یکی از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم آماده است تا با ورود به خاک سوریه از جنوب، گروه‌های مقاومت و ارتش سوریه را با نیروی زمینی هدف قرار دهد.

طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال قنیطره؛ قطعه‌ای دیگر از پازل نیل تا فرات

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین، پیشروی‌های سریع ارتش سوریه در عملیات جنوب بر علیه تروریست‌ها و بازپس‌گیری مناطق بزرگی از استان درعا رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته و ارتش این رژیم اعلام کرده ممکن است در آینده نزدیک برای جلوگیری از استقرار ارتش سوریه در مرزهای جولان اشغالی، دست به یک عملیات نظامی در داخل خاک سوریه زده و استان قنیطره‌را نیز به اشغال درآورد.

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر عملیاتتبلیغاتی و رسانه‌ای سنگینی را در مورد حضور نیروهای مقاومت، به وژه نیروهای ایرانی در جنوب سوریه به راه انداخته و تلاش کرده تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدیدی که به پشت مرزهای سرزمین‌های اشغالی رسیده معرفی کند. در همین راستا ارتش اسرائیل در ماه‌های گذشته به دفعات پایگاه‌ها و مراکز استقرار نیروهای ارتش سوریه را یبنام پایگاه‌های ایران هدف حملات موشکی و هوایی قرار داده است.

حالا با پیشروی ارتش سوریه در مناطق جنوب، بدون کمک متحدان خود یعنی ایران و روسیه و فروپاشی ساختار نظامی و عملیاتی گروه‌های تروریستی مورد حمایت اسرائیل در مناطق مرزی این رژیم با سوریه و مرزهای سوریه و اردن، دولت اسرائیل سراسیمه به تهدید نظامی روی آورده تا از این مسیر هم بتواند گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود را نجات دهد و هم بخش دیگری از پروژه نیل تا فرات را با الصاق استان قنیطره به منطقه اشغالی جولان و ضمیمه کردن آن به خاک خود عملیاتی کند.

«صور گلدمن» از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم آماده است تا با ورود به خاک سوریه از جنوب، گروه‌های مقاومت و ارتش سوریه را با نیروی زمینی هدف قرار دهد و استان قنیطره را به اشغال درآورد.

گلدمن با بیان اینکه به احتمال زیاد در روزها یا هفته‌های آینده تقابل نظامی جدی بین رژیم صهیونیستی و سوریه رخ دهد، به هراس فزاینده تل‌آویو از نزدیک شدن ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به مرزهای شمالی فلسطین اشغالی اشاره کرده و مدعی شد این برنامه حمله برای مقابله با اقدام احتمالی سوریه در بازپس‌گیری جولان اشغالی اماده شده‌است.

اشغال قنیطره؛ بلوف ارتش اسرائیل

در همین راستا و در  تحلیل این اظهارات مسئول رژیم صهیونیستی، «علی مقصود» کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک سوریه، در گفت‌وگو با خبرنگار «قدس آنلاین»  گفت: ادعای ارتش رژیم صهیونیستی برای آماده‌گی جهت عملیات نظامی در جنوب سوریه و اشغال "قنیطره" حرف گزاف و بیهوده‌ای بیش نیست و این اظهارات نشانه نگرانی و دستپاچگی این رژیم از پیروزهای پی‌درپی ارتش سوریه است.

وی افزود: بی تردید اظهارات مسئولین رژیم صهیونیستی ازجمله "نتانیاهو" نخست‌وزیر آن و وزیر انرژی این رژیم علیه سوریه همواره در اوج پیروزهای ارتش این کشور و محور مقاومت علیه تروریستها بوده و این گونه اظهارات ارتش صهیونیستی جدید نیست چراکه ارتش سوریه دست اسرائیل که همان داعش و دیگر گروه های تروریستی است را قطع کرده و بقایای تروریستهای داعشی در اطراف یرموک محاصره شده‌اند که توانایی رویارویی با ارتش سوریه را ندارند و اسرائیل با این گونه اظهارات می‌خواهد از آنها پشتیبانی کند که این کار فایده‌ای ندارد.

کارشناس مسائل نظامی سوریه با تأکید بر عدم امکان اجرایی شدن اینگونه تهدیدها بیان داشت: ارتش رژیم صهیونیستی هیچ وقت جرأت آن را ندارد تا به  سوریه حمله کند و این تهدیدها بیشتر از یک تبلیغات رسانه‌ای نیست و به عنوان یک حمله پیشگیرانه و عملیات روانی و رسانه‌ای برا جلوگیری از شکست‌های آتی به شمار می‌رود. اسرائیل و آمریکا همواره چنین صحبتهایی را در غالب‌های گوناگون مطرح می‌کنند.  آنها حضور ایران در منطقه و سوریه را به عنوان بهانه‌ای مطرح می‌کنند تا به جنگ علیه سوریه ادامه دهند و بر شکست‌های خود در چند سال اخیر سرپوش بگذارند.

وی افزود: هنگامی که گروه‌های تروریستی بر مناطق مختلف در سوریه سیطره می‌یافتند، آمریکا و اسرائیل چه می‌کردند؟ چرا آن زمان سخنی از حمله نظامی به سوریه به میان نمی‌آوردند؟ آنها به جای حمله به تروریست‌ها، مواضع ارتش سوریه را هدف قرار می‌دادند. اکنون که ارتش سوریه توانسته است این گروه‌های تروریستی را شکست دهد، آنها این سخنان را مطرح می‌کنند تا از گروه‌های تروریستی حمایت کرده و به آنها فرصت دهند نفسی تازه کرده و توان خود را بازیابند.

