قدس آنلاین:رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از تحقق روز شمار ۶۴ درصدی درآمدهای شهرداری در ۱۱۰ روز گذشته خبر داد.

راه‌اندازی سامانه فاش برای شفاف سازی مالی توسط شهرداری مشهد/بررسی ۱۰۱ طرح و لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه طی ۹ ماه گذشته

به گزارش قدس آنلاین؛ بتول گندمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این کمیسیون از ابتدای شورای پنجم تاکنون ۴۳ جلسه تشکیل داده و ۱۳۰ ساعت کار کارشناسی انجام داده است .
وی افزود: معتقدیم رسیدن به نظام درآمدی پایدار نیازمند محاسبه مجدد بهای خدمات است. باید بهای خدمات حوزه‌های خدمات شهری، رفت و روب و عمرانی مجددا مورد محاسبه قرار گرفته و بهای تمام شده بدست آید تا کنترل هزینه‌ها صورت گیرد.
او بیان کرد: نگاه اعضای کمیسیون به انجام کار مطالعه شده و گرفتن نظرات شهروندان و ذی نفعان در هر تصمیم بوده است. لذا به خروجی‌های کارگروه‌ها اهمیت داده‌ایم. ۷۱ لایحه و ۳۰ طرح در این کمیسیون تاکنون بررسی شده است. همچنین این کمیسیون ۲۰ مصوبه را پیگیری کرده است. پاسخگویی به ۱۴ اعتراض هیات تطبیق و بررسی ۱۷۹ دستور کار از اهم فعالیت‌های ۹ ماهه این کمیسیون بوده است.
کاهش ۷۰ میلیارد تومانی هزینه‌ها در اصلاح بودجه سال ۹۶ و افزایش درآمدهای پایدار به ۲۶ درصد در سال ۹۷
گندمی اذعان داشت: مهم‌ترین دستور کار کمیسیون، اصلاح بودجه سال ۹۶ شهرداری مشهد بود که رویکرد ما کاهش هزینه‌ها بود. با این رویکرد ۷۰ میلیارد تومان کاهش در هزینه‌ها صورت گرفت. قصد سهم درآمدهای پایدار را نیز افزایش یابد که این مهم در بودجه سال ۹۷ محقق شد و از ۲۰ به ۲۶ درصد رسید.
وی خاطرنشان ساخت: از مهمترین تبصره‌های بودجه سال ۹۷ شهرداری می‌توان به تاکید بر نظام شایسته سالاری، بهبود خدمات رفاهی کارکنان، اصلاح نظام کارانه و ... اشاره کرد.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: اگر می‌خواهیم به یک سازمان استراتژی محور برسیم باید شهرداری به نیروهای خود توجه ویژه‌ای داشته باشد. ضعف عمده‌ای که در عملیاتی نشدن برنامه‌های سال‌های گذشته دیدیم عدم پیوند بین برنامه‌ها و نیروهای شهرداری بوده است. تنها ۵ درصد از پرسنل شهرداری توانسته‌اند با برنامه‌ها و مفاهیم آن ارتباط برقرار کنند که برای دستیابی به اهداف کافی نیست.
مدیریت هزینه‌ها با محاسبه مجدد بهای تمام شده خدمات شهرداری
گندمی تصریح کرد: در تبصره ۳۰ بودجه سال ۹۷ خواسته‌ایم بر روی اولویت‌بندی پروژه‌ها کار شود. در همین راستا اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی و فرهنگی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نکات مورد تاکید در بودجه ۹۷، مدیریت هزینه است، ابراز کرد: معتقدیم رسیدن به نظام درآمدی پایدار نیازمند محاسبه مجدد بهای خدمات است. باید بهای خدمات حوزه‌های خدمات شهری، رفت و روب و عمرانی مجددا مورد محاسبه قرار گرفته و بهای تمام شده بدست آید تا کنترل هزینه‌ها صورت گیرد.
وصول ۱۳۴ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری که قبلا از آن چشم‌پوشی می‌شد
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در نحوه دریافت مطالبات شهرداری از شهروندان، مصوبه مشخصی داشته‌ایم. اگر رویه گذشته حاکم بود قطعا باید ۱۳۴ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری در سال گذشته چشم پوشی می‌کردیم اما با گذراندن این مصوبه در سه ماه ابتدای سال جاری، ۱۳۴ میلیارد تومان را که قبلا شهرداری در قالب تخفیف ۴۰ درصدی از آن می‌گذشت وصول شد. حالا تخفیف‌های ما پلکانی است و از ۲۶ درصد با ۱۸ درصد می‌رسد.
