همدان - رئیس دانشگاه صنعتی همدان ،پیش‌بینی جذب ۱۵ دانشجوی خارجی تا پایان سال ۹۸ دردانشگاه صنعتی همدان خبر دادوگفت : اقداماتی در این زمینه با دانشگاه سوئد انجام شده که شامل تصویب سند است.

پیش‌بینی جذب ۱۵ دانشجوی خارجی تا پایان سال ۹۸

به گزارش قدس آنلاین ، محمود نیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به دوازدهمین سالگرد تأسیس دانشگاه صنعتی همدان اظهار کرد: در این دانشگاه ۲ هزار دانشجو را فارغ‌التحصیل شده و اکنون نیز یک‌هزار و ۹۳۰ دانشجوی در حال تحصیل دارد.

وی از پیشرفت ۶۲ درصدی پروژه‌های عمرانی دانشگاه خبر داد و گفت: با حضور یکی از خیران پروژه دانشکده فناوری‌های نوین در این دانشگاه به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان بیان کرد: ساختمان جدیدی در دانشگاه با ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای فیزیکی در فضای پژوهشی تبدیل به برج پژوهشی شده که نیمی از آزمایشگاه‌ها به این مکان منتقل شده و نیمی در حال جابجایی است.

وی به دو پله ارتقای رتبه دانشگاه صنعتی بین دانشگاه‌های صنعتی کشور اشاره کرد و افزود: دانشگاه صنعتی همدان در رده‌بندی ISC از رده ۱۸ به ۱۶ ارتقا یافت؛ رسیدن به دانشگاه‌های رده یک هدف ماست که امیدواریم جزو ۱۰ دانشگاه صنعتی برتر در برنامه پنج سال آتی شویم.

نیلی با اشاره به وجود ۲۹ دانشگاه صنعتی در کشور، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی همدان از نظر پژوهشی رتبه ۱۵ را داراست و نسبت مقالات انتشار یافته نسبت به اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های منطقه ۴ رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه را ۵۳ نفر دانست و ادامه داد: اعضای هیات علمی حق‌التدریس ۷۰ نفر هستند و غیر از اعضای هیات علمی و کارکنان ۶۸ نفر در بخش‌های مختلف مشغول فعالیتند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان خاطرنشان کرد: ارتباط با صنعت و هدایت دانشجویان کانون شکوفایی و نوآوری از دو سال پیش راه‌اندازی شده به طوری که ۹ گروه دانشجویی در ۹ کانون فعالیت دارند و تیم‌ها برای صنعت هدایت می‌شوند؛ این کانون مرکز رشدی برای دانشجویان است.

وی در ادامه یادآور شد: فضای سبز دانشگاه با مشارکت استانداری ۸۰ درصد افزایش یافت و پروژه جدید ساختمان برق و کامپیوتر در دست احداث است که امیدواریم سال جاری آغاز به کار کند.

نیلی در ادامه با اشاره به قراردادهای داخلی دانشگاه، اظهار کرد: با وزارت دفاع سه قرارداد که داشتیم دو قرارداد منعقد شده است؛ با صنایع دفاعی نیز ارتباط تنگاتنگی داریم که بخشی از پروژه‌های زیردریایی را واگذار کند و با توجه به اینکه مهندسی شیمی فعال است ارتباط با وزارت دفاع داریم.

وی به انعقاد ۱۷ قرارداد با صنایع استان اشاره کرد و گفت: همدان به استان غیرصنعتی و نیمه‌صنعتی معروف است اما بارها در مذاکرات با مسوولان استان گفته‌ایم مسیر پیشرفت و توسعه استان صنعت است؛ قراردادهای منعقد شده در کشور و منطقه افقی برای اساتید جوان فراهم کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به برگزاری مراسم روز مهندس به صورت هرساله، بیان کرد: در ارتباط بین‌المللی یک قرارداد سه‌جانبه با دانشگاه لولئو سوئد و بوعلی در زمینه مناطق سرد حوزه‌های مهندسی بررسی و کار مشترک شکل می‌گیرد و اولین آزمایشگاه حوزه‌های سردسیر کشور را در دانشگاه افتتاح و در بنیاد فرشچیان مستقر کردیم.

پیش‌بینی جذب ۱۵ دانشجوی خارجی تا پایان سال ۹۸

وی با بیان اینکه دانشگاه نسل ۴ همچون این دانشگاه خود را در خدمت ملت قرار می‌دهد، افزود: یکی از اهداف راهبردی این است که به تحقیقات و پژوهش‌هایی دست بزنیم که بر زندگی مردم تأثیر داشته باشد؛ سعی داریم ضمن شناسایی مشکلات استان و منطقه، با مهارت‌افزایی دانشجویان بخشی از آنها را حل کنیم.

