معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرداخت ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات از سال ۹۴ تا کنون خبر داد و گفت: گزارشی از انحراف در استفاده ازتسهیلات پرداختی توسط شرکت‌ها نداشته‌ایم.

پرداخت 105 میلیارد تومان برای کسب و کارهای نوپا

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، نصرالله جهانگرد امروز و در نشست خبری که به منظور معرفی زنجیره حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کسب و کارهای حوزه آی.سی.تی برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره مجموع وام‌های پرداختی به استارتاپ‌ها و میزان انحراف شرکت‌ها در استفاده از این وام‌ها، گفت: از ابتدای سال  ۹۴ تاکنون ۳۶۵ پرونده به ارزش ۱۷۸ میلیارد تومان بررسی و پس از تأیید آن‌ها را به بانک معرفی کردیم اما چون بعضی از شرکت‌ها در تأمین ضمانت نامه‌ها کمی‌مشکل دارند و تاکنون فقط  ۱۹۵شرکت موفق به دریافت وام شده‌اند.

وی با اشاره به این که تاکنون حدود ۱۰۵ میلیارد تومان وام به کسب و کارهای حوزه آی.سی.تی پرداخت شده است، تصریح کرد: ما همه توان خود را برای جلوگیری از انحراف شرکت‌ها در استفاده ازتسهیلات پرداختی به کار گرفته‌ایم. درواقع مستندات متقاضی ابتدا توسط ناظر و کارگروه تخصصی تأیید و پس از تصویب از سوی کمیته وجوه اداری، پرونده به بانک معرفی می‌شود ضمن این که پرداخت وام به صورت مرحله‌ای  و براساس میزان پیشرفت طرح انجام می‌گیرد بنابراین تا کنون تقریبا گزارشی در خصوص گریزشرکت‌ها  یا استفاده آنها از وام‌ها در سایر جاها نداشتیم. البته مواردی داشتیم  که مثلا شرکت تقاضای استمهال  پرداخت وام را کرده است  که این امری طبیعی است و ما هم به شرکت‌ها کمک می‌کنیم.

 وی درادامه با اشاره به زنجیره حمایت از تولید داخل، گفت: در این سبد حمایتی، شرکت‌های کوچک، بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر حضور خواهند داشت.

جهانگرد با اشاره به این که  چهار دسته از کسب‌وکارهای حوزه ICT می‌توانند از حمایت مالی وزارت ارتباطات برخوردار شوند، گفت: دسته اول کمک‌های مقدماتی است که تا سقف ۱۵میلیون تومان به اپلیکیشن‌ها، ایده‌های جدید و نوآوری می‌شود. دسته دوم کمک‌های است که برای  پروژه‌های پژوهشی و تولیدی یا توسعه کسب‌وکار می‌شود سقف آن تا  زیر۳ میلیارد تومان است. دسته سوم شرکت‌ها  وقراردادهای بزرگ هستند و دسته چهارم شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیرمی‌باشند که که تا ۵۰ درصد از آورده مالی‌شان، از محل وجوه اداره شده به آنها وام داده می‌شود.

به گفته جهانگرد تاکنون ۱۰۰ شتابدهنده و صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در استان‌ها شکل گرفته که بیشتر آنها برای توسعه فعالیت خود به تقویت مالی نیاز دارند که برای حمایت مالی از آنها  آیین‌نامه‌ای تنظیم شده است  تا وام کم بهره دریافت کنند.

وی درباره میزان پرداخت وام به پیام رسان‌های داخلی از جمله سروش گفت: به طور میانگین  ۵ میلیارد تومان به پیام رسان‌های داخلی کمک کرده‌ایم البته این بنگاه‌ها با توجه به گستره بازارشان به منابع مالی بیشتری نیاز دارند اما فعلاً ما چنین منبعی نداریم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تدوین پیوست فناوری در راستای حمایت از تولید داخل،خبر داد و درباره کمک‌های حقوقی این وزارتخانه به استارتاپ‌ها گفت: طی یک سال اخیر تلاش  کردیم تا تسهیلات اجرایی - حقوقی در زمینه‌های بیمه ای، مالیاتی و برای این گونه شرکت‌ها شکل بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری از سوی استارتاپ‌ها در مرحله مقدماتی گفت: استارتاپ‌ها در ابتدا باید با سرمایه گذاری ریسک کنند تا ظرفیت موفقیت آن‌ها افزایش یابد درغیر این صورت ممکن است نتیجه عکس دهد.

وی در خاتمه به بحث حمایت از تولید محتوا پرداخت و گفت: علاوه بر تفاهم نامه‌هایی که با آموزش و پرورش  جهت همکاری در کارآفرینی داشته‌ایم کارگاهی در دانشگاه شریف برای کدنویسی شکل گرفته است، ضمن این که با اقدامات انجام شده ، حجم داده‌های فارسی در فضای اینترنت  طی دو سال اخیر به دو برابر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.