قدس آنلاین: مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: طی سه ماه نخست سال جاری از مجموع ۲.۵ میلیون تن ترانزیت ورودی و خروجی کشور ۲۸ درصد از پایانه های مرزی جاده ای این استان انجام شده است.

۲۸ درصد ترانزیت کشور از خراسان رضوی انجام شد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم نصری در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان ۱۹ درصد مربوط به تراتزیت خروجی و ۹ درصد ترانزیت ورودی می باشد که در مسیر کشورهای افغانستان و ترکمنستان انجام شده است.

وی اظهار کرد: در این مدت ۶۹ هزار دستگاه خودرو ترانزیتی از پایانه های مرزی دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران تردد داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشت.

وی گفت: ۳۴ هزار دستگاه از این تعداد از پایانه مرزی دوغارون در مرز افغانستان تردد داشتند که نسبت به بهار پارسال چهار درصد کاهش داشته است.

نصری افزود: تبادلات ترانزیتی از پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد نیز به وسیله ۳۵ هزار خودرو انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشت.

وی اظهار کرد: در این مدت ۲۱۹ دستگاه کامیون نیز از مرز باجگیران تردد کردند.

وی علت اصلی کاهش تبادلات ترانزیتی از پایانه های مرزی استان را رکود در کشورهای آسیای مرکزی و ترکمنستان اعلام کرد و گفت: طی سه سال گذشته ارزش منات، واحد پول ترکمنستان در برابر دلار چهار برابر کاهش یافت که این امر به کاهش قدرت خرید و تبادلات بازرگانی این کشور منجر شده است.

نصری افزود: این رکود در همه کشورهای آسیای مرکزی رخ داده به گونه ای که حجم ترانزیت و تردد کامیونهای ترکیه از مسیر ایران به آسیای مرکزی نیز کمتر شده است.

خراسان رضوی در حوزه ترانزیت خروجی کالا رتبه نخست، شمار شرکت های حمل و نقل بین المللی رتبه دوم و از نظر صدور و ترانزیت ورودی کالا رتبه سوم کشور را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.