نیلی با تأکید بر اینکه اشتغال و کارآفرینی دو مقوله مهم و از چالش‌های بزرگ کشور است، تصریح کرد: ممکن است در وضعیت جدید تحریم جهانی قرار گیریم و با شرایط جدید راهی جز استفاده از کمک دانشگاهی نداریم.

وی با بیان اینکه باید از تفکر درون‌زایی و برونگرایی استفاده می‌کنیم، گفت: سعی شده در سیستم مدیران صنعت استان تحول ایجاد کنیم و ۲۰ درصد مدیران صنعت استان و منطقه از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه یکی از چالش‌ها این است از مدیران سیاسی انتظار داریم رویکرد به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های تخصصی را بیشتر کنند، ادامه داد: دانشگاه معدن و پتانسیل نیروهای فعال است که می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی در خصوص فعالیت تشکل‌ها نیز خاطرنشان کرد: از بدو ورود به دانشگاه با تنوع تشکل مواجه بودم و تشکل‌های متقاضی تشکیل و از همه جناح‌های فکری در دانشگاه وجود دارد.

نیلی ادامه داد: هر درخواستی به هیأت سه نفره برای سخنران در مسائل مختلف می‌رسد همه را پذیرفتیم، درب دانشگاه را باز نگه داشته‌ایم و معتقدیم با تعامل فکری بین دانشجویان و فرهیختگان مشکلات کشور قابل حل است.

وی با تأکید بر اینکه تشکل‌ها بدون هیچ استرس و فشاری فعالیت می‌کنند، یادآور شد: کرسی آزاداندیشی بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی تحول‌خواه فعال است ضمن اینکه یکی از اهداف راهبردی دانشگاه ایجاد شادابی و نشاط در این حوزه است.

 رئیس دانشگاه صنعتی همدان در پاسخ به سوالی در خصوص رقم قراردادهای دانشگاه نیز اظهار کرد: ۳.۵ میلیارد تومان قرارداد در شرکت‌های داخلی شرکت مهرام، گلرنگ و بریس در صنعت ریل داشتیم.

وی در خصوص وضعیت خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان نیز گفت: خوابگاه ملکی نداریم اما ۱۰ خوابگاه خودگردان در حال فعالیت هستند، از طرف دیگر به خاطر محدودیت زمین وارد خوابگاه‌سازی نشدیم زیرا تا سال ۹۵ خوابگاه‌سازی ممنوع بود.

نیلی بیان کرد: در مسئله تغذیه نیز سعی کردیم این مورد را در درجه اعلی قرار دهیم به طوری که از سال گذشته برنج ایرانی در پخت استفاده می‌شود و سعی شده تغذیه دانشجویان ارتقا یابد.

وی در ادامه در خصوص مسائل صنفی دانشگاه نیز، یادآور شد: سال گذشته اولین دوره شوراهای صنفی با رأی‌گیری و حضور ۸۸۰ نفر تشکیل شد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص معوقه‌ها و مطالبات اساتید حق‌التدریس این دانشگاه، تصریح کرد: در پرداخت مطالبات حق‌التدریس‌ها با یک ترم تأخیر وضعیت خوبی داریم به طوری که سعی شده در هیچ ترمی به نیروهای جذب شده از خارج دانشگاه بدهکار نباشیم.

وی در مورد جذب دانشجوی خارجی نیز گفت: این مورد جزء برنامه‌های دانشگاه قرار دارد و منوط به ساخت خوابگاه شده است.

نیلی از پیش‌بینی جذب ۱۵ دانشجوی خارجی تا پایان سال ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: اقداماتی در این زمینه با دانشگاه سوئد انجام شده که شامل تصویب سند است.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی طی ماه آینده طرح می‌شود، ادامه داد: در صورت تصویب، جذب دانشجویان خارجی در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به اینکه R&D پنج شرکت داخل استان تأثیرگذار بودیم، تأکید کرد: مدیران صنعت از دانشجویان ما راضی بودند.

وی اظهار کرد: در مهندسی رباتیک حدود ۳۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در R&D‌ها جذب شده‌اند که امیدواریم تا پایان سال آمار قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان شاغل به رسانه‌ها ارائه کنیم.

نیلی با بیان اینکه اساتیدی از دانشگاه صنعتی همدان دارای شرکت دانش‌بنیان هستند، یادآور شد: چهار شرکت توسط اساتید این دانشگاه اداره می‌شود اما شرکتی در دانشگاه مستقر نکرده‌ایم و در پارک علم و فناوری و مرکز رشد مستقر هستند؛ در سیاست آتی دانشگاه ایجاد ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در برنامه است.

