اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روز جمعه نشستی در سطح وزرای ایران و پنج کشور باقی مانده در برجام در وین برگزار می‌شود.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره نشست روز جمعه ایران و 5 کشور در وین

قدس آنلاین،   اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه بیانیه‌ای درباره نشست روز جمعه در زمینه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سطح وزرا دیدار می‌کند. این دیدار روز ششم ماه جولای (۱۵ تیرماه) در وین برگزار می‌شود.

این نشست به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور وزرای (خارجه) چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران برگزار خواهد شد. در نشست پیش رو با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، به راهکاری برای ادامه اجرای برجام  و حفظ این توافق پرداخته خواهد شد.

این نشست بنا به درخواست ایران برگزار می‌شود. چهارم خرداد ماه، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا و مدیران کل و بدون حضور آمریکا در وین برگزار و پس از آن نشست کارشناسی کمیسیون نیز در روز هفدهم خرداد در تهران برگزار شد.

سه‌شنبه شب  ۸ ماه می (۱۸ اردیبهشت ماه) سال جاری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهد کرد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران دقایقی بعد به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: «از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد. »

از آن زمان مذاکراتی در سطوح مختلف انجام شد و ظریف در همین راستا به چین، ‌ روسیه، ‌ بلژیک (شرکت در نشستی با حضور وزرای خارجه آلمان، ‌ فرانسه و انگلیس و موگرینی)، هند و آفریقای جنوبی و عمان سفر کرد و از سوی دیگر پیام‌های روحانی درباره خروج آمریکا از برجام توسط فرستادگان ویژه رئیس جمهور به مقامات کشورهای مختلف ابلاغ شد.

قرار است بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به منظور حفظ حقوق مردم ایران در برجام ظرف روزهای آینده به ایران ارائه شود.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.