قدس آنلاین: سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی کل منابع آبی این استان را چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال اعلام و بیان کرد: این در حالی است که شش میلیارد مترمکعب آب در خراسان ضوی مصرف می شود و این در واقع مصرف اندوخته آب و منابع نسل آینده است.

مصرف آب در خراسان رضوی بیش از ذخیره آن است

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد افزود: با مصرف بیش از اندازه، چشمه ها و قناتها کم آب و شور می شوند و زمین نشست می کند. در نقاط مختلف تاسیسات خطوط انتقال انرژی، آب، گاز و ساختمانها قرار دارند و با فرونشست زمین حوادث ناگواری رخ می دهد.

وی ادامه داد: اگر اسراف نکنیم در خصوص جیره بندی و قطعی آب هیچ مشکلی نخواهیم داشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند اگر ۱۰ درصد مصرف آب کشاورزی کم شود همه مشکلات حل می شوند.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: دولت طرحی برای سازگاری با کم آبی دارد و کارگروههایی در این ارتباط در استانها تشکیل شده اند. در هر کارگروه در هر حوزه و شهرستان منابع، مصارف و برنامه مدونی تعریف شده و به زودی این برنامه عملیاتی می شود.

وی همچنین با تشکر از شهرداری مشهد بخاطر حذف چمنهای پرآبخواه و همچنین سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای استفاده صحیح و بجای آب در امور زراعت افزود: باید در همه حوزه ها آب را درست و بجا مصرف کنیم. دولت هم مصمم است صرفه جویی را از خود آغاز کند. آب مسئله تک تک ما است لذا باید همیشه از اسراف و هدر رفت آن جلوگیری کنیم. مراجع تقلید و روحانیان و ائمه جمعه هم باید قبح اسراف آب را بیشتر بیان کنند.

علایی ادامه داد: بنا بر گزارش سازمان جهاد کشاورزی ۷۶ هزار هکتار صیفی و جالیز در سطح خراسان رضوی کشت می شود. هر هکتار هم ۱۳ هزار مترمکعب و در مجموع ۹۸۸ میلیون مترمکعب آب مصرف می کند.

وی گفت: اگر همین کشت در گلخانه انجام شود هفت هزار و ۸۰۰ هکتار زمین و ۸۰ میلیون مترمکعب آب نیاز خواهد داشت. در این صورت ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود. با استفاده از وسایل کاهنده آب در حمام و استفاده از سایبان کولر نیز مصرف آب به یک سوم کاهش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.