اجرای طرح مشترک مدرسه اشتغال

وی در خصوص اقدامات فرهنگی و بودجه دانشگاه در این بخش، اظهار کرد: بودجه فرهنگی طی سال ۱۷۰ میلیون تومان است که بین تشکل‌ها، نشریه، کانون‌ها و برنامه‌ها به تناسب توزیع می‌شود؛ در مجموع ۱۷ تشکل داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به اجرای طرح مشترک مدرسه اشتغال اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت مشترک با دانشگاه صنعتی شریف اجرا می‌شود؛ این طرح تلفیقی و مشارکتی با آموزش و پرورش خواهد بود که دانشجویان می‌توانند از سال سوم با گذراندن ۱۲۰ واحد با شرایط جدید خود را آشنا کنند.

وی از طراحی یک پکیج کارآفرینی در دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: از سال گذشته با فنی و حرفه‌ای وارد کار شدیم تا دانشجویان برای ورود به کار آماده شوند.

نیلی ادامه داد: طرح با مهندسی برق شروع می‌شود، ضمن اینکه وزارت علوم، دانشگاه صنعتی همدان را به عنوان پایلوت انتحخاب کرده که امیدواریم بتوانیم افراد دارای مهارتی را تحویل جامعه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید مهندس بیکار داشته باشیم، افزود: برای حرفه مهندسی باید شأن و شئونات جدیدی تعریف کنیم؛ اگر مباحثی از جمله ریزگردها، محیط زیست، سیلاب‌ها و کمبود آب مطرح است نتیجه پایین آمدن درجه مهندسی در کشور است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به عدم تمایل خانواده‌ها به تحصیل فرزندانشان در حوزه‌های مهندسی اشاره کرد  ادامه داد: اعتقاد دارم جامعه بدون مهندس هویت محیط زیستی ندارد اگر افراد نخبه به حوزه‌های مهندسی از عمران، شیمی، معدن و.. ورود کنند ثروت و پول به جامعه روی می‌آورد؛ معتقدم جامعه ما در حوزه مهندسی غفلت می‌کند.

وی با بیان اینکه در سیاست امسال دانشگاه ضمن برقراری ارتباط با آموزش و پرورش از مدیران و دبیران پرنفوذ دبیرستان‌ها دعوت کردیم نکاتی را از علم و صنعت را به خانواده‌ها ارائه کنند، تصریح کرد: مسوولان باید همت کنند که مهندسی را به جایگاه اصلی خود برگردانند.

نیلی در خصوص تحقیقات منجر به کارآفرین در دانشگاه نیز یادآور شد: دو محقق دانشگاه در حوزه مهندسی پزشکی و رباتیک به عنوان محقق فناور برتر استان معرفی شدند.

وی در خصوص صندلی خالی این دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: ۶ درصد عدم مراجعه داشتیم اما در برخی رشته‌ها مراجعه ۱۰۷ درصد بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در مورد کمبودهای دانشگاه نیز گفت: کمبودها در حوزه عمرانی، بودجه است و زمین است که امیدواریم با واگذاری زمین از این مشکل رها شویم.

رشته مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک احیا شد

وی در خصوص برنامه‌های دانشگاه با توجه به در پیش بودن رویداد «همدان، ۲۰۱۸» اظهار کرد: پیشنهاد برگزاری تورهای صنعتی ارائه شده که ضمن معرفی بخش صنعتی بازدیدی برای میهمانان از صنعت استان داشته باشیم و از این رهگذر مراودات علمی نیز صورت گیرد.

نیلی با اشاره به ایجاد رشته مهندسی مکانیک با گرایش مکاترونیک با ظرفیت ۷۰ دانشجو، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته رشته مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک احیا شد و قرار است تمام آزمایشگاه‌های مهندسی رباتیک که تجهیز شده بود در اختیار مکاترونیک است.

وی با تأکید بر اینکه تفاوتی با دانشگاه صنعتی شریف نداریم، بیان کرد: دانشگاه صنعتی شریف زیرساخت‌های قوی دارد که ما نیز باید زیرساخت‌ها را قوی کنیم، برای اینکه صندلی خالی نداشته باشیم باید هر روز بهتر شویم.

نیلی اظهار کرد: می‌خواهیم افراد ماهر تأثیرگذار تربیت کنیم به همین دلیل نگاه ما به ورودی‌های سال‌های تحصیلی جامع است.

منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.