گندمی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از اعتبارات را بر روی درآمد و هزینه برده‌ایم، اذعان داشت: ستاد درآمدهای پایدار مجددا کلید خورد. بر روی ظرفیت‌های بیرونی جهت درآمدهای پایدار تمرکز شده است و دو ماه است این ستاد مجددا آغاز به کار کرده است تا درصد درآمدهای پایدارمان افزایش پیدا کند.
کلید خوردن مجدد ستاد درآمدهای پایدار شهرداری مشهد
وی ادامه داد: این ستاد، کارگروه‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به کارگروه مدیریت هزینه اشاره کرد. معتقدیم نباید شهر گران اداره شود. می‌خواهیم در مقایسه‌ای که با سایر کلان شهرها خواهیم داشت شهر مشهد برابر یا حتی ارزان‌تر از سایر کلان‌شهرها اداره شود.
گندمی افزود: کارگروه بعدی، در راستای کاهش کمک شهرداری به سازمان‌ها فعالیت می‌کند و در این کارگروه سازمان‌ها را سوق می‌دهیم به سمت منابع درآمدی جدید پیش روند تا از یارانه شهرداری بی‌نیاز شوند.
وی ابراز کرد: کارگروه بعدی ظرفیت‌های حریم شهر مشهد است. ظرفیت‌های حریم در طرح جامع جدید افزایش چشم گیری داشته است. اگر شهرداری بخواهد به این حریم ورود پیدا کند این کارگروه می‌خواهد استحصال درآمدهای حریم را با دقت خاصی انجام دهد. ما در حریم تعهداتی مثل اتوبوسرانی و آتش‌نشانی را پذیرفته‌ایم که جزو وظایف ما نیست که کارگروه درآمدهای حریم در این حوزه کار می‌کند. همچنین کارگروه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها نیز برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری می‌کند.
*ارائه برنامه عملیاتی ۹۷ – ۱۴۰۰ شهرداری مشهد به شورا
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان داشت: تدوین برنامه عملیاتی ۹۷ – ۱۴۰۰ شهرداری یکی از اولویت‌های ما است که در کمیسیون برنامه و بودجه به آن پرداخته‌ایم. بعد از پیروزی لیست امید با گزارش گیری‌های که انجام دادیم، تدوین این برنامه که از قبل آغاز شده بود مورد بازنگری قرار گرفت. این لایحه باید پایان اردیبهشت ماه از سوی شهرداری به شورا ارائه می‌شد که پنج شنبه گذشته به شورا آمده است.
گندمی ادامه داد: مضامین این برنامه شامل شهری با حمل و نقل در دسترس، کاهش ترافیک شهری، تعادل بخشی در ابعاد حمل و نقل، شهر پاک، شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متوازن و پایدار، شهر رقابتی با اقتصاد پایدار می‌باشد که ما اهداف این مضامین را مورد بازبینی قرار داده‌ایم که این برنامه در کمیسیون‌ها بررسی و سپس در کمیسین تلفیق تصویب می‌شود و برای رای نهایی به صحن علنی ارائه می‌شود.
*سرانه ۳۷۸ هزار تومانی شهرداری به ازای هر شهروند برای نگهداشت شهر در سال ۹۷
وی به مقایسه اعدا و ارقام بودجه سال ۹۶ و ۹۷ شهرداری مشهد مقدس پرداخت و افزود: هزینه‌های جاری سال ۹۶ معادل یک هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۷ درصد از کل بودجه بوده که در تفریغ بودجه قرار است ۶ در صد از آن کاهش یابد. در سال ۹۷ در بخش هزینه‌های جاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یعنی همان ۱۷ درصد اعتبار اختصاص داده‌ایم.
گندمی اظهار داشت: سرانه نگهداشت شهر در سال ۹۶ به ازای شهر شهروند مبلغ ۳۷۲ هزار تومان بود که این رقم در سال ۹۷ به ۳۷۸ هزار تومان رسیده است.
رشد ۶۶ درصدی وصول درآمدهای شهرداری مشهد در ۱۱۰ روز نخست سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل
وی ابراز کرد: در بخش هزینه‌های عمرانی در سال ۹۶ اعتبار ۵ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومانی اختصاص یافته بود که سهم ۸۳ درصدی از بودجه را به خود اختصاص داده بود. این رقم در سال ۹۷ با همان نسبت ۸۳ درصدی به رقم ۶ هزار و ۲۳ میلیارد تومان رسیده است. در حوزه نگهداری فضای سبز نیز این رقم در سال ۹۶ معادل ۱۹۶ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ به ۲۰۴ میلیارد تومان رسیده است.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به تحقق روزشمار ۶۴ درصدی درآمدهای شهرداری در ۱۱۰ روز نخست سال جاری، رقم آن را ۴۴۴ میلیارد تومان اعلام کرد که با رشد ۶۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است.
