قدس آنلاین:همایش تولید و فرآوری گیاهان دارویی و تنگناهای آن به همت شاخه علوم باغبانی گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم، در تالار اجتماعات فرهنگستان برگزار شد.

ضمن رشد در حوزه  فرآوری درزمینهٔ استانداردسازی گیاهان دارویی عقب هستیم

دکتر مجید عزیزی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و همکار مدعو گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم گفت: ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده جهانی در ایران است که می‌تواند یکی از مزایای تولید گیاهان دارویی باشد.

او درادامه اظهار داشت:در ایران غنای گونه‌ای و تنوع زیستی داریم. ایران دارای ۸۰۰۰ گونه گیاهی است که دست‌کم دو برابر قاره اروپا تنوع دارد.

استاد دانشگاه فردوسی افزود: گیاهان دارویی گیاهانی هستند که در اندام‌های خود مواد موسوم به مواد مؤثره تولید می‌کنند که این مواد اثرات فیزیولوژیک خاصی را بر موجودات زنده باقی می‌گذارند. این گیاهان صرفاً درزمینهٔ مواد غذایی استفاده نمی‌شوند بلکه درزمینهٔ ­های مختلف آرایشی و بهداشتی به کار می‌روند. سه بخش کلیدی گیاهان دارویی بخش‌های کشاورزی، پزشکی و داروسازی و صنعت هستندو خوشبختانه در خراسان رضوی پرتنوع هستند.

به گزارش قدس آنلاین وی افزود: این بخش‌ها مثل چرخ‌دنده عمل می‌کنند و به هم وابسته‌اند و باید هماهنگ باشنددر آن صورت ما می‌توانیم بسیاری از گیاهان را تولید کنیم و سهم قابل‌توجهی از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهیم. به گفته دکتر عزیزی، ایران یکی از کشورهای مهم در تولید مرکبات است اما به علت کمبود تجهیزات، امکان تولید اسانس مرکبات را نداردوبرخی از گیاهان دارویی در ایران مانند باریجه و زیره سیاه درخطر انقراض هستند.

استاد دانشگاه فردوسی همچنین اظهار نمود: درزمینهٔ فرآوری گیاهان دارویی پیشرفت کرده‌ایم ولی درزمینهٔ استانداردسازی عقب هستیم.

ایشان تأکید کرد که توجه همه‌جانبه به حوزه گیاهان دارویی ازنظر ارزآوری اقتصادی، رفع مشکل اشتغال، استفاده بهینه از زمین‌های کم‌بهره، مقابله با تغیرهای اقلیمی و درنهایت افزایش سطح سلامت جامعه، یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلان در بخش کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.