فاطمه معتمدی: بعد از واقعه زلزله کرمانشاه که همه پای کار آمدند تا به کمک مردم زلزله زده سر پل ذهاب بشتابند، بسیج سازندگی سپاه ناحیه عمار مشهد نیز با ۱۵ گروه جهادی خود به دنبال ندای بسیج عمومی برای انجام کار جهادی و رفع نیازهای مردم خسارت دیده، پای کار آمد و همچنان هم در منطقه زلزله زده کرمانشاه ذیل سپاه امام رضا(ع) در ساخت خانه و پاسخگویی به دیگر نیازهای مردم این منطقه پای کار هستند.

از حضور جهادگران در مناطق زلزله زده تا تهیه جهیزیه برای زوج‌های محروم

علی گرایلی به عنوان فرمانده سپاه ناحیه عمار مشهد اظهار داشت:پس از وقوع زلزله، سپاه امام رضا(ع) برای کمک رسانی به مردم در منطقه حضور یافت و روستاهایی را برای خدمات رسانی انتخاب کرد و به دنبال آن نیز پایگاه‌های بسیج نسبت به جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی از جمله تهیه کانکس اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی سپاه ناحیه عمار مشهد در این حوزه فعالیت‌های قابل توجهی از جمله تهیه و تأمین اقلام خوراکی مانند انواع کنسرو، پوشاک داشته است، افزود: به همت خیرین و جهادگران سپاه ناحیه عمار مشهد بیش از پنج کامیون شامل اقلام پوشاک، غذا و پتو به منطقه اعزام شد که البته بخشی از کمک‌های جمع‌آوری شده نیز طی چندین مرحله برای توزیع در مناطق زلزله زده، تحویل هلال احمر شد و بخشی نیز به طور مستقیم توسط سپاه ناحیه عمار مشهد به روستاهای زلزله زده فرستاده شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ میلیون تومان کمک نقدی نیز جمع‌آوری شد، اضافه کرد: در بسیج سازندگی سپاه ناحیه عمار مشهد بیش از ۲۰۰ جهادگر فعال هستند که در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حضور پررنگ و پرثمری دارند.

*خدمات جهادی در همه عرصه‌ها

وی با بیان اینکه فعالیت اصلی بسیج سازندگی سپاه ناحیه عمار مشهد در چارچوب خدمات بسیج به مردم مناطق محروم و حاشیه شهر است، تصریح کرد: خدمات ارائه شده در همه عرصه‌ها از جمله خدمات درمانی، محرومیت زدایی، خدمات آموزشی ارائه کمک‌های ضروری و خانه سازی برای مردم به هنگام حوادثی مانند سیل و زلزله، ارائه می‌شود که البته ساخت خانه توسط سپاه در حال انجام است که بسیج در این حوزه به عنوان نیروی کمک کننده فعال است.

*توزیع ۲۵۰ سری جهیزیه

گرایلی با بیان اینکه کمک‌های این گروه جهادی به هنگام زلزله کرمان نیز به مردم آسیب دیده ارائه شده است، خاطرنشان کرد: خدماتی نیز در حاشیه شهر از جمله سنگ بست و روستاهای مشهد توسط این گروه ارائه می‌شود به طوری که در سال گذشته، حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ سری جهیزیه در حاشیه شهر به خانواده‌های محروم و نیازمند توسط این گروه جهادی ارائه شد.

وی ادامه داد: ساخت خانه عالم، واحد مسکونی، خانه بهداشت، ساخت محل نگهداری دام، ارائه خدمات پزشکی، آموزشی و کشاورزی از جمله خدماتی است که توسط جهادگران بسیج سازندگی سپاه ناحیه عمار مشهد در حاشیه شهر مشهد و روستاهای محروم با کمک خیرین ارائه شده و می‌شود.

*پرداخت وام اشتغال

وی درباره اقدام‌های این گروه برای کمک به اشتغال‌زایی در مناطق محروم یادآور شد: برای رفع بیکاری وام اشتغال برای فعالیت در حوزه‌هایی مانند صنایع دستی، اشتغال خانگی و صنایع تبدیلی بین پنج تا ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

وی درباره نحوه دریافت این وام ادامه داد: متقاضیان باید به پایگاه بسیج منطقه مراجعه و ثبت نام کنند سپس این افراد به بسیج سازندگی معرفی و در صورت تأیید نظر کارشناسی، توجیه دار بودن طرح و طی مراحل قانونی به بانک مهر اقتصاد جهت دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

فرمانده سپاه ناحیه عمار مشهد اضافه کرد: در این قالب دو نوع وام شامل تسهیلات اقتصاد مقاومتی با سود ۱۰ درصد از طریق بانک مهر اقتصاد و وام ۶ درصدی اشتغال با هماهنگی کمیته امداد تحت عنوان وام اشتغال روستایی پرداخت می‌شود.

