قزوین_ محله دباغان از محله های قدیمی قزوین و جنب امامزاده حسین (ع) قرار دارد که قرار بود در طرح توسعه حرم امامزاده برخی از خانه های آن تملک و تخریب شوند؛ اما طولانی شدن این پروژه، باعث نارضایتی مردم این محله شد، به اندازه ای  که اجرای نصفه و نیمه این طرح موجب ایجاد واکنش هایی در فضای مجازی شد. ساماندهی امامزاده حسین (ع) و اجرای طرح تملک مردم منطقه دباغان را سرگردان کرده است.

سرگردانی ساکنان محله «دباغان» قزوین در پیچ و خم تصمیمات مسوولان

قدس آنلاین، گروه استان ها_ رقیه کشاورز: محله های سنتی و قدیمی هر شهر و دیاری بیانگر اصالت و فرهنگ آن شهر بوده که با گذر تاریخ ردپایی از خود بر جای گذاشته است.

بخشی از تمدن و فرهنگ اصیل هر ایرانی را میتوان در بسیاری از این محله های قدیمی یافت چراکه با گذر محله های قدیمی و سنتی یاد بزرگان و گذشتگان در دلها و ذهن ها زنده می شود و انسان را به اصل خویش باز میگرداند.

شهر قزوین نیز با دارا بودن بناها و محله های تاریخی و قدیمی نقش ارزشمندی را در به یاد ماندن خاطره هایی که با گذر از هر محله و برزنش از محله آخوند گرفته تا محله دباغان می توان آنها را ورق زد، دارد؛ شهری که در گذشته ۱۱ محله قدیمی را در خود جای داده بود و با گذر زمان و با نامهربانی برخی، این محله ها اندکی رو به فراموشی سپرده شده است.

محله دباغان از محله های قدیمی قزوین و جنب امامزاده حسین (ع) قرار دارد که قرار بود در طرح توسعه حرم امامزاده برخی از خانه های آن تملک و تخریب شوند؛ اما طولانی شدن این پروژه، باعث نارضایتی مردم این محله شد، به اندازه ای  که اجرای نصفه و نیمه این طرح موجب ایجاد واکنش هایی در فضای مجازی شد و اشخاص مختلفی در این باره به انتشار عکس و مطلب پرداختند.

یکی از ساکنان محله دباغان قزوین که اصرار دارد اسمی از وی در گزارش عنوان نشود، در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: این محله اسم و نام ویژه ای در بین هم محلی ها دارد و به سکونت در محله دباغان افتخار می کنیم اما نامهربانی برخی مسوولان این روزها موجب شده تا دیگر انگیزه ای را برای سکونت در این محل نداشته باشیم.

وی می افزاید: ۸۰ سال است که به همراه مادرم در محله دباغان سکونت دارم و در این مدت شاهد مشکلات مختلفی بوده ایم ما هیچ کدام از این مشکلات هم تراز مشکلات امروزی نبوده است.

نمیتوانیم واحد مسکونی بخریم

بانوی ۳۵ ساله قزوینی عنوان می کند: با آغاز اجرای طرح ساماندهی امامزاده حسین به دلیل عدم مدیریت مناسب برخی مسوولان، از یکسال گذشته با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده ایم و این مشکلات روزبه روز خود را بیشتر نشان داده است؛ این روزها که برخی از خانه های محله دباغان تخریب شده  محلی برای تجمع معتادان در مخروبه ها ایجاد شده و همین امر  نداشتن امنیت و آسایش را به وجود آورده که البته با تخریب کامل این واحدهای مسکونی بخشی از این مشکلات حل شده است.

وی بیان می کند: سال های بسیاری در این محله سکونت داریم و با اجرای طرح تملک باید مجبور به ترک محله و فروش منزلمان با قیمتهای پایین باشیم؛ شهرداری برای اجرای تملک این پروژه مبلغ اندکی را در اختیارمان قرار داده است تا واحد مسکونی خود را تخلیه کنیم اما سوال بنده این است با توجه به گرانی مسکن و وضعیت نامناسب اقتصادی و با این مبلغ کم، کجای شهر می توان منزلی برای سکونت یافت؟

بانوی ۳۵ ساله قزوینی با گلایه از مسوولان تصریح می کند: مسوولان از ما انتظار دارند تا منازل مسکونیمان را تخلیه کنیم و تحویل دهیم اما واقعا با این وضعیت اقتصادی نمی توانیم منزلی را خریداری کنیم و تا زمانی که محل جدید را خریداری نکنیم تخلیه منزلمان امکان پذیر نیست.

