کرج- رییس کل دادگستری استان البرز از رفع تصرف ۲۳۲ هکتار از اراضی ملی این استان با حکم قضایی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: ارزش ریالی اراضی رفع تصرف شده سه هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

۲۳۲ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد/کاهش پرونده های ورودی به محاکم

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری استان البرز احمد فاضلیان با اشاره به اقدامات انجام شده دادگستری استان البرز در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: حجم اقدامات انجام شده در دادگستری به قدری گسترده و تحول‌آفرین است که هر معاونت این مجموعه به اندازه یک اداره کل فعالیت دارد.

وی مهمترین هدف دادگستری استان البرز را اعتمادسازی عنوان کرد و گفت: باید خروجی اقدامات به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش اعتماد عمومی شود اگر ۱۰ برابر فعالیت استاندارد هم در یک مجموعه‌ای فعالیت انجام شود ولی اعتماد مردمی به آن مجموعه نباشد این فعالیت‌ها به جایی نخواهند رسید.

ورود بیش از ۶۰۰ هزار پرونده در سال

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به آمار کشوری و رسیدگی به ۱۶ میلیون پرونده در سال ۱۳۹۶ در دستگاه قضایی گفت: سهم استان البرز از این آمار کشوری، رسیدگی به ۵۱۶ هزار پرونده در محاکم دادگستری و ۹۸ هزار پرونده در شورای حل اختلاف بوده که میزان ورودی نیز مقداری کمتر از این رقم بوده است.

وی افزایش ۲ درصدی ورودی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ را یک موفقیت دانست و گفت: ما در سال‌های پیش از این افزایش ورود های خیلی بیشتری داشتیم و گاهی تا ۲۰ درصد نیز می‌رسید که منجر به اطاله دادرسی و افزایش نارضایتی در مردم می شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز اولین قدم در کاهش اطاله دادرسی را کاهش میزان ورودی عنوان کرد و توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ به این دستاورد مهم و کاهش میزان ورودی رسیدیم که نشان می‌دهد اقدامات پیشگیرانه در حال نشان دادن آثار خود است؛ امیدواریم در سال ۹۷ نیز با وجود فشارهای اقتصادی به مردم و احتمال افزایش میزان شکایات، شاهد کاهش ورودی و رسیدن به چشم انداز ترسیم شده باشیم.

وی رتبه استان البرز در میزان ورودی را یازده کشوری عنوان کرد و گفت: این وضعیت بیانگر تعداد بالای پرونده‌ها در استان البرز و حجم کاری زیاد در دادگستری است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با برشمردن اتهامات دارای بیشترین فراوانی در کشور بیان کرد: سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، نگهداری و مالکیت مواد مخدر و رانندگی بدون گواهینامه ۱۰ اتهام اول کشور از نظر فراوانی وقوع هستند.

وی افزود: در زمینه جرم سرقت با اینکه در سال ۹۵ رتبه سوم کشوری را داشتیم ولی با اقدامات پیشگیرانه در سال ۹۶ به رتبه ۷ کشوری رسیدیم که بیانگر نتیجه دادن اقدامات پیشگیرانه توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز و نیروی انتظامی است؛ این موفقیت و کاهش ۱۶ درصدی پرونده‌های سرقت در حالی بدست آمده است که در کل کشور شاهد افزایش وقوع جرم سرقت هستیم.

میزان ورودی پرونده در ضرب و جرح عمدی ۶۱۲ هزار پرونده در کشور بوده است که رئیس کل دادگستری استان البرز درباره آن گفت: سهم استان البرز در این جرم ورود ۲۱ هزار پرونده در سال ۹۶ بوده است که از این نظر رتبه ۱۰ در کشوری را داریم و در حالی که این اتهام در کشور رشد ۷ درصدی داشته است این رشد در استان ۸ درصد بوده است؛ باید متولیان فرهنگ و اصحاب رسانه پای کار بیایند و به فرهنگ‌سازی کمک کنند تا شاهد کاهش وقوع این جرم در استان باشیم و به مردم آموزش داده شود که جواب بی‌ادبی یا توهین، پرخاشگری نیست.

 ۷ هزار پرونده توهین در سال ۹۶

فاضلیان اضافه کرد: توهین به افراد عادی سومین اتهام دارای فراوانی بیشتر در کشور بوده که سهم استان البرز از ۵۴۷ هزار پرونده تشکیل شده ۷هزار عنوان بوده است که استان از این حیث رتبه ۲۳ کشوری را دارد؛ در این حوزه نیز رشد استان البرز بیشتر از میانگین کشوری است و در حالی که میانگین کشوری ۱۷ درصد بوده این میزان در استان البرز برای سال ۹۶ حدود ۴۸ درصد ثبت شده است.

کاهش طلاق در استان البرز

بخش دیگری از اظهارات فاضلیان به موفقیت کسب شده در حوزه کاهش پرونده‌های طلاق اختصاص داشت که وی در این باره گفت: در زمینه طلاق در سال ۹۴ رتبه ۲ کشوری را داشتیم که با احساس خطر ایجاد شده و تدابیر پیشگیرانه توانستیم میزان طلاق را در استان کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا اولین استان کشور بودیم که با اجباری کردن آموزش رایگان پیش از ازدواج و همچنین مشاوره‌های پیش از طلاق توسط متخصصین متعهد اقدامات پیشگیرانه را عملی کردیم و در نتیجه در حالی که میانگین وقوع طلاق توافقی در کشور رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد ولی استان البرز در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ کاهش ۲۴ درصدی را تجربه کرد، همچنین در حوزه طلاق به درخواست زوجه نیز در مقایسه سال ۹۶ به ۹۵ در حالی که آمار کشوری از افزایش رشد  ۴ درصدی حکایت دارید استان البرز موفقیت بزرگی به دست آورده و کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرده است.

رییس کل دادگستری استان البرز در پایان از رفع تصرف ۲۳۲ هکتار از اراضی ملی استان با حکم قضایی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: ارزش ریالی اراضی رفع تصرف شده با توجه به اینکه ارزش ملک در استان البرز به دلایل مختلف بسیار بیشتر از استان‌های دیگر کشور است ـ سه هزار میلیارد ریال برآورد شده است همچنین در سال ۹۶ حدود ۱۳۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته با حکم قضایی به حالت اولیه اعاده شده است که از این حیث  رتبه اول کشور را به دست آوردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.