*افزایش نسبت پروانه‌های ارجاع شده به نظام مهندسی از ۵۰۰ به ۱۶۰۰
گندمی گفت: نسبت پروانه‌های ارجاع شده به نظام مهندسی از ۵۰۰ به ۱۶۰۰ رسیده است که با دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه‌ها، یقینا این روند رو به افزایش خواهد بود. در زمینه تامین اجتماعی متاسفانه با همه تعاملی که داشته‌ایم، رویه فعلی، سرگردانی بیشتر شهروندان را در پی داشته است. امیدوارم در این خصوص مدیران کشوری و استانی بازنگری جدید در شیوه عمل تامین اجتماعی داشته باشند تا موجب سرگردانی شهروندان نشود.
وی افزود: در حوزه درآمدی، افزایش درآمدهای پایدار را داشته‌ایم. سهم کلان‌شهرها متاسفانه به درستی لحاظ نمی‌شود. ما خواسته‌ایم سهم ۸۸ به ۱۲ همانند تهران برای مشهد نیز لحاظ شود. در مالیات بر ارزش افزوده سهم مشهد را با لحاظ ۷۰ به ۳۰ تقسیم می‌کنند که مورد اعتراض جدی ماست. میزان زایران ورودی به مشهد نیز در این حوزه لحاظ نمی‌شوند. از دولت می‌خواهیم این رویه اصلاح شود.

*۵۵ هبه و بخش موردی در شورای چهارم به ارزش ۱۲۷ میلیارد تومان
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در مورد هبه‌ها نیز گفت: مخالفت با هبه‌ها و بخشودگی‌ها یکی از رویکردهای ما بوده است. ۵۵ مورد هبه و بخشش موردی در پایان دوره گذشته داشته‌ایم. ۱۲۷ میلیارد تومان در زمان خودش برآورد ریالی این هبه ها بوده است. ۱۶ مورد یعنی ۲۷ درصد از این بخشودگی‌ها مربوط به ۵ ماه پایان دوره گذشته بوده است.
گندمی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه ضمن بررسی مصوبات مربوط به املاک و مستغلات، از شهرداری خواسته است آن دسته از مصوبات که در زمان قانونی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند گزارش به شورا ارائه شود. شورای پنجم در یک اقدام یک میلیارد تومان کمک برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی قرار داد زیرا اعتقاد داشت از یارانه حمل و نقل عمومی شهرداری برای سایر شهروندان بهره مند نمی‌شوند. ما تا کنون در شورای پنجم هیچگونه هبه‌ای نداشته‌ایم.
پیش‌بینی کسری بودجه ۱۰۷۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری بخاطر اوضاع فعلی اقتصادی کشور
وی با اشاره به اینکه روز گذشته کمیسیون تلفیق شورا با دستور کار بررسی اوضاع فعلی اقتصادی کشور برگزار شد، ابراز کرد: ما با یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان کسری بودجه به شرط تحقق صددرصدی بودجه شهرداری در سال جاری مواجه خواهیم شد و این در صورتی است که اوضاع کشور از لحاظ اقتصادی بدتر نشود. با بازنگری در اولویت‌ها، قصد داریم این کسری بودجه را کاهش دهیم.
گندمی عنوان کرد: در راستای همکاری با صنعت، لایحه تسهیل پاسخگویی به صنایع حریم بزرگراه آزادی را در دستور کار داریم. تا کنون پیشنهاد خاصی برای نامگذاری خیابان یا میدانی بنام صنعتگران ارائه نشده که رسیدگی نشده باشد که در صورت ارائه رسیدگی خواهد شد.
وی در مورد سازمان فاوا نیز گفت: سازمان فاوا درآمدهایش ۱۰۵ درصد در سال ۹۷ افزایش یافته است. براساس آخرین آمار، تحقق سه ماهه این درآمدها چشم‌گیر بوده است و امیدواریم به اهداف خود برسیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: ما سال گذشته در خصوص اوراق مشارکت خط دوی قطار شهری توانستیم تعهد ۵۳۰ میلیارد تومان دولت به بانک‌ها را گرفته و پرداخت نماییم.
*در زمینه کاهش هزینه‌ها، خط قرمز ما، حقوق، مزایا و رفاهیات پرسنل شهرداری است
گندمی در مورد کاهش هزینه‌ها نیز گفت: ما یک خط قرمز داریم آن هم نیروها و پرسنلی هستند که برای شهرداری کار می‌کنند و نباید به هیچ عنوان برای کاهش هزینه‌ها از حقوق و مزایای آنها کاسته شود.
