قدس آنلاین:دانشگاه علوم اسلامی رضوی را حوزه علمی آستان قدس رضوی می‌دانند، اینکه در جوار امام رئوف مشغول تحصیل علم و تهذیب نفس باشی، چیز کمی نیست.

رویکرد دانشگاه علوم اسلامی رضوی منطبق بودن پژوهش با نیازهای روز جامعه است

اما مهمتر از آن این است که هر دانشجویی که در این مرکز دینی تحصیل می‌کند مبلغ دین و مروج فرهنگ ناب اسلامی است و همان طور که دایره نیازها و دغدغه‌ها و پرسش‌ها گسترده‌تر و گوش‌های مشتاق برای شنیدن معارف اسلام ناب فراوان‌تر می‌شود، به همان میزان نیز تکلیف ما در برابر این گستره مخاطب سنگین‌تر می‌گردد و بر مسئولیت امروز مبلغان می‌افزاید و آنان را در برابر علاقه‌مندان به معارف دین، مسئول و متعهد می‌سازد.
این وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است که علوم و معارف اسلامی را به خوبی دریافت و به آن عمل کنند و سپس آن را ترویج و نشر دهند. با حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری؛ جانشین رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و عضو هیئت علمی دانشگاه قم به گفت‌وگو نشستیم تا با طرح‌ و برنامه‌های این دانشگاه در همین ترویج معارف اسلامی آشنا شویم.

• با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در بحث تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها، رویکرد دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این زمینه چیست و چه برنامه‌ای را مدنظر دارید؟
بر حسب دستور تولیت آستان قدس رضوی هر نوع تحولی در این دانشگاه باید منطبق بر راهبردهای علمی ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری باشد. ایشان بر پیشرفت علم و فناوری تاکید دارند، لذا بر ما واجب است تا از سازوکارهای مناسب و از ابزارهای مختلف برای پیشرفت همه‌جانبه‌ کشور و اقتدار علمی استفاده کنیم. از دیگر تاکیدات رهبر انقلاب منطبق بودن پژوهش با نیازهای واقعی و عینی روز جامعه است، بنابراین رویکرد ما نیز همین خواهد بود و شناسایی مشکلات و گره‌های موجود در زندگی را در دستور کار قرار خواهیم داد. واضح است که دشمن به دنبال این است تا اعتماد مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی سلب کند و وظیفه ماست تا در این زمینه مطالعات علمی بیشتری انجام دهیم تا پادزهری برای این حرکت دشمن ارائه و آن را خنثی کنیم.

• حرم رضوی چه جایگاهی در میان آثار هنری و مطالعاتی دارد؟
بدون شک حرم مطهر رضوی گنجینه بسیار با ارزشی از معماری و هنر اسلامی است که می‌تواند مبنای مطالعات فراوانی قرار گیرد. متاسفانه ما در بحث هنر نتوانستیم برنامه جامعی منطبق بر معارف اسلامی و فرهنگ کهن و دیرینه خود ارائه دهیم، لذا ما به دنبال این هستیم تا از ابعاد مختلف به مقوله هنر نگاه کنیم؛ ضمن اینکه زمینه‌ساز بروز و ظهور آثار فرهنگی از هنرمندان و دلدادگان به امام رضا(ع) در جوار حرم رضوی نیز باشیم.

• آنچه که بیش از همه دغدغه ورودی‌های جدید دانشگاه‌هاست، بحث آینده کاری و اشتغال است. دانش‌آموختگان این دانشگاه چه امکانی برای ورود به بازار کار و جذب در دستگاه‌های مختلف اجرایی و دولتی دارند؟
دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تعامل اثربخش با مجموعه‌های مختلف در آستان قدس رضوی تاکنون زمینه اشتغال را برای بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه فراهم آورده است. بدون شک آستان قدس رضوی دریای گسترده‌ای از انواع خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند این دانش آموختگان را جذب خود کند. بالغ بر ۴۰۰ دانشجوی ممتاز این دانشگاه پس از اخذ مدرک در قوه قضاییه مشغول به کار شده‌اند. علاوه بر این تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور، رایزن فرهنگی و کادر وزارت خارجه مشغول به کار شده‌اند که در نوع خود منحصر به فرد است.

• یکی از موضوعاتی که از گذشته تاکنون مطرح بوده بحث راه اندازی واحد خواهران است. چه برنامه‌ای برای راه‌اندازی آن در آینده دارید؟
خوشبختانه بانوان گام‌های بلندی را برای کمال برداشته‌اند و سطح دانش آن‌ها بسیار بالا رفته است؛ بنابراین به دنبال آن هستیم تا واحد خواهران دانشگاه علوم رضوی را با همان امکانات ویژه برادران راه‌اندازی کنیم. برنامه ‌ما فعلا جذب دانشجو در مقطع دکتری در رشته‌های حقوق و در گرایش‌های علوم قرآن و حدیث، فلسفه، ادبیات عرب و فارسی، اقتصاد و تاریخ است و در صورت فراهم شدن امکانات به زودی این واحد نیز تاسیس خواهد شد.

