قدس انلاین : قهرمان کشوری پارکور گفت: ورزش پارکور در استان خراسان رضوی همچنان از حمایت کننده‌های شخصی برخوردار است و مهجور باقی مانده است.

‌ورزش پارکور در خراسان رضوی همچنان مهجور باقی مانده است
حسین دهداری؛ قهرمان کشوری پارکور  در مورد شرایط پارکور در ایران و خراسان رضوی مطالبی را به اطلاع رساند، همچنین وی در ارتباط با امکانات موجود در استان نیز توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

: پارکور چه نوع ورزشی است و در خراسان رضوی در چه جایگاهی قرار دارد؟

دهداری: پارکور ورزش مفرح و تازه‌ای است که از فرانسه به سایر کشورها راه یافت، این ورزش توسط دیوید بل و سباستین فوکان ابداع شد و به مرور برای عموم شناخته شد، به افرادی که از تکنیک‌های پارکور در زندگی خود استفاده می‌کنند تراسور می‌گویند، در حال حاضر تراسورهای بسیاری در سراسر دنیا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

: فعالیتتان در ورزش پارکور از چه سالی آغاز شد؟

دهداری: از سال 1385 تاکنون در رشته ورزشی پارکور فعالیت داشته و با تمایل بسیار آن را ادامه می‌دهم، فعالیتم در ابتدا مقدماتی بود اما پس از مدتی حرفه‌ای شد و به رقابت‌ها و دورهمی‌های بسیاری دعوت شده و رتبه نخست آوردم، ابتدا این ورزش غیر قانونی شناخته شده بود اما در حال حاضر عموم از خلاف این مسئله آگاه هستند.

: چگونه و توسط چه کسی با این ورزش آشنا شده و آن را ادامه دادید؟

دهداری: توسط چند نفر از دوستان با پارکور آشنا شده و از یک «تراسور» چندین تکنیک را فرا گرفتم، امور مقدماتی را با وی گذرانده و فنون دیگر آن را به تنهایی یاد گرفتم، در جمع‌های دوستانه تمرین می‌کردیم و تکنیک‌های تازه‌ای استفاده می‌کردیم، مدت زیادی از فعالیت تراسورها گذشت تا کمیته پارکور خراسان رضوی تشکیل شد.

: وضعیت ورزشکاران خراسان رضوی نسبت به سایر پارکورکارها چگونه است؟

دهداری: ورزشکاران خراسان رضوی با وجود امکانات اندکی که در اختیار دارند مستعدتر و پر تلاش‌تر از تراسورهای سایر استان‌ها مانند تهران، شیراز و نظایر آنها هستند، سال 87 با آقای معلم‌پور، تنها فرد دارای مدرک مربی‌گری قانونی در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی آشنا شده و وی گروه ققنوس را برای فعالیت ورزشی معرفی کرد.وی هنوز شاخص پارکور در خراسان بزرگ است.

: تاکنون چه مسابقاتی در سطح کشور برگزار شده است؟

دهداری: مسابقات کشوری در گذشته به نحو مطلوبی برگزار نمی‌شد، در حقیقت کاپ و مدالی به رتبه‌های برتر این مسابقات تعلق نمی‌یافت، اما نخستین مسابقات رسمی پارکور در شیراز برگزار شد که ورزشکاران پس از اعلام نتایج به مسابقات آسیایی ترکیه اعزام شده و مقام پنجم را کسب کردند.

: تاکنون به عنوات قهرمان کشوری پارکور چه افتخاراتی کسب کرده‌اید؟

دهداری: یکی از افتخاراتم در گذشته، شرکت در رقابت‌های دورهمی دی‌ماه سال 95 در شهرک اکباتان تهران بود که بنده و یکی از تراسورهای خراسان رضوی به عنوان داور فعالیت داشته و دو مدال طلا کسب کردیم اما مسابقات پیش از آن بدون مدال و کاپ برگزار می‌شد و صرفاً جهت تعیین نفرات برتر برگزار می‌شد.

مسابقات دیگری چند سال گذشته در یزد برگزار شد که این رقابت‌ها نیز با نتایج مطلوبی روبه‌رو شد  اما مهمترین مسابقات در شیراز شکل گرفت که تراسورهای برتر پس از انتخاب به ترکیه اعزام شدند، چنین قرار بر اعزام چندین ورزشکار به مسابقات جهانی آلمان شده است.

پیش از آن برای دوره مربی‌گری خود در شهر اراک اقدام کردم اما در همان روزها پایم آسیب دید و نتوانستم مدارکم را کامل بگیرم، متولیان نیز به بنده برای شرکت در دوره‌های بعدی اطلاع دادند، در هر صورت برای این امر اقدام کردم.

: به تازگی چه رویدادی در سیستم پارکور اتفاق افتاده است؟

دهداری: در گذشته ورزش پارکور در قالب کمیته در هیئت ورزش‌های همگانی فعال بود، پس از آن این ورزش زیر نظر هیئت انجمن‌های ورزشی بوده اما در حال حاضر به هیئت ژیمناستیک اضافه شد، در هر صورت تراسورها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و برای رسیدن به سطوح بالاتر در تلاش هستند.

قهرمانان ژیمناستیک در سال 90 در رشته ورزشی پارکور فعالیت داشتند، پس از آن به طور کامل به فعالیت ژیمناستیک پرداختند، در حقیقت این دو رشته باید جدا باشد، در صورت فعالیت جداگانه هر کدام، زمینه بیشتری برای گسترش فعالیت هر کدام وجود داشت.

: تراسورهای خراسان رضوی به چه میزان از سوی متولیان پارکور حمایت می‌شوند؟

دهداری: تنها حمایت کننده تراسورها، علیرضا ملائکه؛ رئیس کمیته پارکور خراسان رضوی است، وی به باشگاه ققنوس مراجعه کرده و مبلغی را به عنوان پاداش تراسورهای مقام‌آور به آنها اهدا کرد، جدا از وی هیچ ارگانی برای پیشرفت تراسورها و گسترش پارکور در خراسان رضوی قدمی بر نمی‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.