وی خاطرنشان ساخت: در حوزه رفاهی، تصمیمات جدیدی گرفته شده است زیرا قبلا رفاهیات فقط شامل بخشی از پرسنل بود که رابطه استخدامی با شهرداری داشتند اما ما تصویب کردیم رفاهیات شامل همه نیروهای شهرداری با هر وضعیت قراردادی شود که اجرای این مصوبه فقط در ماه رمضان بار مالی ۶ میلیارد تومانی به همراه داشت و باید در اصلاح بودجه دیده شود. این بخش‌ها خط قرمز ماست. در سایر حوزه‌ها باید فرآیندها و رویه‌ها را به صورتی بازنگری کنیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.
*تعدیل نیرو نداریم
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در خصوص موضوع تعدیل نیرو نیز عنوان کرد: تاکنون آخرین آمار نیروی انسانی شاغل در شهرداری مشهد شامل سازمان‌ها، مناطق و ستاد، ۱۴ هزار و ۶۹۸ نفر اعلام شده است که بیش از ۷ هزار نفر رابطه استخدامی داشته و بقیه رابطه استخدامی با شهرداری ندارند. البته این آمار هنوز قطعی نیست. هنوز این آمار برای ما جای سئوال دارد. شهرداری‌ها در همه کشور از این درد رنج می‌برند که نمی‌توانند آمار دقیقی از نیروها داشته باشند.
گندمی در پاسخ به سئوالی درباره تعدیل نیروی منطقه ثامن نیز ابراز کرد: در منطقه ثامن، توافقی بین شهرداری و شرکت مسکن سازان ثامن صورت می‌گیرد که برخی از قطاع‌ها توسط آنها و برخی دیگر توسط مسکن سازان انجام شود. نیروهای تعدیل شده، رابطه قراردادی با شهرداری نداشته و نیروی شرکت مسکن سازان بودند.
پرداخت ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق به پرسنل دارای رابطه استخدامی و پیمانکاری شاغل در ستاد، سازمان‌ها و مناطق شهرداری مشهد
وی تاکید کرد: ما در شهرداری شاید مازاد نیرو داشته باشیم اما در شرایط فعلی اقتصادی جامعه، شهرداری کارهایی را بر عهده دارد که می‌تواند بر عهده این نیروها بگذارد و نیازمند تعدیل نباشد. اگر برون سپاری در شهرداری صورت می‌گیرد باید با کاهش هزینه باشد نه اینکه کار واگذار شود و نیرو بماند. در کل تصمیمی در بودجه ۹۷ شهرداری برای تعدیل نیرو در شهرداری مشهد نداریم.
گندمی اذعان داشت: با ایجاد خزانه متمرکز، پرداخت حقوق متمرکز را در حال پیگیری داریم تا بی‌عدالتی‌های احتمالی موجود که شاهد هستیم برطرف شود. در حال حاضر سر جمع حقوق و مزایای پرداختی کل مجموعه شهرداری شامل ستاد، مناطق، سازمان‌ها شامل نیروهای رسمی، پیمانکاری، بخش خصوصی، کارمعین، پیمانی و شرکتی در ماه ۱۰۰ میلیارد تومان است که این رقم تنها در ستاد شهرداری ۱۵ میلیارد تومان می‌باشد.
تکلیف شهرداری برای ارائه سیاست‌های استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد زیارت
وی گفت: در تبصره ۵۰ بودجه سال ۹۷ شهرداری را مکلف کرده‌ایم تا سیاست‌های خود را زمینه استفاده از اقتصاد زیارت و وجود زائران با تعامل سایر دستگاه‌ها طی سه ماه تدوین و به شورا ارائه نماید که منتظر این لایحه هستیم.
گندمی اذعان داشت: در سال ۹۶، هنگام بررسی بودجه سال ۹۷ آلبوم بودجه ۹۷ را روی سایت قرار دادیم و نقدها و نظرات شهروندان را دریافت و از آن استقبال کردیم. اطلاح بودجه سال ۹۷ را هم روی سایت قرار می‌دهیم تا از نظرات مردم بهره‌مند شویم.
*شهامت شهرداری مشهد مقدس در راه‌اندازی سامانه فاش
وی خاطرنشان ساخت: سامانه فاش راه‌اندازی شده است و تمام قراردادهای شهرداری حتی قراردادهای خرد در این سایت بارگذاری شده است. این کار شهامت می‌خواهد. شهروندان با مراجعه به این سامانه می‌توانند اصلاعات خود را بالاتر برده و بر کار شهرداری نظارت نمایند.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پایان اذعان داشت: در حوزه ایمنی و بحران هم، که بنده رییس کارکروه آن در کمیسیون خدمات شهری هستم مقرر شد در تمام سازمان‌ها و مناطق، کارشناس مسئولی، مسئولیت بحران و ایمنی را ذیل مدیر منطقه یا سازمان داشته باشد. ما نقشه خطر پذیری شهر مشهد را نداریم که باید هر چه سریعتر تدوین شود. همچنین امیدواریم سازمان فاوا به نقشه خطوط انتقال انرژی در شهر مشهد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.