*اشتغال؛ نیاز اولویت دار مردم

وی که بیش از ۱۰ سال است در حوزه فعالیت‌های جهادی و در راستای محرومیت‌زدایی و کمک به محرومان و مردم نیازمند فعال است، بیشترین مشکل و نیاز اولویت‌دار مردم را در شرایط فعلی بحث اشتغال دانست.

گرایلی افزود: در حوزه نیازهای اولیه و ضروری افراد محروم و مستضعف مانند پوشاک و خوراک عمدتاً با کمک خیرین تا حدودی این نیازها قابل برطرف شدن است، اما آنچه مردم را بیشتر آزار می‌دهد، بیکاری است بنابراین ایجاد اشتغال از اولویت‌های کاری بسیج سازندگی سپاه ناحیه عمار مشهد قرار دارد؛ هرچند امکانات محدود است.

فرمانده سپاه ناحیه عمار مشهد ادامه داد: این در حالی است که ایجاد کارگاه‌های کوچک و زوده بازده و مشاغل خانگی و صنایع دستی و تبدیلی کشاورزی می‌تواند نسخه مؤثری برای ایجاد اشتغال باشد که البته در این بخش نیاز است دولت و همه دستگاها پای کار باشند.

*ظرفیت تولید سوغات زائر

وی با اشاره به حضور بیش از ۲۷ میلیون زائر در شهر به عنوان یک ظرفیت قابل توجه تصریح کرد: اگر در بحث سوغات زائر صنایع کوچک و زود بازده و مشاغل خانگی در این بخش در مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد فعال شود، می‌تواند در پاسخگویی به نیاز مردم در حوزه اشتغال مؤثر باشد در حالی که جای سؤال است که چرا باید سوغات زائر از چین وارد و تأمین شود!

وی گفت:این در حالی است که در حوزه صنایع دستی، تولید پوشاک، انگشتر سازی خوب می‌توان کار کرد بخصوص اینکه از تولید تا بازار فاصله‌ای هم نیست بنابراین تولید مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. البته باید دست دلال و واسطه‌ها با اقدام‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه یا بازارچه کوتاه شود تا موضوع تولید تا مصرف محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچند بحث‌هایی در این زمینه مطرح شده است، اما هنوز کار اساسی و عمده‌ای شکل نگرفته است و موضوع بیشتر در حد دغدغه باقی مانده است.

وی در این باره که چرا بسیج به طور مستقل برای تحقق این موضوع پای کار نیست، گفت: این کار نیازمند هماهنگی‌های زیاد و فرا سازمانی و دستگاه‌های اجرایی است و همه ارگان‌ها از شهرداری، تا بهداشت و درمان همه باید پای کار باشند حتی می‌توان از ظرفیت‌های قابل توجه آستان قدس رضوی نیز استفاده کرد. بنابراین کاری نیست که به تنهایی از عهده بسیج برآید.

وی در خاتمه درخصوص تأثیر کارهای بسیج سازندگی سپاه ناحیه عمار مشهد در محرومیت زدایی و کمک به محرومان خاطرنشان کرد: در یکی از روستاهای مشهد وقتی این گروه توانست برای یک بانوی ناشنوا که همسر معلولش نیز فوت شده بود خانه بسازد، اعضا به هنگام تحویل با صحنه گریه این بانو که تاکنون فاقد واحد مسکونی بود، روبه رو شد که با اشاره می‌گفت کاش همسرم زنده بود و می‌دید ما را تحویل گرفتند و برایمان خانه ساختند.

وی اضافه کرد: انصافاً دیدن این قبیل صحنه‌های برآورده شدن نیازهای مردم بسیار تأثیرگذار است و انجام این کارها به چشم مردم بسیار بزرگ می‌آید حتی اگر این کارها ساخت سرویس بهداشتی و حمام باشد. مردم بسیار خوشحالی می‌شوند که نظام آنان را رها نکرده و به فکر برآورده شدن احتیاجات آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.