خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت چین برای تلافی اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا، راه‌های زیادی پیش روی خود دارد. ­

 نخستین تیرها در جنگ تجاری بین چین و آمریکا شلیک شد/ پکن سلاح‌های دیگری در کنار اعمال تعرفه‌ها دارد

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: نخستین تیرها در جنگ تجاری بین چین و آمریکا شلیک شد و کارشناسان می‌گویند این امر ممکن است برای اقتصاد جهان زیانبار باشد. این دو ابرقدرت روز جمعه در اقدامی تلافی‌جویانه، اقدام به اعمال میلیاردها دلار تعرفه تجاری بر کالاهای وارداتی یکدیگر کردند.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هشدارها را درباره اینکه اختلافات تجاری با شرکای قدرتمندی همچون چین ممکن است به زیان آمریکا باشد رد کرده است، پکن سلاح‌های دیگری در کنار اعمال تعرفه‌ها دارد که می‌تواند در این رویارویی زیانبار باشد.

لوئیس کویجس، تحلیلگر مسائل آسیا در موسسه تحقیقاتی آکسفورد اکونومیکس، می‌گوید فیلم‌های تام کروز، استارباکس بزرگترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای جهان، آیفون ایکس و شرکت خودروسازی بیوک آمریکا بهترین فروش را در چین دارند و مقامات چین می‌توانند به هر طریقی در مسیر فعالیت آن‌ها مانع‌تراشی کنند.

او افزود در مقوله اعمال تحریم‌ها سلاح چندانی در اختیار چین نمانده است، اما تاریخ‌نشان می‌دهد تدابیر مختلف دیگری وجود دارد که چین می‌تواند با اجرای آن‌ها به شرکت‌های آمریکایی لطمه بزند.

شرکت خودروسازی جنرال موتورز اکنون در چین تعداد بیشتری از خودروهای خود را به فروش می‌رساند تا در آمریکا و بسیاری از دیگر مارک‌های مطرح آمریکایی در حال حاضر بخش وسیعی از درآمد خود را از بازار چین دارند که به سرعت در حال رشد است.

مارک ویلیامز، کارشناس ارشد اقتصاد آسیا در موسسه اکونومیکس کپیتال، می‌گوید پکن می‌تواند یک «کمپین تبلیغاتی» به راه اندازد که به این کشور امکان می‌دهد از پیامدهای اختلال در فروش محصولاتش دور بماند.

وی افزود این تلاش‌ها در گذشته موثر بوده است و به کمپین‌های مشابه علیه کره جنوبی و ژاپن در برهه تنش‌های سیاسی اشاره کرد که به کاهش ۵۰ درصدی فروش خودرو توسط شرکت‌های این کشورها در یک ماه منجر شد.

در ادامه این مطلب آمده است: چین ممکن است شمار گردشگران خود را در آمریکا محدود کند و از تعداد ۳۵۰ هزار دانشجوی این کشور که هر ساله برای تحصیل راهی آمریکا می‌شوند کاسته شود، که این اقدامات تاثیر چشمگیری بر بازار آمریکا خواهد داشت.

ویلیامز می‌گوید هزینه‌هایی که چین در بخش گردشگری و آموزش در آمریکا می‌کند به میزان هزینه‌هایی است که این کشور به خرید دانه سویا و هواپیما از آمریکا اختصاص می‌دهد.

وی افزود چین پیشتر به منظور تحت فشار قرار دادن تایوان و کره جنوبی تورهای گردشگری را به این مناطق محدود کرده بود.

ویلیامز در عین حال می‌گوید چین ممکن است اینطور احساس کند که کاهش شمار دانشجویان اعزامی این کشور به آمریکا ممکن است به تلاش‌های این کشور برای ارتقاء توانمندی‌های علمی و فنی این کشور لطمه بزند.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ یک چهارم هواپیماهای خود را در چین، دومین بازار بزرگ جهان، به فروش می‌رساند و این شرکت با شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس رقابتی تنگاتنگ دارد.

چین نزدیک به یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا را خریداری می‌کند و بنا بر گزارش‌ها مقامات این کشور اقدام به کاهش یا توقف خرید این اوراق کرده‌اند.

در انتهای این مطلب آمده است: چنانچه سلاح اقتصادی کارامد نباشد، پکن ممکن است به سلاح سیاسی متوسل شود. ترامپ به شدت به همکاری چین برای «مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به ویژه در مقوله اجرای تحریم‌ها نیاز دارد.  چنانچه جنگ سیاسی دو کشور گسترش یابد، ترامپ ممکن است ناگهان شاهد کاهش همکاری پکن در این مقوله باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.