بلومبرگ در گزارشی نوشت اگر ترامپ واقعا می‌خواهد قیمت بنزین را در آمریکا پایین بیاورد، تنها راهش این است که سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.

بلومبرگ: تنها راه ترامپ برای کاهش قیمت بنزین در آمریکا، ایران است

به گزارش قدس آنلاین، بلومبرگ در گزارشی با اشاره به فشار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بر اوپک برای افزایش تولید نفت نوشت:

ترامپ بار دیگر در توییتر، از اوپک به خاطر بالا بودن قیمت نفت انتقاد کرد. اوپک در چنین مواقعی معمولا سپر بلای خوبی است تا افزایش قمیت بنزین در خانه را به گردن آن انداخت اما فشار آوردن به این سازمان برای افزایش تولید نفت، قیمت بنزین را برای مدت زمان طولانی پایین نخواهد آورد. تنها راه ترامپ برای پایین  آوردن واقعی قیمت بنزین در آمریکا این است که سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشته است: اما متاسفانه چنین امری (تغییر سیاست ترامپ در قبال ایران) غیرمحتمل است. بنابراین باید انتظار داشت که قیمت نفت همچنان سیر صعودی داشته باشد. قیمت نفت طی یکسال اخیر بیش از 50 درصد افزایش یافته است و هفته گذشته با این پیش‌بینی که تولیدکنندگان نفت اوپک ظرفیت مازادی برای جبران کمبود عرضه نفت ایران به بازار ندارند، به مرز 80 دلار در هر بشکه رسید.

به نوشته بلومبرگ، تحلیلگران و تجار نفتی چیزی می‌دانند که ترامپ نمی‌داند یا نمی‌تواند بفهمد: وقتی که تحریم‌های نفتی ایران در ماه نوامبر به اجرا گذاشته شوند، سایر تولیدکنندگان نفت توانایی جبران آن را ندارند. اگر ترامپ موفق شود صادرات نفت ایران را به صفر برساند، بازار دستکم به 2.7 میلیون بشکه نفت در روز نیاز خواهد داشت تا این کمبود را جبران کند و اگر آنها نتوانند این شکاف را پر کنند، آنگاه طبق پیش‌بینی بانک «مریل لینچ» (دومین بانک بزرگ آمریکا) قیمت هر بشکه نفت به بیش از 120 دلار خواهد رسید. با این حال، در دنیای ترامپ، قیمت بنزین باید کاهش یابد!

عربستان سعودی اخیر اعلام کرد که ماه گذشته 10.5 میلیون بشکه نفت خام به بازار عرضه کرده است که یک افزایش 500 هزار بشکه‌ای را نسبت به ماه قبل از آن و بزرگترین افزایش تولید این کشور را از سال 2004 نشان می‌دهد. با این وجود، واقعیت این است که ظرفیت کشورهای تولیدکننده نفت به اندازه‌ای نیست که با تکیه بر آن بتوان، توقف عرضه نفت ایران به بازار را به طور کامل جبران کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، یکبار در سال 2016 به خبرنگار بلومبرگ گفت کشورش در صورت نیاز می‌تواند تولید نفت خود را فورا به 11.5 میلیون بشکه در روز و ظرف 6 تا 9 ماه آن را به 12.5 میلیون بشکه برساند. اما در همان زمان، آژانس بین‌المللی انرژی تولید بیش از 11 میلیون بشکه نفت را (به دلیل نیاز به استخراج نفت از خشکی) برای عربستان هزینه‌بر خواند.

بر اساس اعداد و ارقام رسمی اوپک، بیشترین میزان تولید نفت عربستان تاکنون 10.72 میلیون بشکه در روز بوده که در نوامبر 2016 اتفاق افتاده است. عبور از این میزان تولید غیرممکن نیست اما در حال حاضر، تنها ظرفیت اثبات‌شده مازاد عربستان که می‌تواند فورا آن را روانه بازار کند، 200 هزار بشکه است.

امارات متحده عربی و کویت هم مجموعا می‌توانند ظرفیت تولید نفت خود را چند صد هزار بشکه در روز افزایش دهند و منطقه نفتی مشترک میان عربستان و کویت نیز تا سقف 500 هزار بشکه در روز می‌تواند به کمبود نفت در بازار کمک کند که البته این منطقه از سال 2015 به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی بلااستفاده است.

سایر تولیدکنندگان اوپک هم شاید بتوانند 100 هزار بشکه نفت به تولید روزانه خود اضافه کنند و در خارج از اوپک نیز تنها روسیه باقی می‌ماند که ظرفیت مازاد آن برای تزریق به بازار بین 215 تا 500 هزار بشکه در روز تخمین زده می‌شود. با این اوصاف، اگر صادرات نفت ایران متوقف شود، در نهایت 1.5 میلیون بشکه نفت برای جبران آن وجود خواهد داشت که به هیچ وجه کافی نخواهد بود.

تزریق نفت به بازار از محل ذخایر استراتژیک آمریکا نیز ممکن است در کوتاه‌مدت جواب دهد اما تا مدت زمان زیادی نمی‌توان آن را ادامه داد. ضمن آنکه تحویل محموله‌های نفتی از آمریکا به مشتریان آسیایی نیز به دلیل بُعد مسافت، چند ماه طول خواهد کشید.

بنابراین، وقتی ترامپ توییت می‌کند که "قیمت بنزین در آمریکا بالاست و اوپک باید همین الان قیمت‌ها را پایین بیاورد"، واضح است که به گفته شرکت مشاوره FGE، یا مشاورانش چیزی از بازار نفت نمی‌دانند یا او اساسا به حرف آنها گوش نمی‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.