قدس انلاین : نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه سیاست دینی با دین سیاسی تفاوت دارد؛ گفت: باید به‌دنبال سیاست دینی بود.

سیاست دینی با دین سیاسی تفاوت دارد/ باید به‌دنبال سیاست دینی بود
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در اجتماع صادقیون که ظهر امروز در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: شخصیت امام صادق (ع) در ابعاد مختلف به‌عنوان نقطه عطف در جریان ولایت، امامت و تابلوی تشیع و جریان وابسته به‌اهل بیت(ع) قرار دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه عظمتی که از مقام امام صادق (ع) قابل تامل است، شخصیت ولایتمدارانه سیاسی ایشان است، افزود: امام صادق (ع) به‌عنوان رئیس مذهب شیعه در همه حرکت‌های اجتماعی و سیاسی الگوی قطعی برای ما محسوب می‌شود تا بتوانیم از شخصیت آرمانی ایشان در عرصه سیاست و مسائل اجتماعی امروز، خط حرکتی اخذ کنیم.

وی تصریح کرد: شناخت از وظیفه حرکتی و اجتماعی خود در شرایط جهان، نظام، کشور و در این نظام برای هر انسان معتقد به‌معارف اهل بیت(ع) ضرورت دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امروز باید به‌عنوان دوستداران اهل بیت(ع) وظایف و تکالیف اجتماعی و شرعی خود را از مبانی اهل بیت(ع) اتخاذ کنیم تا بدانیم در وضعیت امروز دنیا و فراز و نشیب‌های نظام و جامعه، ما چه‌موضعی باید داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه تحلیل سیاسی در تکلیف شرعی برای ما قطع‌آور نیست، تصریح کرد: لزوما تحلیل مطالب بر حسب ذوق سیاسی و جناحی نمی‌تواند لزوم حرکت و اقدام وابسته به دین باشد، مگر زمانی که این مطالب از مبانی اهل بیت(ع) و معارف خاصه امام صادق(ع) وصل باشد.

وی افزود: بنای امام صادق(ع) حرکت سیاسی و مبارزه با ظلم و براندازی جریان غاصبانه بنی‌عباس بود، اما پذیرش این حرکت در جامعه وجود نداشت.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: در زمان امام صادق (ع) با وجود اینکه ایشان فقط 4 هزار نفر شاگرد دانشمند داشتند، اما سیاست مدیریت و مملکت‌داری را غیر از امام صادق(ع) می‌شناختند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مردم از نظر سیاسی معتقد بودند، مدیریت کشور و حکومت به‌دین ربطی ندارد و به‌شریعت مربوط نیست، مدیران کشور لازم نیست حتی یک مسئله فقهی را بدانند.

وی با بیان اینکه تخم جدایی دین از سیاست از همین زمان کاشته شد، تصریح کرد: مردم تصور می‌کردند مدیریت کشور دو عنصر لازم دارد، یکی شیطنت و دوم وابستگی به‌پول، قدرت و دنیا برای مسئول کشور لازم است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به‌اینکه این موضوع برای مردم به‌فرهنگ تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: اگر حاکمیت و سیاست در دست دین باشد، عدل الهی، تقوا، داد و گستری بر مردم حاکمیت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به‌تفاوت سیاست دینی و دین‌سیاسی؛ گفت: مردم در زمان امام صادق(ع) بین سیاست دینی و دین‌سیاسی اشتباه کردند، آنها  دین‌سیاسی را جای سیاست دینی گرفتند.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) به‌دنبال سیاست دینی بودند، یعنی می‌خواستند قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در خط توسعه دین استخدام کنند و خوشبختانه این موضوع 40 سال در انقلاب میسر شده است.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: دین‌سیاسی به‌معنی این است که عنصری دین را سکو کند و بخواهد از دین برای رسیدن به‌قدرت و ثروت استفاده کند، مردم به‌خوبی آگاه هستند و این موضوع را متوجه می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مردم زمان امام صادق(ع) دنبال دین‌سیاسی بودند، یعنی می‌خواستند امامت را بازیچه قدرت خود قرار دهند و وقتی به‌قدرت رسیدند، ایشان را  به‌قصد کشتن از خانه بیرون می‌آوردند.

وی افزود: وظیفه ما بر طبق آموزه‌های امام صادق(ع) مقاومت در سیاست دینی است که به برکت شهدا، فداکاری‌ها و ایثارگری‌های مردم به پیروی از ایشان 40 سال است، این مقاومت در مملکت حاکم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.