علی مقصود گفت: ایران به عنوان یک هم پیمان محور مقاومت نقش بسزایی در شکست دادن تروریستها در منطقه داشته که باعث شکست گسترش این گروه‌های تروریستی در منطقه شده است لذا حضور ایران در جنگ علیه این گروه‌های ترورستی به عنوان پشتیبانی از محور مقاومت است.

وی ادامه داد: محور مقاومت به عنوان یک سد بازدارنده در برابر گسترش و نفوذ این غده سرطانی که در سال ۱۹۴۸ در این منطقه کاشته شده قرار گرفت و از پیشروی آن در سایر کشورهای اسلامی جلوگیری کرد. رژیم صهیونیستی نشأت گرفته از استراتژی توراتی صهیونیستی است و هدف آنها چیره شدن بر منطقه به صورت تدریجی است تا به مرزهای سوریه و عراق برسند و کشور ساختگی خود را از نیل تا فرات تشکیل دهند.

علی مقصود در مورد امکان تحقق این تهدید اسرائیل تأکید کرد: ارتش رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نمی‌تواند وارد عملیات نظامی در سوریه شود چراکه تجربه حمله به پایگاه هوایی «شعیرات» را هنوز در ذهن دارد که چگونه ارتش سوریه با بیش از ۲۰ موشک پاسخ دردناکی به آنها داد و اهداف استراتژیکی را در سرزمین های اشغالی مورد هدف موشکهای زمین به زمین قرار داد.  ارتش سوریه همواره در برابر تجاوزات موشکی و هوایی آماده پاسخ دادن بوده و موشکهای ارتش سوریه به عمق سرزمین‌های اشغالی رسیده است، تا جایی که وزیرجنگ این رژیم از روسیه خواست این عملیات ها متوقف شوند.

این کارشناس امور سوریه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد وارد جنگ با سوریه شود زیرا توانایی تحمل جنگ همه جانبه را ندارد و جرأت نمی‌کند دست به چنین حماقتی بزند زیرا تبعات سخت و سنگین چنین اقدامی را هم در ابعاد نظامی و امنیتی و هم در ابعاد سیاس و بین‌المللی می‌داند و اگر تجاوزی از آن سر دهد قطعاً ارتش سوریه جواب سنگینی خواهد داد. به ویژه آنکه ارتش سوریه در روزهای اخیر برای اولین بار سامانه‌های موشکی هوشمندی را در نزدیکی قنیطره مستقر کرده است.

حمله اسرائیل به سوریه نقض معاهده ۱۹۷۴

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در حمله نظامی به قنیطره و اشغال آن، معاهده پایان درگیری‌ها میان اسرائیل و سوریه را که در سال ۱۹۷۴ به امضاء رسیده است نقض می‌کند، گرچه رژیم صهیوینستی از آغاز بحران سوریه تاکنون با حمایت از گروه‌های تروریستی النصره، فیلق الرحمن، جیش الاسلام و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی این توافق را نقض کرده و کوشیده تا با متمرکز کردن آنها در قنیطره، مانع از نزدیکی ارتش سوریه به مرزهای سرزمین‌های اشغالی شود.  

وی افزود: امروز و پس از پیروزی‌های ارتش سوریه در جنوب این کشور و تحمیل شکست‌های سنگین علیه تروریست‌ها، فرمانده‌هان ارتش رژیم صهیونیستی می‌خواهند با طرح این مسئله اولاً به گروه‌های تروریستی روحیه دهند و ثانیا با تهدید ارتش سوریه از دولت این کشور امتیازگیری کنند. با توجه به همجواری قنیطره با جولان اشغالی، اشغال آن این امکان را به رژیم صهیونیستی می‌دهد تا آسان‌تر تحولات سوریه و اقدامات ارتش این کشور را رصد کند.  

هانی زاده در توضیح مکانیزم ارتش سوریه برای مقابله با حمله احتمالی رژیم صهیونیستی تأکید کرد: ارتش سوریه به ناچار مجبور خواهد شد که به این حملات پاسخ دهد و در این راستا مشورت‌هایی را با همپیمانان خود انجام خواهد داد. اشغال قنیطره اقدامی است که جهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب خواهد شد تا محور مقاومت در صدد مقابله با آن برآید. بالطبع روسیه نیز در این میان سعی خواهد کرد تا یک نقش تعادلی را ایفا کند و مانع از اشغال شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در خصوص امکان تحقق این حمله و موفقیت آن تأکید کرد: باتوجه به بحرانی که اسرائیل در داخل با آن مواجه است و در سوی دیگر، گروه های تروریستی در جنوب سوریه در حال شکست کامل و فروپاشی هستند، احتمال عملیاتی شدن این طرح بعید به نظر نمی‌رسد، ولی همین بحران‌ها در کنار تظاهرات بازگشت در فلسطین و اقدامات اخیر مردم غزه در ارسال بالن‌های آتش زا به شهرک‌های صهیونیست نشین، به شدت روحیه سربازان اسرائیلی را تضعیف کرده است و چنانچه این سربازان در این جنگ شرکت کنند، روحیه ضعیف آنها عامل شکستشان خواهد بود. اسرائیل در واقع با طرح موضوع اشغال قنیطره و آغاز جنگ، می‌خواهد بحران داخلی در سرزمین‌های اشغالی را به فراسوی مرزهای فلسطین اشغالی انتقال دهد و  بحران را از سطح داخل به خارج بکشاند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.