قدس انلاین – کدخدای عرب: رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: به دنبال رضایت حداکثری حجاج کشورمان از برگزاری موفق و مدیریت مطلوب در مناسک حج تمتع سال گذشته، امسال نیز پیش بینی‌های لازم برای برگزاری حجی عزتمندانه صورت گرفته است.

زمینه برگزاری حجی عزتمندانه فراهم شده است

حمید محمدی در همایش آموزشی-توجیهی کارگزاران، مدیران و عوامل اجرایی حج تمتع 97 استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان(منطقه 4) در مشهد افزود: یکی از مشکلات زائران مسئله شدت گرما در چادرهای عرفات بود که امسال با رایزنی‌های صورت گرفته امکانات خوبی برای حجاج از جمله چادرهای با ارتفاع بلند و سیستم خنک کننده در عرفات فراهم شده است.

وی گفت: این در حالی است که با توجه به وسعت عرفات و منا، چادرهای تعیین شده برای حجاج همه کشورها محدود است و حجاج با مشکل مواجه هستند، اما در این شرایط محدود، امکانات خوبی نسبت به چند سال قبل برای آن‌ها در عرفات فراهم شده است.

تخریب هتل‌ها و کاهش اقامت حجاج در مدینه

وی در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به طرح توسعه مسجدالنبی(ص) و تخریب هتل‌های منطقه مرکزی مدینه گفت: در حالی که برخی کشورها به دلیل محدودیت اسکان، اقامت در مدینه را به یک یا دو روز کاهش داده‌اند، مدت اقامت زائران ایرانی در مدینه 6روز است.

به گفته وی حاجیان ایرانی 30 تا 40 روز در 105هتل شهرهای مکه و مدینه اقامت خواهند داشت که از این تعداد 85هتل در مکه مکرمه و 20هتل در مدینه منوره قرار دارد.

سن بالای 75درصد حجاج

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به توافقی که در دی ماه سال گذشته با عربستان امضا شد، گفت: یک میلیون و ۳۵۰هزار نفر همچنان در نوبت تشرف به حج تمتع هستند، که امسال برای تشرف ۸۰۵ هزار و ۲۰۰نفر از حجاج برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: امسال 75 درصد حجاج بالای ۵۰سال هستند که ۵/۱۲درصد این جمعیت بالای ۷۵سال دارند و خدمت رسانی این به این افراد مقداری مشکل‌تر است.

دلایل افزایش هزینه‌های حج

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اختلاف قیمت کاروان‌ها گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت حج امسال، اعمال پنج درصدی ارزش افزوده از سوی کشور عربستان بر حج تمتع است که در گذشته نبود. دیگر عامل افزایش حج تمتع سال ۹۷، اختلاف نرخ ارز است که از سه هزار و ۲۰۰ تومان سال گذشته امسال با نرخ سه هزار و ۹۰۰ تعیین شد.

محمدی با اشاره به اینکه ۶۰درصد هزینه حج صرف اسکان زائران می‌شود، عنوان کرد: اختلاف قیمت میان کاروان‌ها امسال پنج میلیون تومان است که از ۱۳ و نیم میلیون تا ۱۸ و نیم میلیون تومان متغیر است و تنها دلیل آن قیمت متفاوت هتل است و دلیل این اختلاف سطح ارائه خدمات است.

وی گفت: سفر حج ۳۰روز است و طول مدت حضور حجاج برای حج تمتع تأثیری بر قیمت سفر ندارد.

حجاج سوغات خود را از سامانه ایرانی بخرند

وی با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری به حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد: هر ایرانی به سهمش خودش تلاش کند که این امر محقق شود و تحقق آن به معنی حل کردن بخشی از مشکلات است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ما هم در سازمان حج و زیارت به دنبال این بودیم که این راهکار را عملی کنیم برای همین ارائه اجناس و اقلام مورد نیاز حجاج چه برای بردن به عربستان و چه برای سوغات تحت عنوان یک سامانه اینترنتی فراهم شد. البته این سامانه اشکالاتی هم دارد و نوع و تنوع اقلام آن کافی نیست که باید اصلاح شود.

محمدی تاکید کرد: با استفاده از این روش حجاج کالای ایرانی می‌خرند و به تولید کننده ایرانی کمک می‌کنند. همچنین ارز از کشور خارج نمی‌شود و حجاج نیز وقت و انرژی خود در زمان زیارت را به خرید اختصاص نمی‌دهند. نکته مهم‌تر این است که اطمینان دارند کالاهای خریداری شده در زمانی که خودشان تعیین می‌کنند به دستشان برسد و زحمت حمل بار نیز از حجاج کاسته می‌شود. این بستر اختیاری است وهیچ محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد.

دستبندهای الکترونیکی برای شناسایی و هدایت زائران

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به حل مشکلات انگشت نگاری زائران بویژه زائران زن اشاره کرد از زائران خواست از همراه داشتن لب تاپ و تبلت خودداری کنند و از بروز رفتارهای تحریک کننده در تمتع بپرهیزند.

محمدی همچنین در باره وجود شایعاتی در باره نصب مچ بند و دستبند به زائران نیز به شبهه افکنی برخی از کسانی که با اصل حج مشکل دارند اشاره کرد و توضیح داد: دستبند الکترونیکی در واقع همان کارت شناسایی حجاج است و چون میانگین سن حجاج بالاست و در اوج گرما نیز قرار داریم، تنها راه چاره برای شناسایی و هدایت زائران از طریق اطلاعات دریافتی ازهمین دستبندهای الکترونیکی امکان پذیر است.

وی افزود: ایده و ساخت دستبند الکترونیکی بومی است و همه اطلاعات مربوط به زائر در اختیار خودمان است و این اقدام ارزشمندی است که کوچک ترین شائبه‌ای در آن وجود ندارد.

جواد شاد مدیر حج و زیارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: امسال از این استان هشت هزار و 800 زائر در قالب 64 کاروان شامل 34کاروان مدینه قبل و 30 کاروان مدینه بعد به حج تمتع اعزام می‌شوند.

گفتنی است: امسال 85هزار نفر از زائران در قالب 583 کاروان از ۲۷ تیرماه عازم سرزمین وحی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.