قدس آنلاین: به شرکت آب منطقه‌ای خراسان گفتیم برنامه تأمین آب مشهد را بدون سهمیه سددوستی تکمیل و پیاده کند.

دستور معاون استاندار درباره خروج سددوستی از مدار و بحران کم‌آبی

قدس آنلاین، معاون استاندار در با بیان  آمارهای منفی بارندگی و به پایان رسیدن ذخایر آب، خروج سددوستی از مدار را هم تأیید کردوگفت:بناچار  آب منطقه‌ای خراسان گفتیم برنامه تأمین آب مشهد را بدون سهمیه سددوستی مدیریت کند.
به گفته محمد مقدوری وضعیت آب مشهد اکنون بحرانی‌تر شده و شرق کشور چندین سال به دنبال توسعه است و هزینه‌های گزافی هم در این رابطه داده اما همچنان دچار فقر است و ریشه این فقر به کمبود آب برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی هشتمین استان گرفتار در خشک‌سالی است، افزود: میزان بارندگی همه ۴٨‌ایستگاه باران‌سنجی امسال در استان نسبت به سال گذشته منفی است و ٣٠‌شهر ما با تنش آب مواجه هستند.

گرچه  رودخانه مرزی هریرود توانسته ٧٠٠‌میلیون مترمکعب؛ از سال ٨٧ تا امسال به مشهدی‌ها آب برساند. اما هفته اعلام شد سدی که روزی ٧٠‌درصد آب مشهد را تأمین می‌کرده و حالا موجودی آن فقط ٢۴٠ ‌میلیون مترمکعب است که نیمی از آن نیز سهم شریک ترکمنستانی است با این حال کیفیت آب هم کاهش یافته است.

مهندس محمد مقدوری در این باره گفت: رسیدن به این وضع  دلیل مهمی برای اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان و کوه‌های هزار مسجد است و انتقادات مطرح‌شده را وارد نیست.

این مقام استان با هشدار در باره کمبود آب گفت:  به شهرداری‌های استان ابلاغ شده است تا ٣٠‌درصد آبیاری فضای سبز را کاهش دهند.

وی  ادامه داد: برای مصارف عمومی هم برنامه‌ کاهشی به میزان ١٠‌تا ٢٠‌درصد تعیین شده است و مصرف‌کنندگان بالای ١٠، ١۵‌و ٢٠‌مترمکعب، باید به ترتیب ١٠، ١۵‌و ٢٠‌درصد کاهش مصرف داشته باشند. همچنین مصرف‌کنندگان بالای ٢۵‌مترمکعب اخطاریه دریافت خواهند کرد.

لازم به ذکر است؛چندی پیش محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی درهمایش آب دانشگاه فردوسی به شدت از طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی انتقاد کرد و این طرح‌ها را «طرح‌های ژول‌ورنی» نامیه بود. مقدوری هم  در نشست خبری خود بیان کرد: دلایل علمی بسیاری برای توجیه پذیر بودن این طرح وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.