عدم تملک مربوط به عدم تامین اعتبار است 

عضو شورای شهر قزوین نیز پیش از این در واکنش به این نارضایتی مردم عنوان کرد: پروژه امامزاده حسین (ع) بیش از دو دهه مطرح بوده و در حال حاضر تملک اطراف آن برای اجرای طرح در دست اقدام است و ستاد ساماندهی آن با ریاست استاندار یا معاون عمرانی وی تشکیل می شود.

فرج الله فصیح رامندی تشریح کرد: در طرح اولیه برای تملک و اجرای آن ۶۰ میلیارد تومان برآورده شده و مقرر شده بود ۳۰ میلیارد تومان اداره کل راه و شهرسازی، ۵۰ درصد پروژه و مبلغ ۱۵ میلیارد تومان شهرداری، به میزان ۲۵ درصد و مبلغ ۱۰ میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد اداره کل اوقاف و امور خیریه و باقیمانده ۵ میلیارد تومان ۱۰ درصد هم سازمان میراث فرهنگی برای مرمت بقعه بیاورد.

وی ادامه داد: صرف نظر از آورده میراث فرهنگی که باید برای مرمت بقعه هزینه شود، تاکنون برای تملک مبلغ آورده به شرح زیر است: راه و شهرسازی از ۵۰ درصد یعنی ۳۰ میلیارد سهم خود، ۵/۶میلیارد یعنی حدود ۲۰ درصد آورده داشته است، شهرداری از مجموع ۲۵ درصد یعنی ۲۵ درصد یعنی ۱۵ میلیارد سهم خود، ۱۱ میلیارد تومان یعنی به میزان ۶۵ درصد تعهد خود را آورده است، اوقاف از ۲۰ درصد سهم خود به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تاکنون ۹/۱میلیارد تومان یعنی کمتر از ۲۰ درصد آورده داشته است.

عضو شورای شهر قزوین یادآور شد: شورای چهارم تأکید کرد به منظور پیشرفت پروژه دیگر دستگاهها ملزوم شوند سهم خود را بیاورند تا بتوان گام بلندتری برداشت؛ نارسایی که امروز در تملک پروژه مشاهده می کنید تعدادی از واحدها تخریب شده و تعدادی در مجاورت آنها تملک نشده، مربوط به عدم انجام تعهد و تأمین اعتبار از سوی دستگاههای نامبرده است و البته تذکر به شهرداری هم داده شده که واحدهای تملک شده تسطیح و مناسب سازی شود تا سیما و منظر نامناسبی نداشته باشد.

واحدهای تجاری محدوده امامزاده حسین (ع) تملک نمی شود

معاون عمرانی استانداری قزوین نیز در خصوص آخرین وضعیت طرح ساماندهی امامزاده حسین و تملک آن در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: کمیته ساماندهی امامزاده حسین (ع) مسولیت هماهنگی چهار دستگاه شهرداری، میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و راه و شهرسازی را انجام می دهد.

علی فرخزاد یادآور شد: براساس توافق اولیه، هرکدام از این دستگاهها سهمی را متقبل شده بودند تا به مرحله انجام برسانند؛ براین اساس مقرر شد تا ۵۰ درصد راه و شهرسازی، ۲۵ درصد شهرداری، ۷ درصد میراث فرهنگی و مابقی آن نیز اوقاف سهمی را برای اجرای این طرح بیاوردند و متاسفانه منابع مالی در اختیار این دستگاه ها، زمین تعریف شده که با رکود زمین و مسکن همراه بود و زمین هایی که برای مزایده گذاشته شده بود، کسی خریدار نبود و همین امر موجب شد تا اجرای پروژه اندکی به تأخیر بیافتد.

وی اضافه کرد: براساس آخرین توافقات انجام شده، اوقاف حدودا از ۱.۹ میلیارد تومانی که قبلا پرداخت کرده بود و یک و نیم میلیارد تومان نیز مجدد پرداخت کرده و پرداخت نزدیک به ۵ میلیارد تومان توسط راه و شهرسازی، نزدیک ۵ میلیارد تومان هم توسط شهرداری محقق شده است و این پرداختی ها موجب شد تا یک تحرکی در پروژه ایجاد شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین اجرای تملکات واحدهای مسکونی را نخستین قدم این پروژه عنوان کرد و گفت: طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) در سال ۸۲ طراحی شده بود و نیاز به بازنگری و مهندسی ارزیابی داشت؛ طرح را در کمیته ساماندهی مهندسی، ارزیابی و بازنگری کردیم.

