۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 609601

با آغاز جنگ تجاری میان چین و آمریکا، شکوه و شکایت شرکت های زیان دیده دو طرف، به دلیل افزایش عوارض گمرکی و هزینه تولید، رو به افزایش گذاشته است.

اولین قربانیان جنگ تجاری ترامپ

به گزارش قدس آنلاین، در رأس شرکت های زیان داده از این جنگ که رئیس جمهور آمریکا آغاز گر آن بوده است، یکی از بزرگترین شرکت های صادر کننده گوشت در کالیفرنیا قرار دارد که گوشت های صادراتی آن در بندر شانگهای چین بر روی هم انباشته شده است. این شرکت تنها موفق شده تا جواز ورود سه محموله از گوشت های منجمد خود را دریافت کند. این محموله ها روز جمعه و پیش از اجرای تصمیم ترامپ مبنی بر افزایش عوارض گمرکی که در این موارد به میزان 75 هزار دلار برای هر محموله می رسد، وارد گمرک شده بود.

روز جمعه گذشته آمریکا عوارضی گمرکی را بر حدود 34 میلیارد دلار کالای چینی به میزان 25 درصد افزایش داد که چین نیز در پاسخ به آن، عوارض مشابهی را وضع کرد که به دنبال آن بسیاری از شرکت های آمریکایی به ویژه در بخش گوشت، صنعت خودرو و... متضرر خواهند شد.

در بخش صنعت خودرو نیز به عنوان مثال عوارض گمرکی خودروهای "فورد موتور" و شرکت "تیسلا" افزایش خواهد یافت که این افزایش بر سهم آنها در بازار تاثیر خواهد گذاشت. پس از اجرای این تصمیم، عوارض گمرکی این خودروها تا سقف 40 درصد افزایش می یابد.

این تصمیم همچنین بر وضعیت صادرات برخی از شرکت های اروپایی مانند "بی ام دبلیو" و "دایملر" که در آمریکا فعالیت دارند و به چین خودروهای سنگین صادر می کنند، تاثیر خواهد گذاشت. شرکت "بی ام دبلیو" اعلام کرده است که نمی تواند هزینه افزایش عوارض گمرکی را متحمل شود و از این رو افزایش قیمت خودروهای صادراتی خود به چین را در دست بررسی قرار داده است.

"جاکوب بارکر" معاون رئیس اتاق عملیات در شورای بازرگانی چین-آمریکا در واکنش به جنگ تجاری آمریکا می گوید: "شرکت ها این حالت پیش آمده از بی اعتمادی به بازار و فقدان اطمینان را نمی پسندند؛ شما اگر تردید داشته باشید، سرمایه گذاری نمی کنید. شرکت ها نمی دانند که ماجرا به کجا ختم می شود."

"همپ فورتکس" بزرگترین شرکت تولید کننده لباس در چین منتظر نمانده و اعلام کرده است که قصد دارد بخشی از کارگاه های خود را به خارج از چین منتقل کند تا از تحریم های آمریکایی در امان باشد. این شرکت یکی دیگر از راه حل ها برای عبور از تحریم های آمریکا را افزایش صادرات به بازارهای جنوب شرق آسیا عنوان کرده است.

در حال حاضر و به دنبال این جنگ تجاری که به همه آسیب خواهد رساند، بازارهای مالی و اقتصادی دنیا نگران و متشنج شده و با آینده ای مبهم روبه رو هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.