دولت دریافت می‌کنند جزء برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است که امسال اولین مرحله آن که همانا دریافت قیمت برق براساس الگوی مصرف و قیمت واقعی خواهد بود، اجرا خواهد شد و مشترکان پرمصرف پول برق بیشتری پرداخت خواهند کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه این برنامه تدوین شده است، اظهارداشت: برای شروع این کار دریافت افزایش ۲۰ درصد قیمت برق ادارات دولتی که الگوی مصرف را رعایت نکنند و مصرف برق آنها بیشتر از الگو باشد ۲۰ درصد افزایش یافته است.

حائری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ادارات دولتی پولی که بابت مصرف برق پرداخت می‌کنند از بیت‌المال است و برای آنها هیچ ضرورتی برای کاهش مصرف وجود ندارد، گفت: طبق دستور رئیس جمهور ادارات دولتی باید پول برق خود را پرداخت کنند، بنابراین اگر پول برق را پرداخت نکنند و طبق گزارش دسپاچینگ مصرف برق آنها بیشتر از الگوی مصرف باشد از بودجه آنها کم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان خاموشی‌ها در چند روز گذشته حداقل در تهران وجود دارد و یا اینکه آیا خاموشی‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: خاموشی‌ها به دلایل مختلف در روزهای گذشته در اکثر نقاط کشور و تهران رخ داده است پس مردم باید ۱۰ درصد صرفه‌جویی را در سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که اگر صرفه‌جویی صورت بگیرد قطعاً خاموشی‌ها کمتر خواهد شد.

حائری در پاسخ به سوال دیگری که پرسیده شد، چرا رسانه‌های تصویری در مورد تشویق مردم به رعایت الگوی مصرف و کاهش مصرف اقدام نمی‌کنند، گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور در حال حاضر به ۸۰ مگاوات رسیده است، بنابراین از انتهای سال گذشته روی این موضوع تأکید شد که به دلیل کاهش نزولات آسمانی تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی افزود: سال گذشته در پیک مصرف نیروگاه‌های برق‌آبی ۹ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید کرده‌اند، اما کاهش نزولات آسمانی این ظرفیت را کاهش داد و تا ۵ هزار مگاوات رساند.

حائری خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم از ظرفیت کامل نیروگاه‌های برقی استفاده کنیم اما برنامه خود را بر روی صرفه‌جویی مشترکان قرار دادیم تا اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند، از پیک عبور خواهیم کرد بنابراین تا هفته گذشته که درجه حرارت بین ۳۸ تا ۳۹ درجه بود مشکلی از بابت تأمین برق وجود نداشت اما به محض افزایش دما مصرف برق نیز افزایش یافت.

به گفته وی، افزایش یک درجه‌ای هوا حدود ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: این مطالب را برای این عنوان کرده‌ام که بگویم هیچگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای نداشته‌ایم اما در برخی مواقع برای اینکه مصرف برق در زمان پیک افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و تجهیزات و فیدرها پاسخگو نمی‌باشند برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای شبکه سراسری خاموشی‌ها اعمال می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ۷ درصد تعرفه برق که از اردیبهشت ماه به تصویب دولت رسید مصرف برق را کاهش داد، گفت: افزایش ۷ درصد هیچ تاثیری در کاهش مصرف برق نداشته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: برنامه احداث نیروگاه‌های حرارتی که هر سال ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاوات برای آن برنامه‌ریزی می‌شد به دلیل کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی و کاهش بارش‌ها ما را به این موضوع وا داشت که صرفاً نباید به نیروگاه‌های برق‌آبی تکیه کرد، چرا که تغییر اقلیم در ایران رخ داده و بارش‌ها هر سال نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم هر سال ۲ تا ۳ هزار مگاوات را به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کنیم، یک بودجه بالایی برای آن نیاز است.

معاون وزیر نیرو تأکید کرد: متأسفانه در پیک مصرف ۲۰ هزار مگاوات از همین نیروگاه‌های نصب شده صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود پس آیا این به ضرر جامعه نیست که هر سال ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود و در پیک مصرف ۲۰ هزار مگاوات برق در ۳ ماهه سرمایشی هدر رود پس باید یک فکر اساسی می‌شد.

حائری با اشاره به اینکه اگر قرار باشد مصرف برق هرسال افزایش یابد و برای پاسخگویی به آن هرسال نیروگاه احداث کنیم چیزی جز هدر رفتن سرمایه برای کشور نخواهد بود، تأکید کرد: استفاده از سیستم‌های سرمایشی به اندازه مصرف کل ۴ کشور همسایه است و باز هم تأکید می‌کنیم که کمتر کشوری است که به اندازه ایران سالانه ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کند.

وی تأکید کرد: مردم باید به سمت مدیریت مصرف و تقاضا حرکت کنند و دولت نیز با اجرای برنامه‌های ویژه و افزایش راندمان این موضوع را به مرحله نهایی و سرانجام برساند.

منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.