رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ودانش پژوهان جوان میانگین استعدادهای درخشان در جامعه ایران را حدود دو تا سه درصد اعلام کرد و گفت: دانش آموزانی که بهره هوشی‌شان بالای ۱۳۰ نباشد در صورت ورود به مدارس سمپاد آسیب می‌بینند.

 اگر همه بخواهیم  فرزندانمان را به زور سمپادی کنیم  آسیب پذیر خواهیم شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ فاطمه مهاجرانی صبح امروز و در نشست با خبرنگاران رسانه‌های جمعی ابتدا به تشریح جزئیات بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۸ که از ۲۴ تا ۳۰ تیرماه جاری در تهران برگزار می‌شود پرداخت و گفت: در این دوره از المپیاد  زیست شناسی ۲۸۰ دانش آموز از ۷۰ کشور دنیا با هم به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به این که آزمون‌های علمی المپیاد زیست شناسی شامل دو آزمون نظری و چهار آزمون عملی است که درمحل دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، افزود: مراسم افتتاحیه  المپیاد زیست شناسی ۲۰۱۸   تهران هم در هتل اسپیناس پالاس و با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش انجام می‌شود و در جریان آن  از تمبر و سرود  المپیاد نیز رونمایی خواهد شد.  

وی با با اشاره به این که از هر کشور حداقل ۴ دانش آموز  به همراه یک همراه علمی در المپیاد شرکت می‌کنند، از حضور همزمان  ۲۰۰ نفر از نام‌آوران زیست‌شناسی جهان در ایران در ایام یاد شده خبر داد و گفت: به منظور استفاده از دانش و تجربیات این اساتید برجسته کارگاه‌های آموزشی نیز پیش‌بینی شده است.  

وی درباره حضور آمریکا  در این المپیاد  هم گفت: منعی برای حضور کشور آمریکا در المپیاد زیست‌شناسی نبود؛ به طوری که آنها ابتدا در سایت ثبت‌نام کردند ولی بعد منصرف شدند و  اسامی را حذف کردند.

مهاجرانی مجموع اعتبارات پیش بینی شده برای برگزاری المپیاد زیست شناسی  تهران را ۱۵ میلیارد  تومان عنوان کرد و درباره  امنیت  این دوره المپیاد  گفت: همه تمهیدات لازم  برای برگزاری  آزمون عملی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به این که ایران در المپیادهای علمی از سال ۱۳۶۶ تا کنون   ۶۸۱ مدال طلا، نقره و برنز کسب کرده که از این رقم ۷۲ موردش مربوط حوزه زیست شناسی است، گفت:  اما بهترین رتبه تیمی دانش‌آموزان ما در المپیادهای زیست‌شناسی، رتبه چهارم است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ودانش‌پژوهان جوان در ادامه و در پاسخ به سؤالی بدون ارائه آماری از مهاجرت نخبگان بویژه المپیادی‌ها از  کشور، گفت: خیلی‌ها می‌گویند چه تعداد از کشور خارج شدند اما آماری از  بازگشت آنها نمی‌دهند این درحالیست که بعضی از نخبگان پس از پایان تحصیلات و کسب تجربه به کشور بر می‌گردند. بهرحال ما در شهریور ماه  امسال برای اولین بار نشست مدال‌آوران ادوار مختلف المپیاد را برگزار می‌کنیم که این نشست کمک می‌کند تا روند مهاجرت و بازگشت المپیادی را بهتر ارزیابی کنیم.

مهاجرانی سپس به بحث مدارس سمپاد  پرداخت و با اشاره به این که  ۱۵۰ هزار  دانش آموز تاکنون برای شرکت در آزمون هوش ورودی پایه هفتم متوسطه در سایت مربوطه ثبت نام کرده‌اند، گفت: میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به این مدارس بسیار بالاست دلیل این موضوع هم به بالا بودن کیفیت این مدارس بر می‌گردد هرچند که کیفیت این مدارس هم با وضعیت مطلوب فاصله دارد  بهرحال باید این امر نهادینه شود که حضور در سمپاد مساوی موفقیت نیست و هر شخصی باید در مسیر خودش قرار بگیرد.

وی در همین زمینه افزود:  مدارس استعدادهای درخشان از کیفیت خوبی برخوردارند اما عالی نیستند و اگر همه بخواهیم  فرزندانمان را به زور سمپادی کنیم  آسیب پذیر خواهیم شد.

وی با اشاره به این که اگر بهره هوشی فردی  بالای ۱۳۰ نباشد اما وارد این مدارس شود آسیب می‌بیند، تصریح کرد: میانگین استعدادهای درخشان در جامعه ایران ۲ تا ۳ درصد است و این که ۲۰ درصد دانش‌آموزان در برخی مناطق استعداد درخشان بوده‌اند جای تأمل دارد.

مهاجرانی در پاسخ به قدس آنلاین،  پنجم مردادماه  ۹۷ را زمان برگزاری آزمون هوش ورودی پایه هفتم متوسطه عنوان کرد و گفت: معتقد نیستیم سنجش هوش بهترین روش برای شناسایی استعدادهای درخشان است. یعنی استاندارد این است که بدون برگزاری آزمون عمومی دانش آموزان نخبه از سوی مدارس و معلمان شناسایی شوند اما در حال حاضر همین که یک پله از درس خواندن صرف جلوتر رفته‌ایم  یعنی وضع بهتر شده است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد تا روزی مدارس کشور  به حدی از کیفیت برسند که نیازی به مدارس سمپاد نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.