اصفهان- عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: صنعت گردشگری از جمله عوامل موفقیت آمیزی است که در شکوفایی توسعه پایدار شهری نقش بسزایی دارد و یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار شهری به شمار می‌رود.

صنعت گردشگری یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار شهری است

امیراحمد زندآور در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد:با توجه به اینکه نیمی از جمعیت مردم جهان در شهرها زندگی می کنند، برای اینکه محلی برای آرامش شهرها وجود داشته باشد، مدیریت صحیح و همه جانبه باید در شهرها حاکم شود.

وی توسعه پایدار شهری را مهمترین چالش امروز شهرهای دنیا خواند و افزود: هدف اصلی توسعه پایدار شهری تامین نیازهای اساسی، بهبود سطح زندگی مردم و تدارک آینده ای بهتر برای آنها است.

عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پایداری در برگیرنده ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و روحی در سطح شهر است و با شهر به عنوان موجود پایدار و زنده دارای کالبد است.

وی با بیان اینکه باید شهروندان و مدیرانی آگاه به مسایل توسعه پایدار شهری داشته باشیم تا بتوانیم شهر را به سمت توسعه پیش ببریم، گفت: اگر اجزاء مختلف شهر در ابعاد مختلف با هم هماهنگ باشند میتوانیم به سوی توسعه پایدار شهری گام برداریم.

زندآور با اشاره به اینکه شهرهایی که توسعه پیدا می کنند شاخص ها و راهبردهایی دارند، تصریح کرد: شهرهایی که نیازهای اجتماعی و حقوقی شهروندان را تامین می کنند و در برنامه ریزی های مردمی و حکومتی نقش دارند، شهرهای در حال توسعه به شمار می روند.

وی استفاده پایدار از منابع تجدید شونده، استفاده حداقلی از منابع تجدید ناشونده و برنامه ریزی های مناسب فیزیکی برای شهرها، حفظ زمین های کشاورزی، جلوگیری از آلودگی هوا، توجه به مباحث زیست محیطی، حفظ زمین های کشاورزی، تعیین استانداردها در پاکیزگی شهر، برنامه ریزی بلند مدت و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه، توجه به اشتغال و کارآفرینی را از شاخصه های توسعه پایدار شهری خواند.

ارایه بیش از ۵۰ طرح به شورای شهر در راستای توسعه پایدار شهری

عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توسعه پایدار هنوز آنگونه که باید در کشور ما نهادینه نشده است و می‌توان گفت از نظر علمی، فنی و تجربی مطالعات خوبی به دست آورده‌ایم، اما از نظر اجرایی شدن مباحث توسعه پایدار مطلوب نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید کلانشهرهایی مثل اصفهان به سمت توسعه پایدار حرکت کنند، اظهارکرد: از جمله شرایط توسعه پایدار این است که آلودگی هوا، بیکاری، فقر، کم آبی، نباشد و حمل ونقل پاک داشته باشیم، در حالی که هیچ کدام از این موارد را در اصفهان در حد کفایت مردم نداریم.

زندآور با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر از ارکان مهم مدیریت شهری به شمار می رود، ادامه داد: شورای شهر تجلی مطالبات مردم و محلی برای حل مشکلات شهر و شهروندان و در صدد تحقق انتظارات مردم است.

وی افزود: گردشگری در توسعه پایدار شهر نقش زیادی دارد، به طوری که  بسیاری از شهرهای دنیا که با شرایط بحران مالی رو به رو شدند، از طریق مباحث گردشگری با مشکلات اقتصادی مقابله کردند؛ به عنوان مثال دولت مالزی در سال ۲۰۰۸ میلادی بحران مالی خود را از طریق توسعه گردشگری و پذیرش دانشجو برطرف کرد.

عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: صنعت گردشگری از جمله عوامل موفقیت آمیزی است که در شکوفایی توسعه پایدار شهری نقش بسزایی دارد و یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار شهری به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های شورای شهر تاکنون بیش از ۵۰ طرح در راستای توسعه پایدار شهری را در شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان مطرح کرده که این طرح ها در آینده شهرها تاثیرگذار خواهد بود و البته اکثر آنها به تصویب شورا رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.