۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 608764

نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در غزه تاکید کرد که این جنبش آماده امضای قرارداد اصولی مبادله اسراست و دشمن صهیونیستی می داند که هزینه چنین مبادله ای چیست، اما سعی می کند با طرح برخی مسائل درباره پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا، صهیونیست ها را با اوهام و خیالات سرگرم کند.

حماس: آماده مبادله اصولی اسرا هستیم

به گزارش قدس آنلاین، خلیل حیه در گفتگوی ویژه با "الرساله نت" خاطر نشان کرد که هر گونه صحبتی درباره مبادله اسرا، بازی کثیف با اعصاب مردم است و مقامات صهیونیستی باید از رویاپردازی و دروغ‌گویی به صهیونیست ها و به ویژه خانواده های نظامیان صهیونیست اسیر گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" خودداری کنند.

گردان های قسام در جریان جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴ در غزه، از اسارت یک نظامی صهیونیست به نام "شائول آرون" خبر داد و در عین حال، سرنوشت یک افسر صهیونیست دیگر به نام "گولدن هدار" در هاله ای از ابهام قرار دارد و قسام هم هیچ اطلاعاتی درباره سرنوشت وی ارائه نکرده است. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که یک اسیر دیگر به نام "آبراهام منگستو" و ۲ نفر دیگر از نظامیان این رژیم ناپدید شده و توسط گردان های قسام بازداشت شده اند.

خلیل حیه همچنین از حمایت جنبش حماس از هر گونه تلاشی در راستای لغو محاصره غزه بدون تقبل هزینه های سیاسی یا شرط و شروط خاص خبر داد و اعلام کرد که غزه می تواند در امنیت و آرامش زندگی کند و پروژه ملی را ارتقا ببخشد.

وی ضمن تاکید بر وحدت ملت و سرزمین فلسطین در کرانه باختری و باریکه غزه، افزود: غزه بخشی از پروژه نابودی مساله فلسطین نخواهد بود و سرزمین فلسطین قابل تقسیم نیست و امکان جداسازی بخشی از آن از بخشی دیگر وجود ندارد.

حیه در همین راستا از معیارهای جنبش حماس برای از سر گیری آشتی ملی با جنبش فتح خبر داد و گفت:«آشتی ملی با لغو مجازات های غزه که جنایتی ملی و انسانی به شمار می رود، آغاز خواهد شد و این عیب و ننگی برای تمامی فلسطینیان است که با رژیم صهیونیستی در کرانه باختری همکاری می کند و در محاصره غزه و کشتار ملت فلسطین با آن همدستی می کند.

وی دومین معیار را توافق بر سر برگزاری نشست شورای ملی وحدت بخش اعلام کرد که تمامی عناصر ملت فلسطین در آن مشارکت داشته باشند تا تمامی توافقات صورت گرفته مانند برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاستی و شورای ملی به مرحله اجرا درآیند و این ها اقدامات عملی و واقعی برای آغاز روند شکل گیری آشتی ملی است.

این رهبر جنبش حماس همچنین از جنبش فتح خواست در رویکردهای خود در قبال مساله آشتی ملی بازنگری کرده و مواضع اخیر جنبش حماس درباره آشتی ملی را مورد بررسی قرار دهد و با درخواست های ملی در زمینه لغو مجازات های اعمال شده علیه نوار غزه موافقت کند.

جنبش فتح روند آشتی ملی را به بهانه حادثه ساختگی حمله به هیات رامی حمدالله در نوار غزه به حالت تعلیق درآورد و مدعی شد که حماس مسئول این حمله است، اما بعدا مشخص شد که برخی طرف های وابسته به سازمان اطلاعات رام الله در پشت پرده این حادثه قرار داشتند.

خلیل حیه در بخش دیگری از گفتگوی خود خاطر نشان کرد که راهپیمایی های حق بازگشت باعث تقویت این وحدت شد که در بعد سیاسی و امنیتی نوار غزه نمود پیدا کرده است. وی افزود: «کرانه باختری و باریکه غزه با هم شریک هستند و هر کس فکر می کند که می تواند جمع ملت فلسطین را بر هم بزند، خیال باطلی در سر دارد.» حیه پیام تظاهرات های حق بازگشت را ودت ملت فلسطین در آرمان، اهداف و اصالت دانست.

این رهبر جنبش حماس خاطر نشان کرد که «اهمیت این تظاهرات ها در تقویت پیام ملت فلسطین مبنی بر سرزنده بودن این ملت و قدرت آن برای احقاق حقوق خود از دست جلادان است و هرگز اجازه تداوم محاصره باریکه غزه را نخواهد داد.»

وی هدف از تظاهرات های حق بازگشت را مقابله با توطئه ها و تلاش ها برای نابودی مساله فلسطین عنوان کرد و تاکید نمود که باریکه غزه امروز با این تظاهرات ها معادلات جدیدی را در ارتباط با رژیم صهیونیستی رقم زده است.

حیه تصریح کرد که تظاهرات حق بازگشت نشانگر اصالت ملت فلسطین و ثبات قدم آن است و این ملت مقاوم در برابر تلاش ها برای شکستن اراده آن تسلیم نخواهد شد، بلکه این تظاهرات ها به عنوان شکلی از اشکال مقابله با دشمن صهیونیستی ادامه خواهد یافت.

وی افزود: تظاهرات های حق بازگشت ۵ هدف را دنبال می کنند که نخستین مورد از آنها احیای حق بازگشت و تصمیم آوارگان برای بازگشت به وطن شان است که همگان سعی داشتند آنرا به فراموشی بسپارند.

خلیل حیه تاکید کرد که تظاهرات های حق بازگشت باعث شد مساله حق بازگشت به عنوان جوهره مساله فلسطین در کانون توجه قرار گیرد و این در حالی است که برخی ها تلاش می کردند باریکه غزه دروازه اجرای طرح دونالد ترامپ با عنوان "معامله قرن" باشد.

وی افزود: تظاهرات های حق بازگشت چهره رژیم صهیونیستی را به همگان نشان داد؛ به ویژه که برخی طرف ها سعی در عادی سازی روابط با این رژیم و جلب رضایت آنرا دارند، اما این تظاهرات ها سیلی محکمی به صورت رژیم اشغالگر قدس و آمریکا وارد کرد که می خواستند با استفاده از مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس، تاریخ را تحریف کنند.

حیه یکی دیگر از اهداف تظاهرات های حق بازگشت را جلب توجه به مساله محاصره غزه و کاهش شدت آن از ترس انفجار اوضاع علیه رژیم صهیونیستی دانست.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.