فرخزاد تصریح کرد: شاید در آغاز تصمیم گیری برای اجرای طرح مناسب بود اما نیاز نبود دخالت در این طرح تا این میزان گسترده باشد چراکه محله دباغان یکی از بافتهای با ارزش و با هویت قزوین است اما به دلیل آنکه نزدیک به ۷۰ درصد تملکات آن صورت گرفته و پراکندگی اتفاق افتاده است، چاره ای جز تملک واحدهای باقی مانده نیست.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۳۰ واحد تجاری برای تملک این طرح پیش بینی شده بود که تصمیم گرفته شد این واحدها را تملک نکنیم و تنها یک ساماندهی برای نمای ورودی خیابان سلامگاه داشته باشیم تا واحدهای تجاری از بلاتکیفی در بیاید؛ برای واحدهای مسکونی باقی مانده، راه و شهرسازی با تعهدی که انجام داده قرار شد مجموع ۵۰ درصد سهم خود که برابر ۳۰ میلیارد تومان است را تا پایان تابستان سالجاری پرداخت کند و ما مجموع واحدهای مسکونی باقی مانده را تملک کنیم.

تملک واحدهای باقی مانده تا اواخر تابستان سال جاری

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآور شد: وضعیت بافت تملکی به صورتی است که با تملک واحدها، ساختمان های با ایستایی و مقاومت کم باید تخریب شود و در حال حاضر امکان آواربرداری و تردد ماشین های سنگین وجود ندارد زیرا امکان ریزش ساختمان ها وجود دارد؛ از طرفی باید تخریب ساختمان های تعریف شده در طرح تملک، تخریب می شد زیرا اگر خالی می ماند مشکلات مختلفی از جمله مشکلات اجتماعی در آن اتفاق می افتاد که این تخریب ها وضعیت نابسامانی را برای اهالی محله منطقه به وجود آورده است و از ساکنان این محله عذرخواهی می کنیم و امیدواریم با قول هایی که دستگاه های اجرایی برای تامین منابع مالی پروژه داده اند، واحدهای باقی مانده را تا اواخر تابستان سالجاری تملک کنیم و بهبود وضعیت این منطقه و ساماندهی اولیه صورت بگیرد تا اجرای پروژه به صورت کامل انجام شود.

فرخزاد در خصوص مدت زمان اجرای پروژه گفت: برای طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع)، واحدهای تجاری و منابع درآمدی از جمله فروش قبور، تعدادی واحدهای تجاری، بازارچه محلی، تالار رستوران، مجمتع اقامتی برای گردشگری پیش بینی شده که این شرایط یک منبع درآمدی و تسریع برای اجرای پروژه خواهد بود و فاز اجرا شدن این پروژه می تواند با یک ساماندهی اولیه صورت بگیرد؛ در فاز نخست اجرای پروژه امیدواریم بعد از پایان تملکات یک مجتمع اقامتی را راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تملکات طرح انجام شده و برای تملک واحدهای باقی مانده در حال توافق هستیم، اضافه کرد: در تعیین مبالغ سعی کردیم نرخ های تعریف شده را ۱۵ تا ۲۰ درصد از نرخ روز بالاتر عنوان کنیم. این واحدها واحدهای کوچک هستند و در این واحدها چند خانواری که زندگی می کنند، شاید سخت باشد که به محله ای جدید کوچ کنند و ساختمان جدید خریداری کنند اما با همین شرایط فعلی و با ساختمان های فعلی امکان تملک وجود دارد که افراد می توانند منزل جدیدی را جایگزین آن کنند.

معاون عمرانی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: بعداز انجام تملکات، یک بخش را به صورت مشارکتی پیش بینی کردیم تا بخش های مختلف در آن اجرا شود؛ در این برنامه ها، افتتاح درمانگاه، تالار پذیرایی و بازارچه تجاری را در نظر داریم.

گفتنی است، مسوولان متولی امر در اجرای پروژه ساماندهی امامزاده حسین(ع) از جمله اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری و معاون عمرانی استانداری در ویژه برنامه ای که در مرکز صدا و سیمای قزوین پخش شد، قول مساعد را برای آورده سهم خود برای تسریع پروژه تا یک الی دو ماه آینده و پایان سال جاری دادند که امید می رود این قول ها جامعه عمل بپوشاند و مشکلات مردم حل شود.

مردم محله قدیمی و سنتی دباغان امروز منتظر تحقق و عده های مسوولانی هستند که عمل کردن به این قول ها نه تنها موجب حل مشکلات مردم، بلکه احیای بافت سنتی محله دباغان و چهره شهر را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.