تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه «رفاه اجتماعی» باید در دولت اسلامی شکل گیرد؛ گفت: تمدن اسلامی رونق زندگی بشر و عدالت اجتماعی را محقق می‌کند.

 به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در همایش علمی تمدن اسلامی (گذشته، حال، آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان که در تالار ولایت برگزار شد؛ گفت: موضوع تمدن اسلامی و مدنیت دین به‌عنوان یک موضوع مهم از نظر فرهیختگان و دانشمندان مورد توجه بوده و اسلام احکامی دارد که برای زندگی بشر لازم و ضروری است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: احکام شریعت و اهداف آن مقدس است، جامعه‌ای که از عقلانیت، معنویت، اخلاق و  عدالت اجتماعی برخوردار باشد، جامعه‌ای سالم بوده که زیربنای این جامعه، توحید است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست بدون معنویت و خدا ظلم بوده و دولت اسلامی دولت عدالت است، تاکید کرد: پیوندی که با نوعی از تفکر تکفیری که نتیجه‌اش قتل و کشتار و ایجاد ناامنی و تفرقه در بین امت اسلامی بوده، نتیجه تمدن غرب است.

رئیسی با اشاره به اینکه امروز در کشورهای غربی، کشورگشایی، سلاح هسته‌ای، قتل و غارت وجود دارد که محصول سیاست بدون معنویت است؛ متذکر شد: در مکتب سیاسی امام(ره) همواره به‌سیاست با اخلاق و معنویت تاکید شده، آنچه که در برخی از کشورهای اسلامی شاهد هستیم، آثار تمدنی نیست، بلکه آثار انحطاط است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: آثار انحطاط، جامعه اسلامی را تهدید می‌کند و به‌لحاظ حاکمیت، تفکر تحجری به‌دور از عقلانیت است.

وی با اشاره به اینکه امروز زیربنای بسیاری از ارتباطات در جامعه اسلامی را به‌شکل‌گیری تمدن نوین در پرتو عقلانیت می‌دانیم؛ یادآور شد: عقلانیت امر بسیار مهمی است که جامعه باید از آن برخوردار باشد.

رئیسی نقش علما و بزرگان را در شکل‌گیری تمدن بسیار مهم دانست و اضافه کرد: مساله رفاه اجتماعی را باید توجه بیشتری داشته باشیم، دولت اسلامی، دولت عدالت است، در دولت اسلامی، رفاه حتما اتفاق می‌افتد و اگر تعلیم و تربیت در همه سطوح جامعه اسلامی شکل بگیرد، همه مدیران و مسئولان به‌سوی عدالت اجتماعی می‌روند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هادیان جامعه، زیبایی عدالت را با زشتی ظلم باید تبیین کنند، اساس دولت اسلامی در همه سطوح بر هدایتی استوار که جامعه را رهنمود کند، است تا همه جامعه از مدنییت برخوردار باشند.

وی ادامه داد: آنچه که ما به‌عنوان جلوه‌های تمدن و مدنیت درجامعه می‌بینیم، مساله فکری، فرهنگی و هدایتگری بوده که نقش علما در این بخش برجسته است.

رئیسی با اشاره به اینکه با استفاده از ابزارهای فناوری و ارتباطات، فعالیت‌های بسیاری میتوان انجام داد؛ افزود: دشمن نیز از این امکانات فناوری استفاده می‌کند، هر زمان، دانشمندان و فرهیختگان ما از همین ابزار استفاده کردند، سخن حق آنها بر دل نشسته است و بسیاری از حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و ضریب نفوذ را افزایش داده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه دشمن با فضای امپراطوری رسانه‌ای و خبری در مقابل سخن حق، امکانات بیشتری ندارد؛ تصریح کرد: جامعه جهانی هویت اسلامی خود را یافته‌ و می‌خواهد مسلمان زندگی کند که این خود پیام مهمی است.

وی اضافه کرد: علما تلاش کنند، مردم با مفاهیم دینی آشنا شوند و اگر شهروندان زیبایی کلام را بدانند، جامعه و تمدنی اسلامی ایجاد می‌کنند.

رئیسی با اشاره به‌اینکه تمدن رضوی در پرتو تمدن نبوی در بسیاری از زوایای فکری، فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرین است؛ خاطرنشان کرد: هیچ زمانی از تاریخ اسلام، زمینه‌ای که برای معارف دینی، تفسیر و حدیث ایجاد شد، فراهم نشده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در پرتو مدنیت اسلام ایجاد شد؛ متذکر شد:  مقاومت در افغانستان در مقابل جریان‌های تکفیری سرافراز است، امروز با هدایت‌گری‌های علمای این کشور، می‌توان مدنیتی که سعادت مردم را تضمین کند، ایجاد کرد.

وی یادآور شد: برای مقابله با تهدیدات دشمنان باید تلاش شود، در این زمینه، آنچه در سیره و تمدن رضوی وجود دارد، گفت‌وگو بین ادیان است.

رئیسی گفت: تمدن اسلامی می‌تواند به‌زندگی بشر رونق بخشد و شاخصه نظام اسلامی، برقراری عدالت اجتماعی است که بر کام مردم اگر شیرین آید، آنها دست بر نمی‌دارند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نظر ما در نگاه تمدنی این است که علوم طبیعی، مهندسی و هنری تمدن‌ساز از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما اگر این سه موضوع در کنار  علوم انسانی تمدن‌ساز نباشد اثر بخش نیست و بهتر است، بگوییم، این چهار موضوع مربعی ۴ ظلعی هستند؛ اضافه کرد: علوم انسانی تمدن‌ساز یعنی مدیریت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که بر اساس تمدن و مدنیت اسلامی باید شکل گیرد.

وی بیان کرد: به روز بودن علوم و توجه به علم‌افزایی، مجهز شدن به‌دانش‌های مورد نیاز و در نهایت تبیین پیام دین به‌مردم و تبلیغ آن از جمله مسئولیت علما و بزرگان در ارتباط با تمدن اسلامی است.

رئیسی با اشاره به‌اینکه تلاش شهدای روحانیت در راستای معرفی و حفظ دین بوده است؛ افزود: دولتی که بر پایه دین و ارزش‌های دینی جامعه را پیش ببرد، سعادتی برای زندگی دنیوی و معاصر بشری دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.