یزد - یکی از آسیب های اجتماعی که جامعه امروزی را به شدت تهدید می کند طلاق است. این پدیده دراستان در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و برخی خانواده های یزدی را درگیرخود کرده است. متاسفانه روز به روز به آمار طلاق استان افزوده شده و درمقابل آمار ازداوج کاهش دارد و این می تواند زنگ خطری برای مسئولان و متولیان فرهنگی استان باشد.

رشد طلاق در یزد زنگ خطری که صدایش شنیده نمی شود

گروه استان ها - قدس آنلاین سمیه شرف دینی:  شهریزد در گذر زمان دچار تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیاری شده است. پدیده طلاق شاید روزگاری درخانواده ها به قدری قبیح وناخوشایند بود و کمتر کسی از آن نام می برد ولی متاسفانه  امروزه قبح این پدیده و آسیب اجتماعی ریخته شده و بسیاری ازخانواده های ایرانی را درگیرخود کرده است. 

افزایش آمار طلاق درجامعه بیش از آن که نگران کننده باشد ازتغییرات اجتماعی درجامعه خبرمی دهد و این افزایش، ناشی از شرایط اجتماعی یک جامعه درحال گذار است. دراستان یزد آمارهای ارائه شده توسط مسئولان استان حکایت از آن دارد که سرعت طلاق در برابرسرعت ازدواج سریع تربوده و این می تواند برای استان بسیار چالش برانگیز و خطر ناک باشد. 

آخرین آماری که ازسوی ثبت احوال استان یزد در سال گذشته اعلام شد مبنی بر این بود که آمارازدواج وطلاق دراستان یزد بسیارنگران کننده است.

این آمار حکایت از آن دارد که در سال۹۵، ۸هزارو ۵۵۵ مورد ازدواج در استان صورت گرفته که این میزان درسال گذشته به ۷هزارو ۷۶مورد رسیده و این آمار نشان می دهد که ازدواج  ۱۷درصد دراستان کاهش داشته است .

 به ازای هر ۶ازدواج،  یک مورد طلاق  ثبت می شود

رئیس کل دادگستری استان درنشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: درسال ۹۶تعداد طلاق های صورت گرفته دراستان یک هزارو ۷۴۰مورد بوده درحالی که این آماردرسال ۹۵ یک هزارو ۴۸۰مورد بوده و به ازای هر ۶ازدواج در استان یک مورد طلاق دراستان رخ داده است .

محمدرضا حبیبی گفت: آموزش های پیش ازازدواج درآینده می تواند باعث کاهش طلاق درجامعه شود و این آموزش ها دراستان با همکاری ۴ اداره دادگستری، بهزیستی ، ثبت اسناد و کانون سردفتران الزامی شده وآموزشهای حین طلاق هم برای زوجین درنظر گرفته شده که به نظرشرکت کنندگان دراین کلاسها اگراین آموزش ها قبل ازشروع فرایند اختلاف خانوادگی در نظر گرفته شده بود هرگز کار آنها به دادگاه های خانواده کشیده نمی شد.

دعاوی خانوادگی ناشی ازعدم مهارت های زندگی است

وی افزود: بسیاری ازاختلافات صورت گرفته در دعاوی خانوادگی ناشی از عدم مهارت های زندگی بوده واین مسئله ربطی به تحصیلات افراد ندارد. آمار ازدواج درسال گذشته  برای استانی مانند یزد بسیار پائین است ومدیران فرهنگی ومسئولین باید دراین زمینه به میدان آمده و راهکارهای مناسبی ارائه بدهند.

حبیبی تصریح کرد: ازسوی دیگر توجه بیش ازحد جوانان به شبکه های اجتماعی و ترویج برخی مسائل مبتذل درجامعه ازعوامل عدم رغبت جوانان به ازدواج است. شبکه های مجازی فرهنگ و نگرش جوانان را به سمت تجمل گرائی و مد پرستی و تشریفات سوق داده ودر این بین جوانان دیگر به ازدواج های ساده و کم خرج و آسان راضی نیستند و البته شرایط اقتصادی برخی اقشار جامعه نیز دراین مورد بی تاثیر نبوده است.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: کاهش حدود۷۰۰مورد ازدواج در سال ۹۶ نسبت به  سال ۹۵ و افزایش ۲۰۰مورد طلاق نسبت به سال قبل آمارخوبی برای استان نبوده واگرچه در حال حاضر کارهای فرهنگی و آموزشی خوبی در در مقاطع سنی در دست اقدام است اما این اقدامات  در آینده تاثیر خود را نشان می دهد.

اعتیاد نقش پررنگی در طلاق دارد

کارشناس مسئول دفترآسیب های اجتماعی بهزیستی استان یزد در گفتگو با خبرنگارقدس آنلاین درخصوص مهمترین عواملی که باعث شده پدیده طلاق دراستان رواج داشته باشد اظهارداشت: عوامل متعددی درپدیده طلاق تاثیرگذار است. یکی ازعوامل اعتیاد است که بیش از ۵۰ درصد ازطلاق ها ناشی ازاعتیاد بوده واز سوی دیگر طلاق نیز منجربه گرایش افراد به سوی اعتیاد می شود.

محبوبه داورانی افزود: اعتیاد نه تنها به کانون گرم خانواده آسیب می رساند بلکه به جامعه هم آسیب جدی خواهد زد. پیامدهای اعتیاد بسیارزیاد بوده بویژه اعتیاد به موادصنعتی جدید (شیشه وآمفتامین و.....)که خطرات جدی را برای خانواده به همراه دارد وعدم مهارتهای زندگی  بخصوص در زوجینی که درآغاززندگی مشترک هستند می تواند دربروز طلاق موثر باشد.

آموزش نقش مهمی برای مقابله با آسیب های اجتماعی دارد

داورانی ادامه داد: این سازمان در راستای پیشگیری از این معضل تاکنون آموزش مهارتهای زندگی قبل از شروع زندگی مشترک – مشاوره های قبل از ازدواج – آموزش به زوجینی که درشرف طلاق هستند وخدمات تخصصی مشاوره ای و مددکاری به زوجینی که در آستانه طلاق هستند را ارائه داده است.

وی تصریح کرد: مهمترین آسیب های اجتماعی که درحال حاضراستان را تهدید می کند اعتیاد ومهاجرپذیری بوده ومسئولان باید با همکاری نهاد های مربوطه این معضل را برطرف سازند .

کارشناس مسئول دفترآسیبهای اجتماعی بهزیستی استان گفت: یزد دارای بافت ستنی بوده و متاسفانه روزبه روز بر آسیبهای اجتماعی این استان افزوده می شود و برای مقابله با این معضل باید آموزش های لازم پیش ازازدواج وپس از ازدواج به زوجین داده شود .

وی خاطرنشان ساخت: اطلاع رسانی به افراد جامعه درخصوص اعتیاد وپیامدهای ناشی ازآن از طریق صدا وسیما واصحاب رسانه ودستگاههای مرتبط با موضوع، همکاری وهماهنگی دستگاهها وسازمانهای مرتبط با موضوع آسیبهای اجتماعی بویژه (طلاق واعتیاد ....) ،آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان وجوانان بویژه جوانانی که درشرف ازدواج هستند و بررسی پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی و آسیب های ناشی ازآن می تواند درکاهش طلاق درجامعه موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.