عضو هیأت رئیسه انجمن علمی‌روان پزشکان ایران نسبت به جدایی‍‌های مکرر کودکان بد سرپرست از افراد مورد علاقه‌شان هشدار داد و گفت: سپردن موقت این گونه کودکان به خانوارهای آنان را در بزرگسالی دچار مشکلات عاطفی می‌کند.

تکرار جدایی‌ها، کودکان بدسرپرست را سرد و بی عاطفه می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ دکتر فربد فدایی  درباره اجرای طرح «امین خانواده» یا شبه‌خانواده و تبعات منفی واگذاری موقت سرپرستی کودکان بد سرپرست به خانوارهای متقاضی گفت: اصولاً جدایی فرزند از خانواده با مخاطراتی توام است . کما این که دیده شده است که میزان افسردگی شدید در خانم‍‌هایی که در دوران  پیش از مدرسه حتی به مدت کوتاهی متحمل جدایی از مادر شده اند دو برابر بیش از دختران همسنی است که چنین وضعیتی نداشته‌اند. بنابراین اگر کودکی بد سرپرست است  و به تشخیص دادگاه نیاز به سرپرست جدید دارد ترجیح این است که این سرپرستی جنبه دائمی‌ داشته باشد.

وی با اشاره به اولویت داشتن بستگان درسرپرستی کودکان بدسرپرست، افزود: دلیل  این امر به وجود علقه‌های خانوادگی برمی‌گردد. درواقع عواطف خانوادگی  تا حدودی می‌تواند وابستگی‍‌ها و دل بستگی‍‌ها را تسهیل بکند اما اگر در مواردی همچنین وضعیتی وجود نداشت، شاید بهتر باشد تا زمانی که سرپرست دائم و مناسبی پیدا شود  کودک در سازمان بهزیستی و زیر نظرمربیان با تجربه و کارشناسان کارآزموده تحت مراقبت و نگهداری قرار بگیرد چون سپردنش به صورت موقت به خانواده یا افراد دیگر بعدها از لحاظ عاطفی او را مشکل ایجاد می‌کند چرا که یکبار دیگر دلبستگی ایجاد می‌شود و بازاز بین می‌رود.

 این عضو هیأت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی با تأکید بر اینکه کودکانی که متحمل جدایی‍‌های مکرر از افراد مورد علاقه شان شوند، بعدها در بزرگسالی به صورت شخصیت‍‌های سرد و بی عاطفه در می‌آیند، تصریح کرد: این گونه کودکان قدرت دل بستن به دیگران را ندارند. قادر به فهم احساسات دیگران نیستند حتی بخشی از آنان ممکن است تبدیل به شخصیت‍‌های ضد اجتماعی شوند بنابراین بهتر است در مرحله نخست خانواده اصلی سرپرستی دائم کودک را به‌عهده بگیرد و در غیر این صورت  خود سازمان بهزیستی مراقبت و نگهداری این کودکان رابه‌عهده بگیرد یعنی سرپرتی کوتاه مدت یا موقت آخرین گزینه است که باید مورد توجه ما باشد  و علت این موضوع هم صدماتی است که از نظر روحی به کودکان وارد می‌شود.

وی درهمین زمینه به نگهداری  کودکان درمؤسسات و پرورشگاه‍‌ها اشاره کرد و گفت:  احتمال این که چنین کودکانی هم در بزرگسالی دچار مشکلات روانی شوند زیاد است چون در این مراکزمراقبین کودکان مدام تغییر می‌کنند.

فدایی با بیان این که خیلی از خانوارها به خاطر پیوندهای عاطفی که در دوران سرپرستی  ایجاد می‌شود تمایل زیادی به تقاضای سرپرستی موقت ندارند، افزود: درواقع خیلی از خانواده‌ها با توجه به این که بعدها پدر و مادر اصلی کودک مراجعه می‌کنند و با برقراری ارتباط با کودکشان رابطه آنها با فرزندخوانده را دچار مشکل می‌کنند لذا در انتخاب یا مراقبت از کودک بدسرپرست احتیاط کنند یعنی علاقه دارند  کودکانی را به فرزندخواندگی انتخاب کنند که مسأله و مشکلی نداشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب در خاتمه بیان داشت: خیلی از اوقات کودکانی که بدسرپرستند به علت این که درشرایط نامناسبی پرورش یافته‌اند بعداً مشکلات رفتاری پیدا می‌کنند و این در خانواده‌‍‌هایی که آنها را به فرزندخواندگی پذیرفته اند انعکاس پیدا می‌کند . این‌ها واقعیاتی هستند که  قبل از واگذاری موقت سرپرستی کودکان باید به خانواده‍‌ها تذکر داده شود. البته موارد بیشتر حکایت از این دارد که این کودکان زمانی که در یک خانواده پذیرا و مهربان قرار بگیرند زندگی خیلی خوبی خواهند داشت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.