• در تدوین طرح توسعه این دانشگاه چه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؟
با توجه به سیاست‌های جدید دانشگاه، طرح‌های علمی مختلفی ارائه شده که شاید یکی از مهمترین آن‌ها تاسیس مرکز مطالعات وقف باشد تا علاوه بر آموزش و پژوهش، از طریق راه اندازی کلینیک مشاوره به واقفان مشاوره دهیم و با ارائه راهکار زمینه وقف در کشور را گسترش دهیم. راه‌اندازی مرکز تبلیغ دینی و افزایش تعامل با حوزه‌های علمیه از دیگر راهبردهایی است که تلاش داریم دین را از طریق شبکه‌های مجازی، اتاق‌های گفت‌وگو، فیلمسازی، انیمیشن و ... به مخاطبان امروزی عرضه کنیم. راه‌اندازی مرکز مشاوره و تربیت مشاور، مرکز زبان و مطالعات علمی، فعال کردن ۳ دانشکده حقوق، الهیات، دانشکده علوم انسانی و جذب دانشجویان غیر ایرانی از دیگر طرح‌هایی است که برحسب امکانات در آینده ایجاد خواهد شد و امیدواریم بتوانیم این دانشگاه را به یک برند مطرح در کشور و حتی در جهان تبدیل کنیم.

• آزمون جامع دانشگاه چه تاریخی برگزار می‌شود و آیا ظرفیت دانشجو افزایش خواهد یافت؟
آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد ۲۲ تیر و آزمون دکتری ۱۱ و ۱۲ مردادماه برگزار خواهد شد. ما محدودیت جذب نداریم، اما بنا داریم فقط نخبه‌های هر رشته را جذب کنیم که پس از آزمون کتبی در مصاحبه و آزمون‌های شفاهی شرکت خواهند کرد.

• در حال حاضر چند رشته تحصیلی در دانشگاه فعال است؟
حدود ۳۰ رشته‌ تحصیلی حقوق، علوم قرآنی و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، تاریخ، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، اقتصاد و... در این دانشگاه فعال هستند و در ده رشته فعال در مقطع کارشناسی، ۱۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۶ رشته دکتری به تربیت نیرو می‌پردازد.

• دانشگاه علوم اسلامی رضوی چه افتخاراتی کسب کرده است؟
برشمردن افتخارات این دانشگاه شاید از حوصله مخاطبان خارج باشد، اما می توان به این موارد اشاره کرد: کسب ۶۷ رتبه برتر دانشجویان در المپیاد علمی کشوری در سه رشته الهیات و معارف اسلامی، حقوق و زبان و ادبیات فارسی از سال ۱۳۷۷ تاکنون، کسب بیش از ۷۰ عنوان رتبه برتر در جشنواره‌های علمی و پژوهشی، چاپ ۶ نشریه علمی در زمینه‌های علوم قرآنی، حدیث، حقوق، فقه، فلسفه و علوم اجتماعی اسلامی، چاپ ۱۰۸ عنوان کتاب چاپ اول در ۱۱۹ مجلد و ۲۲۵ عنوان کتاب چاپ مجدد در زمینه‌های علوم و معارف اسلامی، حقوق و اقتصاد با تیراژ ۵۰۰۰۰۰ نسخه و اجرای بیش از ۵۰ طرح کلان پژوهشی در حوزه علوم و معارف اسلامی، حقوق، اقتصاد اسلامی و...

• چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
یکی از رسالت‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدوین منابع به روز و مفید است تا بتواند پژوهش در کشور را سامان دهد و این رویکردی است که در آینده به دنبال آن هستیم. منابع فقهی منابع با ارزشی هستند، اما تکامل این منابع نیازمند کار مستمر است. اجتهاد مستمر راهکار دانشگاه علوم اسلامی رضوی است و نیازمند آن است تا منابع به صورت مستمر و مرتب روزآمد شوند.
از سویی دیگر دانشگاه به لحاظ مجاورت با مرقد مطهر حضرت رضا علیه‌السلام ظرفیت بزرگی است تا دانشمندان مسلمان بتوانند با یکدیگر ارتباط و تبادل نظر داشته باشند. پیش بینی شده است تا سلسله همایش گفت‌وگوی حقوقدانان مسلمان از اقصی نقاط دنیا یکی از برنامه‌های آینده‌ ما باشد که نسل کشی و تخریب اماکن مقدس از موضوع خاص این همایش خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.