بجستان_ در حالی که امروزه تولید برق خورشیدی یکی از نیازهای اصلی کشور می باشد ولی حرف تا عمل مسئولان متفاوت بوده و در حالی که اعلام می کنند سرمایه گذاران استقبال کنند ولی با توجه به گزارشهای مردمی خودشان به سرمایه گذران پاسخ مناسب نداده و همکاری لازم ندارند.

حرف تا عمل مسئولان برای تولید برق خورشیدی متفاوت است

به گزارش خبر نگار قدس انلاین، درحالی که امروزه دولت با تبلیغات زیاد و توصیه های مکرر برای کاهش مصرف برق تجاری و خانگی مردم تاکید دارد و اصرار بر این داشته که تولید برق نیروگاههای برق آبی با کمبود ذخائر آبی پایین امده ولی متاسفانه از ذخائر ارزشمند کم هزینه خورشیدی که در کشور ما وجود دارد به نحومطلوب و بهینه استفاده نمی شود.

امروزه برق خورشیدی با هزینه کم و در بیشتر نقاط کشور خصوصا مناطق کویری و از جمله بجستان در دسترس بوده و همت دولت و مسئولان را می طلبد که هرچند با برنامه ریزی و از طریق جذب سرمایه گذارمی توان نه تنها برق کشور را تامین بلکه صادرات آن را در دستور قرار داده و از این منابع غنی استفاده کنند.

محمد زاده یکی از شهروندان بجستانی با بیان اینکه ما در بیشتر اوقات سال آفتاب مستقیم و گرم را داریم و باید از این منبع استفاده شود گفت: من ۶ ماه قبل برای نصب پنل خورشیدی مراجعه کرده و تقاضا داده ام وبارها تماس گرفته ام ولی متاسفانه هنوز خبری برای این درخواستم  دریافت نکرده ام.

حسین حبیبی یکی دیگر از شهروندان متقاضی نصب پنل خورشیدی اظهار می دارد من نیز علاوه بر اینکه متقاضی نصب پنل خورشیدی می باشم وسرمایه گذارخارجی نیز برای سرمایه گذاری در این زمینه پیدا کرده ام گفت: با توجه به مراجعات مکرر هیچ پاسخی دریافت نکرده ام و برای سرمایه گذار خارجی که پیشنهاد داده ام نیز پاسخ منفی شنیده ام و مسئولان شهرستان اظهار داشته اند که متقاضی دیگر برای این منظور داریم وفعلا ظرفیت بیشتری موجود نمی باشد.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه مسئولان باید حرف با عمل را برابر کنند و از شعار بپرهیزند گفت: چرا برای پنلهای خورشیدی شعار می دهند ولی حاضر به عمل نیستند و یا راهنمایی های ارزشمند و اطلاع رسانی درستی صورت نمی گیرد در حالی که ما از این ذخایر خوب خورشیدی برخورداریم و با هزینه و سرمایه گذاری اندک دولت وحتی از محل تبلیغات و توصیه های تلویزیونی وزارت نیرو همه ساله می شود مبالغی را به این مهم اختصاص و خود را از برق مورد نیاز کشور بی نیاز کنیم.

مهندس میری مسئول اداره برق بجستان با بیان اینکه در سال گذشته ۴۰ پنل خورشیدی با همکاری کمیته امداد به منظور تامین برق و طرح خود گردانی خانواده ها در منازل مددجویان نصب شده است گفت: در حال حاضر به منظور نیاز به برق در کشور سایرخانواده ها نیز می توانند متقاضی نصب این پنلهای خورشیدی باشند.

وی افزود:خوشبختانه بجستان با کمترین مصرف سرانه برق در استان رتبه اول کم مصرف بودن را به خود اختصاص داده ولی باز هم با توجه به کمبود برق نیاز به مصرف کمتر در ساعات پیک  ۱۲ تا ۱۷ را داریم.

مسئول اداره برق بجستان افزود: با برخی ادارات و کارخانه ها و کشاورزان به منظور کاهش مصرف برق قرار داد بسته ایم ولی با همین وضعیت صرفه جویی ۱۰ درصد کمبودی  برق داریم که باید این را نیز با مصرف بهینه و با توجه به گرمای تابستان تامین کنیم.

مهندس میری گفت: افراد نیز می توانند با دادن تقاضا برای نصب پنلهای خورشیدی که ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد قرار داد را با شرکت مجری ببندند و اداره برق نیز این برق تولیدی را با قیمت ۷۰۰ تومان برای هر کیلو وات خریداری کند.

وی تا کید کرد: در حالی که ما برق را به قیمت هر کیلو وات ۱۰۰ تومان می فروشیم ولی این مبلغ را به منظور تشویق مردم خریداری می کنیم و در ۱۰ سال دوم برق خریداری شده از سرمایه گزار نصف قیمت خریداری می شود زیرا در ۳ سال اول سرمایه برگشت شده و چون ۲۰ ساله قرار داد می بندیم درآمد زا برای خانواده ها خواهد بود و ماهانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان می تواند برای خانواده ها در آمد زایی داشته باشد.

مهندس میری افزود: دو سرمایه گذار نیز متقاضی نصب نیروگاه در این شهرستان بوده اند که یکی از آنها کارش را ادامه می دهد ولی یکی دیگر منصرف شده ولی این قرار دادها ۶ ماهه و زمین نیز با همکاری منابع طبیعی واگذار می شود چنانچه مجری اقدامی صورت ندهد قرارداد نیز فسخ می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.